Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient

DE Florin Budescu | Actualizat: 04.10.2024 - 17:15
Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient - Foto: Profimedia Images
Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient - Foto: Profimedia Images
Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient - Foto: Profimedia Images
Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient - Foto: Profimedia Images

Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient. Prețul petrolului ar putea depăși 200 de dolari pe baril dacă instalațiile petroliere ale Iranului sunt scoase din funcțiune.

SHARE

Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient. Prețul petrolului ar putea depăși 200 de dolari pe baril dacă instalațiile petroliere ale Iranului sunt scoase din funcțiune, a spus un expert șef în mărfuri. Iranul reprezintă peste 2 milioane de barili de exporturi de țiței pe zi.

Comercianții se acoperă împotriva riscului de perturbare a petrolului pe măsură ce tensiunile din Orientul Mijlociu se încălzesc.

Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient

Prețurile petrolului ar putea depăși 200 de dolari pe baril, dacă tensiunile crescânde din Orientul Mijlociu ar decima producția de țiței a Iranului, a declarat un analist șef de mărfuri, pentru CNBC.

Bjarne Schieldrop, de la SEB, a menționat că Iranul vine în piaţa globală de profil cu peste 2 milioane de barili de țiței și compensează exporturile.

El a spus că, dacă conflictul în creștere din regiune ar distruge infrastructura petrolieră iraniană, aceasta ar reduce semnificativ capacitatea de petrol de rezervă a coaliției OPEC+.

Citeşte şi: Un nou tip de motorină, la pompă. Costă peste 2€, dar e eco, din ulei vechi și reziduuri de pește

O distrugere a rafinăriilor iraniene nu înseamnă doar potenţialul unor prețuri mai mari, ci și o incertitudine amplificată pe piață. Schieldrop a adăugat:

„Următoarea întrebare pe piață ar fi: ce se va întâmpla acum în Srâmtoarea Hormuz și asta, desigur, ar adăuga o primă de risc semnificativă petrolului."

În scenariul cu 200 de dolari pe baril, țițeiul Brent, care este referința internațională, ar câștiga cu 161% din prețul actual.

Citeşte şi: Încă o ieftinire a carburanţilor. Benzina şi motorina devin acum mai accesibile

Dar lucrurile sunt mai complexe. În România, cam 16% - 18% reprezintă preţul de cost, în general, la poarta rafinăriei. E greu de spus însă dacă restul adaosurilor, taxelor, mai puţin accizele, vor rămâne la fel, în situaţia în care se produce o creştere majoră a preţului, pe ţiţeiul Brent, ori dacă benzinarii vor absorbi măririle eventuale.

Nu se poate prefigura nici cât vor absorbi, nici dacă o vor face. Mai apoi, Iranul este un stat şiit membru OPEC+ care, dacă ar ieşi din schemă, există posibilitatea ca Arabia Saudită sunnită să acopere imediat golul de cerere apărut, au declarat pentru Newsweek România surse experte.

Nici asta însă nu este previzibil cu exactitate, pentru că factorii de intrare în ecuaţie sunt multipli şi implicaţiile globale sunt majore, pe foarte multe planuri ale problemei, inclusiv cel al războiului din Ucraina.

Citeşte şi: Cât s-au ieftinit astăzi benzina şi motorina. Ce se întâmplă însă cu preţurile ţiţeiului

Anume, Rusia este avantajată de o creştere a preţuluii ţiţeiului brut, fiind un mare exportator. Din banii obţinuţi astfel, îşi finanţează războiul. Pentru preţul la pompă, pe de altă parte, nu se ştie exact care ar fi impactul, pentru că fiecare stat taxează altfel, în lume, până la pompă, benzinele şi motorinele.

Prețurile petrolului ar putea depăși 200 de dolari pe baril dacă tensiunile crescânde din Orientul Mijlociu ar decima producția de țiței a Iranului, a declarat un analist șef de mărfuri pentru CNBC .

Bjarne Schieldrop de la SEB a menționat că Iranul reprezintă peste 2 milioane de barili de țiței și compensează exporturile pe zi, conform Business Insider.

Rezerva

El a spus că, dacă conflictul în creștere din regiune ar distruge infrastructura petrolieră iraniană, aceasta ar reduce semnificativ capacitatea de petrol de rezervă a coaliției OPEC+.

Asta nu înseamnă doar prețuri mai mari, ci și o incertitudine amplificată pe piață, Schieldrop a adăugat: „Următoarea întrebare pe piață ar fi ce se va întâmpla acum în strâmtoarea Hormuz și asta, desigur, ar adăuga o primă de risc semnificativă petrolului".

Motorina şi benzina s-ar putea scumpi cu 160%. Trebuie să se întâmple un singur lucru în Orient - Foto: Profimedia Images

În scenariul de 200 de dolari pe baril, țițeiul Brent, care este referința internațională, ar câștiga cu 161% din prețul actual. Tensiunile tot mai mari dintre Israel și Iran nu sunt singurul factor care influențează prețul petrolului.

Arabia Saudită e furioasă

În prezent, barilul de ţiţei Brent e cotat la 78 de dolari. În decembrie, cartelul OPEC+ va decide dacă va mări producția de țiței, anulând unele dintre restricțiile de producție ale coaliției. Din OPEC+ fac parte state cu probleme internaţionale, ca Iranul şi Venezuela.

Aceste restricții au fost introduse pentru a susține prețul petrolului, dar au costat cota de piață a alianței. Între timp, unii membri nu au rămas cu cotele lor, stârnind furia Arabiei Saudite, liderul OPEC.

Săptămâna trecută, regatul saudit  a avertizat că ţiţeiul Brent ar putea scădea până la 50 de dolari pe baril, dacă OPEC nu reduce fluxurile de ieșiri, așa cum s-a promis. Unii consideră că aceasta este o amenințare voalată că Riadul își va crește propria producție, dacă membrii nu se încadrează în linie cerută de Arabia Saudită.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te