Cele două organizații au sesizat Avocatul Poporului, căruia i-au cerut să protejeze facilitățile la transport pentru elevi și să se asigure că toți copiii au acces echitabil la educație.
Sunt circa 100.000 de copii care fac naveta în fiecare an ca să meargă la școală, potrivit estimării Federației Elevilor, iar rata abandonului școlar din România este între cele mai mari din Uniunea Europeană.
Astfel, rata abandonului școlar în 2018 era de 16,4 la sută, al treilea cel mai mare procent din UE, după Spania și Malta, potrivit datelor Eurostat. România își propusese ca, până în 2020, să reducă abandonul școlar la cel mult 12 la sută. În rândul elevilor din mediul rural și al copiilor romi se înregistrează cele mai mari rate de abandon școlar, respectiv 26,6 la sută și 77 la sută.
La sfârșitul lunii iunie, Guvernul Dăncilă a adoptat OUG 51/2019, prin care a fost eliminat transportul județean de persoane din sfera serviciilor publice.
Salvați Copiii și Federația Elevilor din România atrag atenția că modificarea a fost făcută fără consultarea elevilor și acuză că ordonanța anulează dreptul la transport județean gratuit, redus ori decontat, reglementat de Legea educației și în condițiile în care România și-a asumat să reducă rata abandonului școlar, una dintre cele mai mari din UE.
Articolul 84 al Legii educației naționale prevede că elevii din învățământul preuniversitar „beneficiază de tarif redus cu minimum 50% pentru transportul local în comun, de suprafață, naval și subteran, precum și pentru transportul intern auto, feroviar și naval, pe tot parcursul anului calendaristic.”
Citește și: Doar 38% din generația 2000 a trecut bacalaureatul. Cum explică dezastrul elevii și părinții
De asemenea, „elevii orfani, elevii cu cerinţe educaţionale speciale, precum şi cei pentru care s-a stabilit o măsură de protecţie specială, în condiţiile legii, sau tutelă beneficiază de gratuitate pentru toate categoriile de transport [...], pe tot parcursul anului calendaristic.”
Iar elevilor (inclusiv elevilor de liceu) care nu pot fi şcolarizaţi în localitatea de domiciliu li se decontează „cheltuielile de transport din bugetul Ministerului Educaţiei Naționale, prin unităţile de învăţământ la care sunt şcolarizaţi, pe bază de abonament, în limita a 50 km, sau li se asigură decontarea sumei ce reprezintă contravaloarea a 8 călătorii dus-întors pe semestru, dacă locuiesc la internat sau în gazdă.”
Totodată, prin Legea 272/2004, privind protecția drepturilor copilului, Ministerul Educației și-a asumat acordarea unor servicii sociale, precum hrana, rechizitele, transportul, pentru a preveni abandonul școlar.
O altă măsură anunțată recent de Guvernul Dăncilă, de asemenea contestată de organizațiile studențești, se referă la limitarea gratuității de care beneficiază studenții pentru călătoriile cu trenul. Astfel, ministrul de Finanțe, Eugen Teodorovici, a propus „limitarea numărului de călătorii gratuite în fiecare an, limitarea la 26 de ani a vârstei până la care se acordă călătoriile și să nu mai primească studenții repetenți sau cu restanțe“. O altă măsură anunțată de PSD este tăierea burselor pentru studenți, pe perioada vacanțelor.
În replică, Alianța Națională a Organizațiilor Studențești din România (ANOSR) a arătat că, pe de-o parte, Guvernul PSD își încalcă propriul program de guvernare, dar și că CFR a emis doar 20 la sută din bilete din numărul total de bilete vândute îl reprezintă biletele emise pentru studenți.
„Intenția de a restricționa drepturile câștigate de studenți în timpul aceleiași guvernări demonstrează o inconsecvență decizională din partea decidenților. Totodată, adoptarea unei astfel de măsuri de restricționare ar duce la încălcarea unui principiu fundamental al Curții Europene a Drepturilor Omului (CEDO), care prevede că un drept odată dobândit, poate fi doar extins, în niciun caz restrâns”, a acuzat ANOSR.