Începe refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii. Are 90 de ani. De când va fi haos în trafic

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 22.01.2024 - 15:38
Începe refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii. Are 90 de ani. De când va fi haos în trafic - Foto: fotografieaeriana.eu
Începe refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii. Are 90 de ani. De când va fi haos în trafic - Foto: fotografieaeriana.eu
Cum arăta Piața Unirii din Bucuresti în 1930 -Foto: muzeuldefotografie.ro
Cum arăta Piața Unirii din Bucuresti în 1930 -Foto: muzeuldefotografie.ro

La 7 ani de la primul avertisment al specialiștilor că există risc de prăbușire, începe refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii din București. Prima fază, cea de proiectare, durează 9 luni. Apoi, va fi haos în trafic timp de minimum doi ani, dacă se respectă contractul.

SHARE

Planșeul din Piața Unirii, un fel de pod din beton cu lățimea de 32 de metri și lungimea de 350 de metri, acoperă râul Dâmboviţa și a fost construit la începutul anilor 1930 pentru a „dirija" râul pe sub pământ din fața Hanului lui Manuc, pe diagonala parcului și până la peretele pasajului subteran rutier actual, care a fost săpat pe vremea lui Ceaușescu deasupra acestuia. Apoi, râul iese la suprafață, lângă Magazinul Unirii. Sub planșeul din beton se află metroul.

Foto: Cum arăta zona Piața Unirii din București în 1930 (vedere din avion)

În 2017, specialiști în constructori au expertizat planșeul Pieței Unirii și au declarat că lucrările de reabilitare și consolidare trebuie să înceapă „cât mai curând posibil pentru a evita avansarea rapidă a degradărilor existente și un colaps nedorit al structurii sau a unor părți din aceasta”. Dar, lucrarea nu a fost considerată o prioritate de autoritățile de la acea vreme. 

Citește și: VIDEO Planșeul pe care stă Piața Unirii, pericol de prăbușire. Ce este de făcut și cât ar putea dura

În aprilie 2023, Guvernul a aprobat finanțarea reconstrucției planșeului Pieței Unirii cu 150 milioane de euro, prin Ministerul Dezvoltării, a fost făcută licitație pentru lucrări și a fost semnat contractul pe 22 ianuarie 2024. 

Începe refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii din București

Contractul de 150 milioane de euro pentru refacerea planșeului din beton al Pieței Unirii din București a fost câștigat de Asocierea Erbașu-Concrete Solutions-BogArt, asocierea depunând singura ofertă. 

Primele 9 luni, adică până la sfârșitul anului 2024, nu va fi haos în traficul din Capitală din cauza lucrărilor, intervalul fiind dedicat proiectării. 

Lucrările propriu-zise de reconstrucție și consolidare vor începe în 2025 și vor dura, conform contractului, 24 de aluni. Adică, până în 2027. 

Citește și: În Pasajul Unirii abia renovat plouă. Sunt fisuri în planșeu. Traficul rutier, restricționat

Pasajul Unirii a fost renovat de pomană cu 12 milioane de euro în 2022 

Pasajul Unirii a fost renovat de pomană cu 12 milioane de euro în 2022. După reconstrucțian planșeului din beton al Pieței Unirii este programată și refacerea Pasajului Unirii pentru încă 300 milioane de lei. Adică, circa 60 milioane de euro. 

"În afară de planşeul Unirii, în baza contractului semnat, vom proiecta şi lucrările necesare pentru consolidarea Pasajului Unirii, încadrat, de asemenea, tot în clasa tehnică IV nesatisfăcător din cele cinci posibile.

Aici, cel mai probabil vom avea de a reabilitat structura de rezistenţă a pasajului, prin cămăşuirea şi armarea pereţilor existenţi.

De la luarea în administrare, în aprilie 2022, Pasajul Unirii a fost pus în siguranţă în cadrul primei etape a lucrărilor de consolidare a acestui obiectiv de infrastructură, folosit zilnic de peste 60.000 de autoturisme", a explicat edilul Sectorului 4 după semnarea contractului pentru reconstrucția planșeului Pieței Unirii. 

Primăria Sectorului 4 a restricționat circulaţia rutieră din zona Piața Unirii, la intersecţia dintre strada Halelor şi Splaiul Independenţei, precum şi la intersecţia bulevardelor Corneliu Coposu şi I.C. Brătianu, de la jumătatea lunii ianuarie 2023, pentru că sunt fisuri în planşeul Pasajului Unirii.

Măsura a fost implementată prin semnalizare cu balize, în regim de urgenţă, după ce, în urma vizitelor în teren efectuate de specialişti, în zonele mai sus menţionate au fost evidenţiate tasări ale sistemului rutier aflat deasupra planşeului Unirii şi a Pasajului Unirii, a indicat primăria de sector.

„În perioada imediat următoare, ambele zone în care au fost identificate tasările vor fi verificate de experţi, care au misiunea de a afla care sunt cauzele ce au generat această situaţie, precum şi de a găsi cele mai potrivite soluţii pentru remedierea deficienţelor în cel mai scurt timp posibil”, a transmis Primăria Sector 4, în ianuarie 2023.

Sursa citată a mai spus că „având în vedere situaţia mai sus prezentată precum şi ultimele expertize tehnice efectuate anul trecut, care încadrează atât planşeul Unirii, cât şi pasajul rutier Unirii, în starea tehnică IV- nesatisfăcător, Sectorul 4 al Municipiului Bucureşti a solicitat Comisiei Tehnice de Circulaţie din cadrul Primăriei Municipiului Bucureşti, restricţionarea circulaţiei rutiere în zona aferentă Pieţei Unirii, a tuturor vehiculelor cu masa maximă autorizată mai mare de 3,5 tone, cu excepţia mijloacelor de transport în comun şi a celor de intervenţie în situaţii de urgenţă”. 

Totodată, Primăria Sectorului 4 a precizat că studiul de fezabilitate pentru consolidarea sau refacerea planşeului Unirii, respectiv a tavanului Pasajului Unirii a fost finalizat.

„În maximum 30 de zile, aceste lucrări vor fi incluse în cadrul unei proceduri de licitaţie publică, astfel încât momentul efectiv al începerii execuţiei să fie în a doua jumătate a anului 2024, aşa cum a fost prognozat iniţial”, a promis PS4 la jumătatea lunii ianuarie 2023.

Primăria Sectorului 4 s-a apucat să reabiliteze în 2022, cu 12 milioane de euro, Pasajul Unirii deși se știa că potrivit unui studiu al Administrației Străzilor pasajul are grave probleme stucturale. 

În vara 2022, timp de 77 de zile, circulația prin Pasajul Unirii a fost închisă pentru lucrări de punere în siguranță a pasajului, s-au montat ventilatoare, camere și pereți falși din tablă vopsită atent cu sigla „Primăria Sector 4” și s-a asfaltat. Iar pe 1 septembrie 2022 s-a reluat traficul. 

Lăsând la o parte numeroasele incidente și accidente care au avut loc în Pasajul Unirii din cauza înălțimii vehiculelor și a plafonului, la nici 5 luni de la terminarea renovării de 12 milioane de euro, la o ploaie mai puternică, prin plafon a început să plouă.

Iar pe 18 ianuarie 2023, Primăria Sector 4 a anunțat că au fost descoperite fisuri în planșeul Pieței Unirii și specialiștii au decis restricționarea traficului. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te