7.000.000.000 € investește UE în infrastructură de transport. România, avanpost NATO în Europa de Est.
Cele 134 de proiecte vor contribui la realizarea unei rețele de infrastructură de transport durabilă, inteligentă, ecologică și rezistentă.
7.000.000.000 € investește UE în infrastructură de transport
Acestea au fost selectate în cadrul unei cereri de propuneri din 2023 pentru Facilitatea Conectării Europei (CEF), un program de finanțare al UE ce sprijină infrastructura europeană de transport.
Noile proiecte vor construi sau moderniza infrastructura de transport pentru a îmbunătăți căile ferate, căile navigabile interioare, drumurile și rutele maritime scurte.
Unele proiecte privesc porturi interioare sau maritime, aeroporturi și terminale multimodale.
Vor fi susținute și proiecte din Ucraina și Moldova pentru dezvoltarea Benzilor de Solidaritate ale UE și a sistemelor inteligente de management al traficului pentru căile navigabile interioare, transportul aerian și rutier, potrivit European Climate, Infrastructure and Environment Executive Agency.
De asemenea, vor fi sprijinite conexiuni feroviare transfrontaliere majore de-a lungul rețelei centrale TEN-T, cum ar fi Rail Baltica, linia Lyon-Torino (care leagă Franța și Italia) și tunelul Fehmarnbelt (care leagă Danemarca și Germania).
În plus, punctele transfrontaliere dintre Ucraina și Moldova și țările UE (România, Ungaria și Polonia) vor fi îmbunătățite pentru a permite fluxuri de trafic mai fluide pentru importurile și exporturile ucrainene.
În același timp, sistemul european de management al traficului feroviar (ERTMS) va fi implementat în mare măsură pe trenuri și linii de cale ferată din întreaga UE pentru a îmbunătăți interoperabilitatea și siguranța transportului feroviar.
20 de porturi maritime din Irlanda, Spania, Finlanda, Olanda, Germania, Malta, Lituania, Cipru, Croația, Grecia și Polonia vor fi modernizate; evoluțiile le vor permite să furnizeze electricitate de la țărm navelor și să transporte energie regenerabilă offshore.
România, avanpost NATO în Europa de Est
Intervențiile în infrastructura căilor navigabile interioare vor dezvolta conexiuni transfrontaliere între Franța și Belgia în bazinul Sena-Scheldt și între România și Bulgaria pe Dunăre.
Porturile interioare din Austria, Germania și Olanda vor fi, de asemenea, sprijinite, astfel încât să poată continua să promoveze transferul modal către rețeaua europeană de râuri și canale.
Pentru transportul rutier, implementarea sistemelor și serviciilor inteligente de transport (ITS) și construirea de noi zone de parcare sigure și securizate vor spori siguranța și vor îmbunătăți călătoriile prin rețeaua rutieră europeană atât pentru cetățeni privați, cât și pentru profesioniști.
Proiectele de management al traficului aerian vor continua să dezvolte „cerul unic european pentru a face transportul aerian mai eficient și mai sigur și pentru a-și spori performanța de mediu”.
Rusia nu privește cu ochi buni această infrastructură
Rusia se teme de această infrastructură, ce ar putea facilita, în caz de război, transportul de armament și soldați ai NATO.
Canalul pro-Kremlin Telegram/Rybar urmărește dezvoltarea acesti infrastructuri la granițele Rusiei.
De exemplu, experții militari ruși de la Telegram/Rybar, notează că, prin Facilitatea Conectarea Europei (CEF), „Chișinăul va primi 7,8 milioane de euro pentru repararea unei părți a drumului în direcția punctului de control Giurgiulești, care este un punct de control auto cheie pe drumul din Ucraina către porturile României”.
„Vorbim despre culoarul de transport Reni (Ucraina) - Giurgiulești (Moldova) - Galați (România). Din octombrie 2023, ruta a devenit principală pentru exportul de produse agricole ucrainene, precum și aprovizionarea occidentală cu arme pentru Forțele Armate ale Ucrainei”, scrie Telegram/Rybar.
La începutul anului, Guvernul Republicii Moldova a depus o cerere la CEF pentru renovarea drumului de acces la punctul de control și instalarea unei zone de parcare pentru camioane.
Costul total al proiectului este estimat la 15,57 milioane de euro, iar acum jumătate din cost va fi acoperit de UE prin CEF.
Citește și: România și Bulgaria înființează un comandament special la Marea Neagră. Care sunt misiunile C2 FOS?
Acesta nu este primul proiect UE de modernizare a logisticii în regiune.
Potrivit Telegram/Rybar, în 2023, UE a anunțat construirea liniei de cale ferată Galați-Giurgiulești, precum și a liniei de cale ferată Pașcani-Iași-Ungheni, „ca parte a planului NATO de îmbunătățire a mobilității militare de la vest la est”.
Citește și: Panică la Moscova. Putin „vede" armament NATO trecând din România în Moldova. „Pregătiri de război”
„Chiar săptămâna trecută, șefii Ministerelor de Externe din Moldova, România și Ucraina au convenit asupra cooperării în domeniul logisticii, transporturilor și energiei. În timp ce România devine un avanpost NATO în Europa de Est, Moldova se străduiește să servească intereselor militare și economice ale sponsorilor regimului de la Kiev”, scriu analiștii ruși de la Rybar.
Rusia vede multe țări, pe care și le „trecuse” în sfera sa de influență, îndepărtându-se de politica agresivă a Moscovei și aliindu-se cu Occidentul.