Zborul cu o aeronavă Boeing este o experiență familiară pentru milioane de pasageri din întreaga lume. Cu toate acestea, evenimentele recente au aruncat o umbră de îndoială asupra reputației de siguranță a gigantului aviației.
Boeing s-a confruntat cu o lovitură devastatoare pe 29 decembrie când două prăbușiri s-au produs simultan, una în Torp, Norvegia, și celălaltă în Muan, Coreea de Sud. Accidentul de la Muan a provocat 180 de victime, în timp ce incidentul Torp, o aterizare pe “burtă”, din fericire, nu s-a soldat cu răniți.
Citește și: 3 cauze ce au prăbușit un Boeing 737. România are 8 astfel de avioane. Pilot: „Vremea lor a trecut”
Anul trecut a început într-o notă la fel de periculoasă când, pe 5 ianuarie, zborul Alaska Air 1282 a întâmpinat o problemă serioasă. În timp ce naviga la peste 16.000 de picioare, un panou s-a desprins de pe partea laterală a Boeing 737 Max, lăsând o gaură masivă, de mărimea unui frigider, în avion.
23.000.000.000 $ pierderi pentru Boeing. Avioane prăbușite cu sute de morți, eșec în spațiu
Investigația Comitetului Național pentru Siguranța Transporturilor a arătat că panoul, instalat în locul unei ieșiri de urgență neutilizate, nu a fost asigurat corespunzător. Din fericire, pasagerii nu și-au desfăcut încă centurile de siguranță și nu au avut de suferit.
Acest eveniment a fost deosebit de alarmant, având în vedere că Boeing 737 Max este cel mai nou și cel mai bine vândut avion al companiei, cu peste 1.600 vândute și aproape 4.800 comandate, conform eurasiantimes.com.
Citește și: Cauza tragediei aviatice din Coreea de Sud. Peste 160 de pasageri, confirmați morți
Îngrijorările au revenit în noiembrie, când un Boeing 737-800 de la Qantas Airways în drum spre Brisbane a suferit o defecțiune a motorului la scurt timp după decolare. Pe 8 noiembrie, pasagerii de la bord au auzit o bubuitură puternică, iar aeronava s-a învârtit pentru scurt timp înainte de a se întoarce în siguranță la aeroportul din Sydney.
Aceste incidente alarmante nu au făcut decât să aprofundeze preocupările tot mai mari cu privire la siguranța flotei Boeing, iar compania se confruntă acum cu acuzații de „prioritizarea profiturilor în detrimentul siguranței”.
Ecourile tragediilor din trecut sunt mari, în special cele două dezastre de la sfârșitul lui 2018 și începutul lui 2019, când două avioane Boeing 737 Max s-au prăbușit – unul în largul Indoneziei și altul la scurt timp după decolare în Etiopia. Împreună, aceste accidente au adus 346 de morți.
Investigațiile au urmărit cauza unui sistem software de control al zborului defectuos, conceput pentru a reduce costurile prin evitarea unei reinstruiri extinse a piloților.
Eșec în programului spațial
Problemele Boeing se extind dincolo de sectorul aviației comerciale, deoarece ambițiile sale spațiale se confruntă, de asemenea, cu obstacole serioase.
În iunie, doi astronauți au rămas blocați pe Stația Spațială Internațională după ce s-a constatat că nava spațială Starliner a lui Boeing avea probleme serioase.
Au fost descoperite scurgeri de gaz în sistemul de propulsie al capsulei înainte de lansare, iar la sosirea la stația spațială, situația s-a înrăutățit. NASA a luat decizia dificilă de a-i ține pe astronauții Sunita Williams și Butch Wilmore pe stație, considerând Starliner-ul prea nesigur pentru întoarcerea lor pe Pământ.
Principala preocupare cu Starliner constă în sistemul său de propulsie defectuos, în special în scurgerile de gaz și propulsoarele defecte. Aceste probleme evidențiază preocupările sistemice cu designul Starliner-ului și au determinat NASA să reevalueze viabilitatea navei spațiale pentru viitoarele misiuni cu echipaj.
Pe măsură ce Boeing se confruntă cu provocări tot mai mari de tehnică și reputație, rolul său în programul spațial al Americii se confruntă cu o atenție din ce în ce mai mare.
Erori de siguranță din fabrică
Administrația Federale a Aviației a primit peste 200 de rapoarte care ridică îngrijorări cu privire la practicile de siguranță ale Boeing, inclusiv gestionarea defectuoasă a pieselor, producția defectuoasă și inspecțiile inadecvate.
În ciuda acestor afirmații, Boeing a negat orice problemă de siguranță, declarând că „nu există nicio dovadă că piesele defecte au fost instalate pe aeronavele Boeing și niciuna dintre problemele evidențiate nu este legată de siguranță”.
Acțiunile Boeing au scăzut cu peste 30% doar în 2024, iar compania a suferit pierderi de peste 23 de miliarde de dolari în ultimii cinci ani. Pe lângă luptele sale financiare, Boeing a fost depășită de rivalul său european, Airbus, atât în vânzările, cât și în livrările de avioane, subminând și mai mult încrederea în viitorul companiei.