De ce au fost consemnate la sol avioanele, pentru prima dată după 11 septembrie

DE Alexandru Pop | Actualizat: 15.02.2023 - 11:06
De ce au fost consemnate la sol avioanele, pentru prima dată după 11 septembrie - Foto: Wikimedia/Michael Gray
De ce au fost consemnate la sol avioanele, pentru prima dată după 11 septembrie - Foto: Wikimedia/Michael Gray

Administrația Federală a Aviației a oprit zborurile interne în SUA, la începutul lunii ianuarie, paralizând traficul aerian timp de aproape două ore. A fost prima oprire la nivel național, de la atacurile teroriste din 11 septembrie, zguduind sectorul aviatic.

SHARE

Acesta oricum se luptă să facă față unei creșteri postpandemice a călătoriilor.

FAA a dat vina pe un antreprenor, pentru ștergerea neintenționată a fișierelor computerului, într-un sistem de alertă care le spune piloților despre restricțiile și pericolele, de-a lungul rutelor lor.

O privire mai atentă asupra sistemului sugerează că problemele sale sunt mult mai profunde. În ciuda avertismentelor repetate cu privire la vulnerabilitatea sa, sistemul nu a fost revizuit de ani de zile.

Eliminarea treptată a echipamentelor învechite a fost amânată cel puțin din anul 2016. Este atât de fragil, încât inundațiile de la ploile abundente, dintr-o instalație din Oklahoma City, în 2021, au făcut sistemul să cadă.

Foști oficiali ai FAA și reprezentanți ai industriei au spus că este învechit și trebuie remediat urgent. Departamentul de transport, agenția-mamă a FAA, a declarat în documentele bugetare pentru anul fiscal 2023 că sistemul se bazează pe „hardware învechit defect”.

O componentă importantă este veche de zeci de ani. Remedierea acestuia de-a lungul anilor a necesitat adesea cunoștințele unui singur specialist în tehnologia informației care îi înțelege arhitectura bizantină, au spus foștii oficiali FAA.

Sistemul FAA Notice to Air Missions, sau Notam, trimite alerte tuturor piloților, cu privire la probleme precum macaralele de construcție din apropierea aeroporturilor, pistele înghețate și restricțiile spațiului aerian, inclusiv cele impuse atunci când avioanele militare americane au doborât un balon spion chinez și alte obiecte zburătoare.

Reglementările federale impun piloților să le citească înainte de decolare.

„Nu a fost niciodată privit ca un sistem important, chiar dacă, după cum vedeți, este un sistem important”, a spus Ernie Bilotto, care a condus un birou FAA, până la pensionarea sa, în anul 2015.

Miercuri, Comisia de Comerț din Senat este programată să țină o audiere cu privire la închiderea Notam din 11 ianuarie.

Acesta a fost unul dintr-un șir de incidente recente care au scos la iveală fragilitatea sistemului de aviație al SUA, pe măsură ce cererea de călătorii aeriene crește din nou.

Un fiasco operațional la Southwest Airlines Co. a blocat mii de călători, în timpul sărbătorilor de Crăciun. Mai recent, au fost raportate două coliziuni, pe aeroporturile din New York și Texas.

Sistemul Notam funcționează separat de cel de control al traficului aerian, care este responsabil pentru direcționarea avioanelor în și în afara aeroporturilor.

De ani de zile, sistemul de colectare și distribuire a notificărilor pentru piloţi a fost o prioritate relativ scăzută în cadrul FAA, cu mai multă atenție și finanțare pentru upgrade-uri către sistemele considerate mai importante pentru menținerea traficului aerian sigur, potrivit industriei aviatice și foștilor oficiali FAA.

Nici DOT, nici FAA nu au spus cât ar putea costa revizuirea rapidă a sistemului. După oprirea Notam din 11 ianuarie, mii de zboruri au fost anulate sau întârziate.

Au urmat mai multe probleme pe 25 ianuarie, când o parte a sistemului a fost offline și utilizatorii au întâmpinat unele întârzieri, potrivit mesajelor interne FAA.

FAA a spus că nu a primit nici un raport despre întreruperi ale zborului.

Administratorul interimar al FAA, Billy Nolen, a declarat într-o scrisoare din 27 ianuarie, către parlamentarii Camerei din SUA, că, de la întreruperea din 11 ianuarie, „FAA a luat măsuri pentru a face sistemul Notam mai rezistent și va continua să facă acest lucru, pe măsură ce FAA își continuă revizuirea”.

Domnul Nolen a spus că modernizarea sistemului nu este programată să fie finalizată până în anul 2030, conform The Wall Street Journal.

Secretarul pentru Transport Pete Buttigieg a ordonat FAA să accelereze lucrările de modernizare a sistemului Notam, a spus o purtătoare de cuvânt, îndemnând în același timp Congresul să ofere „resurse stabile și previzibile” pentru sistemul de aviație.

Foștii angajați ai FAA au spus că în anii 1990, biroul care gestiona Notams era situat pe docul de încărcare al unei unități FAA.

Mai târziu, s-a mutat în spațiul de birouri de la actualul centru de comandă al agenției pentru controlul traficului aerian din Warrenton, Virginia, dar nu a fost primul în rândul de aşteptare pentru modernizarea echipamentelor, au spus ei.

„Am fost întotdeauna copilul vitreg al centrului de comandă”, a spus Mark Spina, care a lucrat în biroul Notam, din 2010 până în 2014.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te