Luna august e vârful sezonului estival și majoritatea se relaxează în vacanță, e adevărat. Dar august a fost și anul trecut, și în alți ani. Iar în august 2020, de exemplu, în plină pandemie, a fost mult mai bine ca acum.
În august 2024, înregistrările de mașini noi au ajuns la sub 10.000 unități, mai exact la 9.859 unități, potrivit datelor APIA, în timp ce în august 2020 românii înmatriculau 12.900 de automobile noi. Adică, cu vreo 23% mai multe.
Nici cifrele anuale nu arată bine deloc. Concret, din cele opt luni scurse până acum, cinci au fost pe minus.
În primele patru luni din 2024 piața auto a înregistrat o scădere de 0.7% comparativ cu perioada ianuarie-aprilie 2023, în mai 2024 înmatriculările de mașini noi au crescut cu 14,4%, față de mai 2023, iar în iunie 2024 au „bubuit” cu 62%, față de iunie 2023. Apoi, în iulie 2024, înmatriculările de mașini noi au scăzut cu 4,4%, față de iulie 2023.
Citește și: Piața auto din România a „bubuit” în iunie 2024. A ajuns la volumul din iunie 2005
Prin urmare, pe primele opt luni din 2024, înmatricularile de autoturisme noi au atins valoarea de 106.534 unități, acumulând o creștere de doar 6,35% față de aceeasi perioadă din 2023, respectiv 100.166 unități, conform datelor ACAROM.
Piața auto din România s-a prăbușit în august. Sub 10.000 unități! -69% mașini electrice, -23 total
Autoturismele au înregistrat, în luna august 2024, un volum de 9.859 unități, cu 23% mai mic față de luna similară din 2023.
În funcție de tipul de combustibil al autoturismelor noi înmatriculate în luna august a acestui an în România, motorizările pe benzină plus mild-hybrid benzină au înregistrat o scădere de 21,9% față de perioada similară din 2023, ajungând, astfel, la o pondere de 63,7%.
În ceea ce privește autoturismele echipate cu motoare diesel, plus mild-hybrid diesel, acestea au înregistrat o scădere de 44,9%, ajungând la o cotă de 7,8% din total.
Citește și: 3 surprize Dacia, pe piața auto din Europa: locul 1, locul 4 și locul 11. Un nou record: 54% SUV-uri
Autoturismele „electrificate”, respectiv cele electrice (100% și plug-in hybrid), precum și cele full hybrid (care dispun şi de propulsie electrică fără încărcare din sursă externă), au acumulat un declin 16%, ajungând la o cotă de piață de 28,5%, care depășește cu 20,7 puncte procentuale, însă, cota deținută de motoarele diesel (categoria diesel include și motorizările mild hybrid diesel).
Defalcat, mașinile electrice au marcat cea mai mare scădere în august 2024: -69%. Au ajuns la o cotă de 5% din piață, față 12,5% din piață cât aveau în august 2023.
Mașinile plug-in hybrid au avut o cotă de piață de 5,9% luna trecută, însă, față de august 2023, când reprezentau 3,7%, potrivit datelor APIA.
În ceea ce privește împărțirea pieței pe clase, segmentul SUV a fost pe prima poziție și în august 2024, cu o cotă de 52,3%, în scădere, însă, cu 10%, urmat de „Clasa C”, cu o cotă de 28.7%, în scădere cu 24,2%, și „Clasa B”, cu o cotă de 11,6%, în scădere cu 36,3%, față de cota deținută în luna august a anului trecut. „Clasa D” a scăzur cu 8,5% în august 2024, „Clasa E” a crescut cu 47,7%, iar „Clasa F” a scăzut cu 5,4%.
Citește și: Piața mașinilor electrice din Europa: Cum a bătut BMW în premieră Tesla
Top 3 mașini electrice, hybrid și plug-in hybrid înmatriculate de români în august 2024
În luna august 2024, primele 3 cele mai vândute autoturisme 100% electrice au fost Tesla Model 3, cu 168 unități și o creștere de 33% față de aceeași perioadă a anului precedent, Tesla Model Y, cu 47 unități și o scădere de 87%, și Hyundai Kona, cu 32 unități.
Mașinile hybrid, fără reîncărcare din surse externe, au avut pe primul loc din top 3 al lunii august 2024 Toyota Corolla, cu 308 unități, în creștere cu 35,7% față de august 2023, Honda CR-V, cu 164 unități, și Toyota RAV4, cu 149 unități și o creștere de 14.6%.
În ceea ce privește autoturismele plug-in hybrid, top 3 modele din luna august 2024 este condus de Hyundai Tucson, cu 111 unități și o creștere de 236%, Toyota RAV4, cu 46 unități și o scădere de 15%, și Volkswagen Golf, cu 29 unități.
Top 5 mărci de mașini preferate de români în august 2024
1. Dacia - 2.374 unități
2. Hyundai - 1.031 unități
3. Toyota - 921 unități
4. Volkswagen - 811 unități
5. Skoda - 522 unități
Top 5 modele de mașini preferate de români în august 2024
1. Dacia Logan - 951 unități
2. Dacia Duster - 792 unități
3. Hyundai Tucson - 515 unități
4. Toyota Corolla - 333 unități
5. Dacia Jogger - 305 unități
Piața de mașini second hand crește sănătos. De 3 ori mai multe SH-uri în august 2024 decât autoturisme noi
Dacă românii au înmatriculat 9.859 de mașini noi în august 2024, volumul autoturismelor second hand înregistrate pentru prima oară în Romania a atins 27.710 unități, marcând o creștere de 5.1% față de august 2023.
Pe primele opt luni din 2024, înmatricularile de autoturisme second hand înregistrate pentru prima oară în România au ajuns la valoarea de 210.472 unități, în creștere cu 19,56% față de perioada similară din 2023, respectiv 176.028 unități, conform datelor ACAROM.
Cădere de 20,7%, pe piața vehiculelor comerciale
Vehiculele comerciale ușoare și minibus au înregistrat, în august 2024, o scădere de 20,7%, față de luna august 2023, din care autovehiculele comerciale ușoare fără minibus au acumulat o scădere de 18,5%.
Pe întreaga perioadă ianuarie - august, în comparație cu aceeași perioadă a anului trecut, autovehiculele comerciale ușoare au înregistreat o creștere de 30,9%.
Vehiculele comerciale grele și bus au înregistrat în august 2024 o scădere de 53,3%, față de luna august 2023, din care autovehiculele comerciale grele (peste 3,5 tone plus autotractoarele) fără bus au acumulat o scădere de 53,8%, în timp ce vehiculele comerciale grele peste 16 tone plus autotractoarele au înregistrat o scădere de 53,1%.