Procentele nu includ toți copiii eligibili să dea examenul de evaluare.
Dar, un alt comunicat al instituției arăta că, potrivit datelor centralizate de către Ministerul Educaţiei Naţionale până sâmbătă, 9 iunie, ora 12:00 (99,69%), în aplicația informatică figurau 150.310 candidați înscriși la Evaluarea Națională pentru elevii claselor a VIII-a.
Ceea ce înseamnă că un număr de 7.463 elevi nu s-au mai prezentat la examene, deși s-au înscris pentru evaluarea națională. Raportat la numărul elevilor înscriși la examene (150.310), au luat examenul de la finalul clasei a VIII-a, în realitate, doar 69,3% (mai puțin cu 4% decât a anunțat ministerul).
Procentele ar fi și mai mici dacă raportarea s-ar face la toți copiii eligibili (și nu doar la cei care și-au anunțat intenția de a se înscrie) să susțină examenul de evaluare. Când face raportările, Ministerul Educației nu ține seama de numărul copiilor care au rămas repetenți sau care au abandonat în diverse stadii, până la vârsta de 14 ani, școala.
Asociația Human Catalyst arăta, într-un studiu, că în anul școlar 2016-2017, la nivel național, nu au fost înscriși la evaluarea națională 30.449 elevi de clasa a 8-a, adică (18.7%) din totalul absolvenților de gimnaziu.
Dacă facem un simplu exercițiu aritmetic și adăugăm cei 30.449 de elevi neînscriși la evaluarea națională la cei 150.310 candidați înscriși la Evaluarea Națională, ajungem la o cifră de 180.759 de elevi eligibili să susțină examenul de evaluare. În aceste condiții, procentul absolvenților ar fi de 58%.