În timp ce un milion de elevi din România (o treime) învață online, în multe state europene școlile rămân complet deschise.
Europa Vs România. Două concepte diferite?
„Discuția despre închiderea sau deschiderea școlilor se poartă pe mai multe paliere. Primul pleacă de la evaluarea pericolului ca un copil să aducă virusul în școală sau din școală acasă. Să infecteze și alți elevi, ori să infecteze pe cineva din familie. E foarte important raportul dintre numărul copiilor infectați și cel al populației și tendința (vezi raportul mai jos).
Al doilea palier este unul etic. Dacă ținem deschise supermarkturile, de ce să nu ținem și școlile care sunt un fel supermarketuri de cunoaștere? Cred că pe primul palier a mers România. Pe al doilea Occidentul”, ne-a explicat un fost expert guvernamental din domeniul educației care a vrut să își păstreze anonimatul.
Care crede că, în final, dezbaterea și decizia de închidere sau deschidere a școlilor este una politică. „În România s-a cerut ani de zile descentralizarea la toate nivelurile. Acum, când decizia de trecere a școlilor într-un scenariu sau altul a ajuns la nivel de oraș, chiar (ex) apostolii regionalizării sunt cei mai vocali și reproșează guvernului că de ce nu ia o decizie la nivel național. Eu cred că descentralizarea ar trebui să meargă și mai departe și fiecare director de școală să își asume dacă ține școala deschisă.”
Creșterea cazurilor COVID a dus la creșterea numărului de școli închise
În România, închiderea școlilor se decide în funcție de rata de infectare la nivel de localitate. Dacă numărul total al cazurilor, în două săptămâni, depășește, 3 la mia de locuitori, școlile se închid, cursurile urmând să se țină exclusiv online.
Ce arată raportul infectări / școli închise
Un moment de cotitură a fost la mijlocul lunii trecute. Atunci, peste un sfert de milion de elevi au trecut în școala online după ce Bucureștiul fiind în scenariul roșu. Numărul de școli închise crește proporțional cu numărul infectărilor.
În ultimele două săptămâni, atât numărul de infecții cu COVID, dar și numărul școlilor complet închise au crescut cu un procent aproape egal – puțin sub 2,5%.
Foarte important: în mai puțin de 10% din cazuri (367 de școli din 4.036), unitățile de învățământ s-au închis pentru că s-au raportat cazuri de COVID la elevi sau profesori. Decizia de închidere a școlilor s-a luat, în peste 90% din cazuri, urmare a creșterii indicelui de infectări de 3 la mie în localitate.
3 noiembrie : număr de cazuri COVID – 7.773 / școli închise - 4.036
20 octombrie: număr de cazuri COVID: 3.400 / școli închise - 1.889
11 octombrie: număr de cazuri COVID: 2.880 / școli închise - 517
6 octombrie: număr de cazuri COVID: 2.121 / școli închise - 344
30 septembrie: număr de cazuri COVID: 2.158 / școli închise - 581
Numărul de copii infectați a crescut de 4 ori
În acest moment, există un număr de 436 de copii infectați cu COVID (dintr-un total de 7.773 de cazuri). Pe 24 octombrie erau 313 de cazuri pentru eșantionul 0 – 19 ani, pe 14 octombrie – 232. Pe 18 septembrie, imediat după începerea școlilor erau 99 de cazuri de COVID la copii.
Inspector școlar: copilul e mai expus pe drumul spre școală
„Cazurile de îmbolnăvire nu se produc în școli. Unitățile de învățământ nu sunt locuri care propagă virusul. În școală există reguli, în mare parte ele se respectă. Problemele apar pe drumul de acasă la școală și în zona din fața școlii unde se aglomerează părinții. Creșterea numărului de îmbolnăviri nu se datorează prezenței copiilor în școală, ci mișcării elevilor în afara ei. Nu avem clase cu multe îmbolnăviri. Întâlnim unu sau două cazuri la o clasă. Dacă depistăm un copil bolnav, cel mai probabil, virusul a fost adus din familia lui”, a declarat pentru Newsweek România, inspectorul General al județului Dâmbovița Sorin Ion.
