Ieșirea României din UE ar avea un impact economic dezastruos, inslusiv pentru șoferii care vor un autovehicul nou sau la mână a doua.
Odată cu aderarea României la Uniunea Europeană la 1 ianuarie 2007, teritoriul vamal al României a devenit parte integrantă din teritoriul vamal al Uniunii Europene, iar pentru mărfurile care au statut unional şi care fac obiectul unor schimburi intraunionale, nu se mai efectuează control vamal şi nu se mai întocmesc formalităţi vamale.
Adică, dacă România iese din UE, se întoarce de unde a plecat. Pentru orice produs adus din Europa se vor achita taxă vamală, taxă pe valoarea adăugată şi, dacă este cazul, accize, așa cum se întâmpla înainte de aderare.
Mult, puțin? Newsweek a calculat și, grosier, în cazul mașinilor, de exemplu, prețul va crește cu circa 30%.
Citește și: VIDEO Delir printre fanii lui Călin Georgescu. Și-au tatuat chipul rusofilului pe mână și pe adidași
Mașinile aduse din Europa, cu 30% mai scumpe dacă părăsim UE, cum vrea Georgescu. Ce taxe noi apar
Conform Autorității Vamale Române, la introducerea unui autoturism în teritoriul vamal al Uniunii, adică dintr-o țară non-UE, de către o persoană fizică, pentru punere în liberă circulaţie, este necesar ca aceasta să achite taxa vamală, taxa pe valoarea adăugată şi, dacă este cazul, accize.
Concret, „pentru autoturismele introduse în ţară de către persoanele fizice dintr-o ţară terţă în vederea punerii lor în liberă circulaţie, sunt aplicabile prevederile O.M.F.P nr. 1975/2010 pentru aprobarea Normelor tehnice privind determinarea valorii în vamă pentru bunurile introduse în România de către persoanele fizice, publicat în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.494/16.07.2010.
Citește și: Călin Georgescu vrea izolaționalismul economic pe modelul Ceaușescu. Străinii, dați afară din țară
Începând cu data de 01.01.2022, taxele vamale aplicabile la importul din state terţe Uniunii Europene în România sunt cele cuprinse în Tariful vamal comun de import al Uniunii Europene, adoptat prin Regulamentul (CE) nr. 2021/1832 privind modificarea anexei I a Regulamentului (CEE) nr. 2658/1987 a Consiliului privind Nomenclatura tarifară şi statistică şi Tariful Vamal Comun.
Taxa vamală se exprimă în procente şi se aplică la valoarea în vamă a bunului.
În conformitate cu prevederile art. 70 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului de stabilire a Codului vamal al Uniunii, cu modificările ulterioare:
„(1) Baza iniţială pentru valoarea în vamă a mărfurilor este valoarea de tranzacţie, adică preţul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfuri atunci când sunt vândute pentru export către teritoriul vamal al Uniunii, ajustat, dacă este cazul.[...]”.
Pentru a se determina valoarea în vamă în temeiul articolului 70 din Regulamentul (UE) nr. 952/2013 al Parlamentului European şi al Consiliului, la preţul efectiv plătit sau de plătit pentru mărfurile importate se adaugă elementele prevăzute la art. 71 din acelaşi regulament (de exemplu, cheltuielile de transport şi costul asigurării mărfurilor importate, precum şi cheltuielile de încărcare şi manipulare legate de transportul mărfurilor importate până la punctul de introducere a mărfurilor pe teritoriul vamal al Uniunii, redevenţe şi drepturi de licenţă, etc).
Citește și: De ce depind de Călin Georgescu cât de scumpe sunt creditele românilor. Totul se decide în mai
Taxa pe valoarea adăugată este de 19% stabilită conform Legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, şi se aplică la valoarea în vamă însumată cu valoarea taxelor vamale”, potrivit Autorității Vamale Române.
Prin urmare, dacă ieșim din UE cum vrea „patriotul” rusofil Călin Georgescu, România redevine țară terță, iar bunurilor importate li se aplică taxă vamală, taxă pe valoarea adăugată (TVA) şi, dacă este cazul, accize.
Cum taxa vamală generală pentru bunurile importate în UE din țări terțe este de 10%, iar TVA este acum în România de 19%, şi se aplică la valoarea în vamă însumată cu valoarea taxelor vamale, Newsweek a calculat și, grosier, în cazul mașinilor, de exemplu, prețul va crește cu circa 30%, dacă părăsim Uniunea.
Sigur, în unele cazuri (dacă mașine e cumpărată de la dealer, cu factură), TVA poate fi recuperată din statul non-UE de achiziție, în urma unor proceduri destul de complicate, și, atunci, creșterea scade cu diferența dintre cele două cote de TVA.
Exemple de mașini import Germania în România europeană și în România non-UE:
Mercedes E 200 an 2016, 83.000 km
România în UE: preț achiziție - 24.990 euro
România non-UE: 24.990 euro + 10% taxă vamală = 27.498 euro. TVA: 5.222 euro. Preț achiziție - 32.711 euro
(TVA în Germania e 19%. Dacă se recuperează, prețul de achiziție e 27.498 euro)
Volkswagen Passat 1.5 TSI an 2017, 125.000 km
România în UE: preț achiziție - 16.800 euro
România non-UE: 16.800 euro + 10% taxă vamală = 18.480 euro. TVA: 3.511 euro. Preț achiziție - 21.991 euro
(mașina e vândută de o persoană fizică din Germania, nu se recuperează TVA)