Compania Națională de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a anunțat că, în parteneriat cu Județul Sibiu, în calitate de beneficiar al finantarii, și Ministerul Transporturilor au convenit în data de 6 octombrie 2023 încheierea contractului de finanțare (nr.260/06.10.2023) pentru proiectul „Elaborare Studiu de Fezabilitate pentru obiectivul de investiții Varianta ocolitoare Sibiu Sud, în vederea acordării finanțării nerambursabile alocată prin Programul Operațional Infrastructura Mare 2014-2020, în cadrul Axei Prioritare - îmbunatatirea mobilitatii prin dezvoltarea rețelei TEN-T și a metroului, OS 1.1 Apel de proiecte pentru dezvoltarea infrastructurii rutiere - sprijin pregatire proiecte de investitii, Operațiunea- Cresterea mobilității pe rețeaua rutiera TENT centrală”.
Citește și: De ce s-a luat decizia de a scoate mega-viaductele dintr-un proiect de autostradă. CNAIR a decis
Obiectivul specific al proiectului îl reprezintă elaborarea Studiului de Fezabilitate. Iar durata proiectului este 30 luni, respectiv între data de 21.07.2021 și 31.12.2023, la care se adaugă, dacă este cazul, și perioada de desfășurare a activităților proiectului înainte de semnarea contractului de finanțare, conform regulilor de eligibilitate a cheltuielilor.
Valoarea totală a proiectului este de 4.258.266,40 lei și va fi finantat prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020 astfel: 85% contributia Uniunii Europene din Fondul de Coeziune– 3.047.726,00 lei, 15% contributia proprie – 537.834,00 lei, diferența până la valoarea totală a proiectului reprezentând cheltuieli neeligibile inclusiv TVA, potrivit CNAIR.
Orașul Sibiu va avea centură completă pe 4 benzi. 21 milioane de euro kilometrul la câmpie
Proiectul de construire a Centurii Sibiu-Sud are o valoare estimată de 2,3 miliarde lei, potrivit studiului de fezabilitate. Adică, aproximativ 460 milioane de euro.
Traseul va avea lungimea de 21,34 km și va traversa teritoriul a șapte localități: Șelimbăr, Cisnădie, Sibiu, Rășinari, Poplaca, Cristian și Șura Mică. Ceea ce înseamnă că prețul per kilometru este de circa 21 milioane de euro, deși traseul e pe câmpie.
Citește și: Bucureștiul, fără șansă să aibă inel de autostradă până în 2026. 26 km există doar pe hârtie
În ianuarie 2023, reprezentanții CNAIR au stabilit că varianta optimă a Centurii Sibiu-Sud este cea care ocolește Pădurea Dumbrava Sibiului și nu cea care prevedea un tunel pe sub pădure. Ar fi costat cu circa 320 milioane de euro mai mult.
Traseul Centurii Sibiu-Sud care ocolește pădurea are o lungime de 21,4 km și prevede amenajarea a patru benzi de circulație (două pe sens), care să pornească de la intersecția dintre DN 7H (strada Salzburg din Zona industrială vest) și Calea Șurii Mici (Drumul hoților).
Șura Mică, Cristian, Poplaca, Rășinari, Sibiu, Cisnădie și Șelimbăr sunt localitățile al căror teritoriu va fi traversat de centură, al cărei punct final va fi în apropierea nodului rutier cu autostrada de la Șelimbăr.