Germania reintroduce subvenţia la maşinile electrice. România a tăiat prima la Rabla Plus. Guvernul federal al Germaniei a aprobat noul proiect prin care se relansează sistemul de subvenționare a achiziției de mașini electrice. Noul Program Rabla german va intra în vigoare anul viitor.
Guvernul Germaniei vrea să aloce 585 milioane de euro pentru subvenționarea achiziției de autovehicule electrice, printr-o măsură reparatorie care are un scop foarte clar, de stimulare a industriei auto.
Germania reintroduce subvenţia la maşinile electrice. România a tăiat prima la Rabla Plus
Aceasta după cem în decembrie anul trecut, printr-o decizie care a surprins întreaga economie germană, a oprit complet sistemul de subvenționare.
În doar câteva luni după acea decizie, vânzările de mașini electrice s-au prăbușit cu peste 70%. Proiectul a fost propus de Ministerul de Finanțe și a fost aprobat de guvern.
Acesta prevede ca subvențiile să fie acordate în următorii trei ani și este destinat preponderent companiilor care cumpără mașini electrice și care astfel pot beneficia de reduceri ale impozitelor cu până la 40%, în primul an de la achiziție, cu o reducere treptată până la 6%, în următorii cinci ani.
Citeşte şi: Efectul tăierii primei Rabla Plus pentru mașini electrice cu 50%: Vânzările au scăzut cu 46% în mai
Nu au fost anunțate detalii privind modul de aplicare la persoanele fizice. Printre noutățile introduse în proiect se află și majorarea prețului maxim al unui vehicul electric cumpărat, la 95.000 de euro, față de 70.000 de euro, cât era în sistemul întrerupt anul trecut, conform Profit.ro.
Ministrul german al Economiei, Robert Habeck, a declarat marți că guvernul va continua să sprijine industria auto și să asiste în tranziția acesteia la electrificare.
Anunțul guvernului vine pe fondul tensiunilor din cadrul VW privind posibila restructurare și chiar închidere a unor fabrici, din cauza pieței auto în declin.
Citeşte şi: Începe a treia etapă de înscrieri în programul „Rabla Plus”, pe 19 august. Care sunt sumele alocate?
Vânzările de automobile electrice au înregistrat în luna august o nouă scădere, pe piața din Germania, care a contribuit la scăderea totală a pieței auto din această țară cu un procent imens, 27,8%.
Mărcile electrice au fost cele mai afectate: Tesla a pierdut 65,7% față de vânzările din 2023, iar VW a avut un declin de 23,3%. De asemenea, BMW și Mercedes au raportat scăderi mari, de 23 și, respectiv, 15%.
România, măsură contraciclică
În acest timp, România a redus subvenţia la vehiculele electrice, numită primă şi bugetată în Programul Rabla Plus. Acest gen de măsurtă de politică economică, care frânează vânzările pe o piaţă, se numeşte "măsură contraciclică".
Foto: Profimedia Images
Piața mașinilor electrice este în cădere, în majoritatea țărilor, pe fondul reducerii sau a eliminării subvențiilor. Dar în România efectul tăierii primei de la Programul Rabla Plus, pentru mașini electrice, cu 50%, este foarte puternic. Vânzările au scăzut în aprilie acest an cu 18% și în mai cu 46%.
Piața auto din România totuşi pare că revine timid pe plus. După ce s-a clasat pe pozitia 14 în UE, în primele 4 luni din anul 2024, cu un volum de 46.504 autoturisme noi, înregistrând o scădere de -0.7% comparativ cu perioada ianuarie-aprilie 2023, în mai 2024, înmatriculările de mașini noi au crescut cu 14,4%, în România, față de mai 2023.