Și acesta este un argument în favoarea închiderii școlilor dat fiind că, zilnic, am asista la mobilitatea a 2,8 milioane de elevi.
Argumentele Europei de a ține școlile deschise
Declarația profesorului Sorin Ion poate fi folosită ca punct de plecare pentru a înțelege de ce Occident este în faavoarea menținerii școlilor deschise. Alte state europene au redus o serie de activități (Italia a decis închiderea circulației după ora 18.00), poate și ca o măsură compensatorie pentru transportul a milioane de elevi în drum spre școală.
Germania. Reacția autoritățile la un caz de COVID a vent în jumătate de oră
România și-a luat mai multe precauții (închiderea școlilor e una dintre ele) și pentru că este conștientă de viteza mai lentă de reacție a autorităților sanitare. Să facem o comparație cu Germania.
„Copiii mei merg la școală în Germania, desigur cu respectarea tuturor măsurilor de precauție. Deciziile se iau la nivel de land, iar școlile se închid unde apar focare. Cred că o explicație pentru decizia de închiderea școlilor în România este temerea că sistemul medical nu face față. Aici, lucrurile merg mult mai bine.
Vă dau un exemplu. Cineva din familie a avut unele simptome. În jumătate de oră, autoritățile sanitare s-au deplasat la fața locului și ne-au luat probe pentru testul COVID tuturor membrilor familiei. Din fericire, au ieșit negative. În România, sistemul medical nu poate răspunde în această manieră. Chiar dacă România are mai puține infectări decât Germania, numărul deceselor aici este mult mai mic. Asta artă că sistemul medical rezistă mult mai bine”, ne-a povestit tatăl unei familii care trăiește în Germania.
Cancelarul Angela Merkel a subliniat „consecințele sociale dramatice” pe care închiderea școlilor și a centrelor de zi le-au avut asupra familiilor în timpul lockdown-ului din primăvară.
„Violențele împotriva femeilor și copiilor au crescut dramatic”, a spus doamna Merkel.
„Liderii continentului au adoptat în mare măsură sfaturile unor experți care susțin că riscurile (existente) pentru sănătatea publică care implică păstrarea copiilor la școală sunt mult mai mici dacă punem în balanță beneficiile educaționale și sociale. „Nu putem și nu permitem ca viitorul copiilor și tinerilor noștri să fie o victimă a acestei boli”, a spus Micheal Martin, premierul irlandez, citat de New York Times.
Centrul european pentru prevenirea bolilor a publicat un studiu din care reiese că doar în 5% din cazuri repsonsabili de răspândirea COVID sunt copiii.
Franța: copiii la școală, măsurile de prevenție înăsprite
„Copiii din Franța care au vârsta de șase ani și peste vor trebui să poarte măști pe față în clasă, o condiție pentru a menține școlile deschise, a declarat premierul în ajunul unui al doilea blocaj național”, amintește Guardian.
Italia: o parte dintre elevi trimiși acasă
De astăzi, elevii de la clasele mari nu mai vin la cursuri, ci vor învăța de acasă, arată BBC care publică situația la zi a restricțiilor europene. Circulația după ora 18.00 este închisă în Italia ca și sălile de sport, teatrele sau muzeele. Măștile trebuie purtate peste tot.
Spania: experții divizați
Spania nu s-a decis încă dacă va instaura un al doilea lockdown, scrie El Pais deși sistemul sanitar pare că va ajunge la limită. Experții consultați de publicație cred că, în cazul în care oamenii vor fi consemnați la domiciliu, școlile vor rămâne deschise „cât timp va fi posibil”.
Marea Britanie rezistă
Ratele de infecție în rândul copiilor de liceu „par să fi crescut brusc”, potrivit ultimului raport al Oficiului pentru Statistică Națională de la Londra. Potrivit BBC, tot mai mulți primari cer închiderea școlilor și colegiilor, potrivit BBC. Guvernul britanic a răms pe poziții: instituțiile de învățământ rămân deschise.