Pachetul Mobilitate 1 (PM1), prin Regulamentul 1054/2020, spune clar că toate autovehiculele care efectuează transport intracomunitar de mărfuri și persoane, dotate cu tahograf analogic sau digital non-inteligent trebuie echipate cu tahografe inteligente 2 până la finalul anului 2024, iar pentru cele echipate cu tahograf inteligent 1 termenul este de 18 august 2025.
De ce foarte multe TIR-uri românești vor avea „interzis” în UE de la 1 ianuarie 2025?
Deși se știe de mult timp de aceste reglementări UE, patronii firmelor de transport românești nu au investit la timp și, acum, cu 3 luni înainte de termenul limită, circa o treime din flota de TIR-uri dedicată operațiunilor intracomunitare nu este dotată cu tahografe conforme.
Citește și: Povestea unui șofer român de TIR în drum spre China. A stat 16 zile să traverseze Marea Caspică
Prin urmare, aproape 20.000 de camioane românești care fac transporturi intracomunitare, de la 1 ianuarie 2025, nu vor mai putea „munci” între țările UE, din cauza sancțiunilor.
Germania, de exemplu, încadrează la încălcări foarte grave lipsa unui tahograf inteligent versiunea 2, iar în Franța penalitățile pot duce chiar la un an de închisoare și o amendă de 30.000 de euro, potrivit untrr.ro.
Transportatorii români cer extinderea cu 2 ani a termenului pentru tahografele inteligente versiunea 2
Până în septembrie 2024, din cele circa 60.000 de autovehicule românești care fac preponderent transport intracomunitar, doar 10.000 erau echipate cu noul tahograf inteligent 2, iar circa 17.000 erau echipate cu tahograful inteligent 1.
„Chiar considerând un ritm mai accelerat de montaj al tahografului inteligent 2 până la finalul anului, încă 10.000 de autovehicule ar putea fi dotate cu tahograful inteligent 2, însă o treime din flota dedicată operațiunilor intracomunitare ar fi în pericol să nu poată fi dotată și să nu poată să treacă frontiera din România spre alte țări UE începând cu 1 ianuarie 2025”, afirmă untrr.ro.
Citește și: Victorie uriașă pentru România în fața UE. Ce nu mai sunt obligați șoferii să facă?
„Dacă nu se extinde termenul, transportatorii rutieri români riscă să piardă accesul pe piața UE, întrucât doar autovehiculele dotate cu tahograful inteligent 2 vor putea efectua transporturi internaționale intracomunitare începând cu 1 ianuarie 2025 și cele cu tahograf inteligent 1 până în august 2025.
Nerespectarea acestei reguli poate duce la amenzi imense și sancțiuni complementare cum ar fi imobilizarea autovehiculului și tractarea lui până la cel mai apropriat atelier autorizat pentru schimbarea tahografului cu unul inteligent 2, probabil la costuri mult mai mari decât în cazul unei schimbări voluntare”, a declarat Radu Dinescu, secretar general UNTRR.
În acest context, UNTRR solicită autorităților române și europene măsuri urgente pentru a evita blocarea accesului românilor la piața UE:
- Extinderea termenelor prevăzute de Regulamentul 1054/2020 cu doi ani, pentru a permite efectuarea retro-echipării în cadrul inspecțiilor tehnice periodice ale tahografului. Reamintim că introducerea serviciului de autentificare a semnalului OSNMA la generația a 2 a tahografului inteligent, planificată inițial de Comisia Europeană pentru sfârșitul lui 2023, este încă în așteptare, ceea ce adaugă incertitudine și complexitate procesului de retro-echipare, precum și costuri suplimentare.
- Alocarea de fonduri europene pentru acoperirea costurilor suplimentare asociate retro-echipării autovehiculelor cu tahografe inteligente 2.
Citește și: Care șoferi iau amendă de 1.000 lei pe loc dacă nu se odihnesc suficient înainte să urce la volan ?
„Ne confruntăm cu o situație fără precedent în UE, când un Regulament obligă echiparea retroactivă a tuturor autovehiculelor utilizate în transportul intracomunitar!
Trebuie înțeles că noi, esticii facem transportul cross-trade în UE, în timp ce în țările dezvoltate din vestul Europei, operatorii lucrează preponderent național.
De exemplu, în Franța, 94% dintre autovehiculele operate sunt implicate exclusiv în transport național și nu au nevoie de tahografe inteligente 2.
Și atunci orice măsură luată, care ne pune pe noi în dificultate să ne retro-echipăm în timp util, poate afecta modul de funcționare al pieței europene de transport.
Aceste aspecte le vom prezenta către Comisia Europeană într-o abordare cât mai realistă în privința potențialelor amenințări ale funcționării pieței europene de logistică“, a mai spus secretarul general UNTRR.