Șoseaua care leagă Bucureștiul de Alexandria este unul dintre cele mai aglomerate și periculoase drumuri din România.
Șoferii visează de ani buni la o autostradă, dar proiectul înaitează greu. La începutul lui 2023, a fost aprobat traseul Autostrăzii București-Alexandria, în fapt un drum expres, iar acum, după 2 ani, pe 27 ianuarie 2025, au demarat dezbaterile publice pentru obținerea Acordului de Mediu, document necesar aprobării proiectului, și, odată cu ele, se pare, și un scandal.
Citește și: FOTO Cum arată pe hârtie viitoarea „autostradă” București – Alexandria: 77 km, 47 pasaje, 10 noduri
Planul Autostrăzii București – Alexandria naște scandal. Afectează un sit geto-dacic și mediul
Reprezentanții societății civile și organizații de mediu spun că Autostrada București - Alexandria va tăia 28 de hectare de pădure, în județe care deja au printre cele mai mici suprafețe din țară, deși specialiștii au oferit soluții care să evite acest lucru.
Iar o altă amenințare a treseului avizat se regăsește în zona sitului arheologic de lângă orașul Mihăilești, spun reprezentanții Asociației Eco Civica.
Prin urmare, societatea civilă și ONG-urile afirmă că sunt pregătite să atace proiectul în instanță, alături de cetățeni din localitățile afectate.
Citește și: VIDEO „Minune”, pentru șoferi! Bucureștiul, ocolit prin Sud pe autostradă. De când?
“Toți dorim această autostradă pentru că circulația pe DN 6 a devenit imposibilă (...)
Dezbaterile publice la faza incipientă a proiectului, pe procedura urbanistică, au fost mai mult secrete. Nici ONG-urile care mai urmăresc aceste subiecte nu au știut și nici specialiștii arheologi.
Abia la faza de evaluare de mediu, întâmplător, din presă, s-a aflat de dezbaterile publice la Dărăști-Ilfov, Mihailesti-Giurgiu și Alexandria.
Autostrada, ca de obicei, aproape nu ratează nicio pădure, așa că vor tăia 28 de hectare, în județe cu suprafețe de pădure printre cele mai mici din țară. Specialiștii au oferit soluții clare care nu duc la tăierea pădurilor”, spun reprezentanții Eco Civica, potrivit Economica.net.
Citește și: Autostrada Unirii de 5.300.000.000 €: Când se sapă prima groapă? Pe hârtie, se lucrează de 18 ani
Aceștia mai adaugă că o “amenințare mare” se regăstește pe situl geto-dacic, Cetatea Argedava din satul Popești, lângă orașul Mihăilești.
“Situl are o vechime de 4600 de ani, chiar mult mai mult având în vedere descoperirile din zona Pruni, și este singura cetate de asemenea importanță dintre Carpați și Dunăre, pe cursul râului Argeș!
Situl este declarat de importanță națională, iar săpăturile merg greoi, pentru că numai 1-2 arheologi sunt alocați, din lipsă de bani pentru cultură”, spun reprezentanții asociației.
Traseul aprobat al Autostrăzii București-Alexandria
- 77 km lungime traseu
- 47 pasaje și viaducte
- 10 noduri rutiere:
Nod 1 (km 1+750) - București, legătură A0 km 78+957 și Drumul Radial 10 - Măgurele Expres;
Nod 2 (km 9+392) - Mihăilești, legătură DJ412A;
Nod 3 (km 12+818) - Mihăilești, Iepureşti, legătură DMV Giurgiu;
Nod 4(km 15+710) - Stâlpu, legătură DN6(E72);
Nod 5 (km 25+950) - Letca Noua, legătură DN61;
Nod 6 (km 36+256) - Letca Veche, legătură DJ601D;
Nod 7 (km 44+239) - Tunari, legătură DJ503;
Nod 8 (km 59+626) - Vităneşti, legătură DN6(E70);
Nod 9 (km 69+759) - Alexandria, legătură DJ504;
Nod 10 (km 75+365) - Alexandria, legătură DN6F(E70) km 9+301.
Spații de servicii:
1) km 1+750 - Centru Întreținere și Coordonare #CIC + S3
2) km 25+950 - CIC + S3
3) km 75+365 - CIC + S3
Autostrada București - Alexandria, parte din Autostrada Sudului, va traversa U.A.T.-urile: 𝗜𝗹𝗳𝗼𝘃 - Dărăști, Măgurele, 𝗚𝗶𝘂𝗿𝗴𝗶𝘂 - Mihăilești, Iepurești, Bulbucata, Letca Noua, Ghimpați, 𝗧𝗲𝗹𝗲𝗼𝗿𝗺𝗮𝗻 - Bujoreni, Botoroaga, Drăgăneşti-Vlasca, Băbăița, Măgura, Orbeasca, Alexandria, Mavrodin, Buzescu.