Compania Naţională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a avizat, pe 11 iulie 2023, varianta finală de traseu a autostrăzii Ploieşti - Braşov, costul estimat al proiectului cu o lungime totală de 112,7 kilometri fiind de 5,5 miliarde de euro, fără TVA.
Citește și: Drumurile din România 2023, o rușine: 23.700 km de pământ și piatră, 41% din asfalt cu gropi
„Am avizat astăzi în CTE - CNAIR varianta finală de traseu pentru autostrada Ploieşti - Braşov.
În lungime totală de 112,7 km (cu sectorul Cristian - Râşnov) această autostradă va avea 12 noduri rutiere, 13 tuneluri (12,4 km) şi 61 de structuri (28,75 km).
Costul estimat pentru construcţia autostrăzii este de 5,5 miliarde euro fără TVA.
Autostrada Ploieşti - Braşov va asigura conectivitatea între centrele turistice importante de pe Valea Prahovei - Comarnic, Sinaia, Azuga, Predeal şi Braşov.
Traseul autostrăzii traversează 23 de Unităţi Administrativ Teritoriale (UAT)”, a anunțat directorul general al Companiei Naţionale de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR), Cristian Pistol, pe Facebook.
Citește și: Când vom circula ”în mare viteză” de la Craiova la Constanța. Drumurile ce urmează să se finalizeze
Autostrada Ploiești - Brașov trebuia să fie gata cel târziu în 2010, după promisiunile politicienilor. Optimist, însă, abia prin 2035 s-ar putea circula
Conform promisiunilor făcute de politicienii care s-au perindat la cârma țării după Revoluție, autostrada Ploiești - Brașov trebuia să fie gata cel târziu în 2010. Optimist, însă, abia prin 2035 s-ar putea circula.
Acum, după stabilirea traseului pe hârtie, vor urma studiul de fezabilitate, licitațiile, contestațiile și minimum încă vreo 7-10 ani pentru realizarea proiectului și finalizarea construcției. Zece ani ar fi, prin urmare, un termen foarte optimist.
De exemplu, CNAIR a realizat o simulare a modului în care va arăta pasajul rutier de la intersecția DN1 cu DN73 A.
CNAIR a semnat în luna februarie contractul de 16,5 milioane de lei pentru „Completare / Revizuire Studiu de Fezabilitate, elaborare Proiect Tehnic, pentru „Autostrada București – Brașov, tronson Ploiești – Brașov””. Contractul are un termen de realizare de 107 luni. În cel mai bun caz, pasajul va fi terminat în 9 ani.
Citeşte şi: Autostrada Ploiești - Brașov, promisă de 20 de ani. Drulă: Un eșec colosal, cu PSD scris mare pe el
Segmentul de autostradă Ploiești - Brașov face parte din Autostrada Transilvania, care trebuia finalizată de compania Bechtel, potrivit unui contract semnat de Adrian Năstase, în 2003. Lucrările nu au început niciodată, deși au existat 3 încercări de construcție, dar partenerii statului român s-au retras. Motivul: autostrada nu renta.
Apoi, au fost trei încercări de realizare a autostrăzii prin parteneriat public privat în anii 2005, 2009, 2015, toate gestionate de Narcis Neaga. Acesta a fost director general al CNAIR între 2013 și 2015, iar în restul timpului, din 2004, a fost Director la Departamenul Concesiuni.
În 2018, procurorii Direcţiei Naţionale Anticorupţie au decis clasarea dosarului care îl privea pe Narcis Neaga, fost director al CNADNR / CNAIR, cauză în care a fost cercetat pentru abuz în serviciu în legătură cu un contract privind autostrada Sibiu - Orăştie, pe motiv că faptele nu sunt prevăzute în legea penală. Acuzațiile la adresa lui au căzut după ce CCR a dezincriminat, parțial, abuzul în serviciu.
Mai mult, Neaga a revenit, în 2018, în cadrul CNAIR, fiind numit în funcția de Director general. El a fost schimbat ulterior din funcție.
Tot în 2018, Guvernul Tudose a cerut asistența Băncii Mondiale pentru construcția autostrăzii. Câteva luni mai târziu, însă Guvernul Dăncilă a anunțat, în presă, că renunță la această colaborare.
Citește și: Unirea ratată. Ungurii, cu autostrada la Borș. România a construit doar 5 km, restul se licitează
Ponta s-a angajat să nu mai candideze în 2016 dacă nu se termină autostrada Comarnic - Brașov
Premierul Ponta s-a angajat să nu mai candideze în 2016 dacă nu se termină autostrada Comarnic - Brașov.
„Voi avea grijă ca premierul să candideze și în 2016 și în 2020 și de câte ori va dori dânsul”, a spus Dan Șova, ministrul marilor proiecte de infrastructură. „O începem și o terminăm până în 2016, chit că mă mut pe ea.
Mă mut cu cortul pe autostradă și tot o termin”, a subliniat el. „În aprilie va începe dialogul competitiv, cu toți cei patru candidați. În octombrie vom desemna câștigătorul. Dialogul competitiv e o procedură ce include tot ce înseamnă licitația deschisă, plus câteva etape și condiții suplimentare. E mai grea decât licitația deschisă”, a explicat Șova.
„Problema nu e procedura, ci finanțarea. Proiectul e greu, reamintesc că în 2004 procedura a eșuat, la fel în 2011, pentru că proiectul nu a fost bancabil”, a adăugat el.
„Eu spun că pot. Dacă reușesc să fac ce nu au reușit două guverne, pentru noi e și o demonstrație că în România se poate. Am obosit ca atunci când deschid o ușă să mi se spună nu se poate”, a subliniat Șova.
„Dacă desemnăm câștigătorul în octombrie, prima lopată o dăm până la sfârșitul anului. Trebuie să fie gata până în 2016. Pentru noi e reprezentativ acest proiect. Nu l-a reușit nimeni. Noi vrem să îl și terminăm.
Comarnic - Brașov are o valoare de simbol. Dacă reușim să o finalizăm înainte de 2016, eu cred că românii vor spune Ăștia pot, îi mai votăm odată”, a declarat el.
Evident, Ponta a candidat chiar dacă autostrada nu s-a făcut.