Acest tronson este cel care scoate autostrada în Vama Borş, la frontiera cu Ungaria.
CNAIR a transmis spre publicare în JOUE (Jurnalul Oficial al Uniunii Europene) anunțul de participare aferent contractului de achiziție publică pentru proiectarea și execuția, respectiv pentru finalizarea Autostrăzii Brașov – Târgu Mureș – Cluj – Oradea, Secțiunea 3C.
În timp ce românii abia lansează licitații, ungurii au construit rapid partea lor de autostradă de la Debrecen până la granita (M4) ca să o lege cu Autorstrada Transilvania inexistentă de la noi.
În august 2022, se anunța că în Ungaria a fost demarată procedura de predare de către constructor a sectorului Autostrăzii M4 Budapesta-Nagykereki, care se conectează cu Autostrada A3 (Transilvania) la graniţa cu România, la Borş.
Reprezentanții autorităților naționale și regionale s-au întâlnit pentru a stabili cadrul contractual în care se va deschide un nou punct de trecere a frontierei româno-ungare la interconectarea autostrăzilor A3 (RO) şi M4 (HU), între localităţile Borş şi Nagykereki, potrivit unui comunicat al Prefecturii Bihor.
Citește și: VIDEO „Țeapă” în stil românesc. Ungurii au adus autostrada la Borș. Noi ne legăm cu un ciot de 5 km
Sectiunea 3C Suplacu de Barcau - Borș de la granița cu Ungaria e împărțită în trei:
3C1 Suplacu de Barcău - Chiribiș (26,35km). Contract semnat în iunie 2020 dar reziliat în mai 2022.
3C2 Chiribiș - Biharia (28,55km). Licitație reluata în august 2022
3C3 Biharia - Bors (5,35km). Secțiune deschisă în septembrie 2020.
Ultimul tronson din Autostrada Transilvania, licitat
Porțiunea scoasă la licitație de CNAIR este Suplacu de Barcău – Borș, subsecțiunea 3C1: Suplacu de Barcău – Chiribiș (km 4+200 – km 30+550), în lungime de 26,35 km. Data-limită pentru primirea ofertelor este 15.03.2023.
Pe 1 decembrie 2009, s-au deschis circulației primii 42 de kilometri din această autostradă, dintre Turda și Cluj-Napoca Vest (Gilău).
Citeşte şi: VIDEO 50 de mașini, făcute zob într-un accident pe autostradă. Zeci de persoane au fost rănite
Durata contractului este de 24 de luni, din care jumătate de an pentru etapa de proiectare și 18 luni pentru perioada de execuție a lucrărilor.
Valoarea estimată a contractului este de 937.532.814,55 lei, fără TVA, sursa de finanțare fiind asigurată prin Fondurile Europene Nerambursabile.
Citeşte şi: Există un tronson de autostradă pe care nici o firmă românească nu vrea să îl construiască
O poveste de durată
Pe 18 noiembrie 2003, Guvernul României a emis “Ordonanța de Urgență numărul 120 din 18 noiembrie 2003 pentru aprobarea demarării de către Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A. a procedurii de negociere cu o singură sursă cu firma Bechtel Internațional Inc., în vederea încheierii contractului de proiectare, construire și finanțare a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”.
O lună mai târziu, pe 19 decembrie 2003 s-a semnat “Contractul de construire a autostrăzii Brașov–Cluj–Borș”, acord între Compania Națională de Autostrăzi și Drumuri Naționale din România S.A., pe de o parte, și Bechtel Internațional Inc., pe de altă parte.
Ulterior, Contractul Bechtel a fost anulat şi fiecare tronson a început să fie licitat distinct, de către statul român, cu diferite firme de specialitate.