SUA aprobă vânzarea a 32 de avioane de luptă F-35A către România. E cel mai puternic avion din lume

DE Daniel Toșa | Actualizat: 14.09.2024 - 15:22

Departamentul de Stat al SUA a aprobat vânzarea a 32 de avioane F-35A Lightning II către România, într-un contract estimat la 6,4 miliarde de dolari.

SHARE

Decizia Departamentului de Stat al Statelor Unite de a aproba vânzarea către România a 32 de avioane de luptă F-35A Lightning II produs de gigantul Lockheed Martin aduce un avantaj strategic important pentru țara noastră. Vânzarea, care valorează aproximativ 6,4 miliarde de dolari, va permite României să-și modernizeze apărarea aeriană, oferind capacități avansate, precum tehnologia stealth și superioritatea aeriană, potrivit unui comunicat emis de oficialii americani.

SUA aprobă vânzarea a 32 de avioane de luptă F-35A către România. E cel mai puternic avion din lume

Ambasadorul SUA în România, Kathleen Kavalec, a subliniat importanța acestei colaborări dintre Statele Unite și România.

 „Acest angajament este o dovadă a parteneriatului puternic dintre cele două națiuni și demonstrează încă o dată că România este lider în apărarea securității regionale. România este un aliat-cheie al NATO în promovarea securității și stabilității în regiunea Mării Negre și nu numai. F-35A vor oferi României capabilități de apărare aeriană de neegalat și vor spori interoperabilitatea între forțele aeriene ale NATO”, a declarat Kathleen Kavalec.

Achiziția va îmbunătăți semnificativ securitatea națională, iar prima livrare a acestor avioane de ultimă generație este așteptată să aibă loc până în anul 2031.

F-35A - Foto: Flickr/ U.S. Embassy Romania

Citește și: Reportaj în SUA la fabrica Lockheed Martin, locul unde se nasc avioanele F-35 și F-16. Urmează NGAD

România își întărește capacitățile de apărare

Ministerul Apărării Naționale (MApN) a salutat notificarea Congresului SUA referitoare la vânzarea celor 32 de avioane F-35. Potrivit unui comunicat al MApN, faza I a programului de înzestrare include nu doar achiziția avioanelor, ci și motoarele aferente, suportul logistic, serviciile de instruire și simulatoare de zbor.

De asemenea, România va primi muniție aer-aer și sol-sol, toate acestea însumând o valoare de 6,5 miliarde USD.

„Sistemele de rachete Patriot și HIMARS, transportoarele blindate Piranha V, aeronavele multirol F-16 și, de acum, aeronavele de generația a V-a F-35 asigură țării noastre o poziție întărită din punct de vedere strategic”, a declarat ministrul Apărării Naționale, Angel Tîlvăr. 

Citește și: Noul lansator GMARS pentru HIMARS al Lockheed Martin și Rheinmetall. Lovește chirurgical la 400 km

Programul de modernizare al forțelor aeriene române

Avioanele F-35A, recunoscute pentru tehnologia avansată stealth și fuziunea senzorilor de ultimă generație, vor face parte dintr-un program mai amplu de modernizare a forțelor aeriene române. MApN reamintește că, în 2012, Consiliul Suprem de Apărare a Țării (CSAT) a aprobat realizarea graduală a capabilităților aeriene, care include trei escadrile de luptă echipate cu avioane multirol.

F-35A - Foto: Flickr/ U.S. Embassy Romania

Programul, care a început cu avioanele F-16 transferate din excedentul altor state, va continua cu achiziția aeronavelor F-35, asigurând astfel României o apărare aeriană modernizată și interoperabilitate cu aliații NATO.

Potrivit notificării transmise Congresului SUA, valoarea totală a vânzării a fost estimată inițial la 7,2 miliarde de dolari, însă achiziția efectivă va fi realizată la valoarea aprobată de Parlamentul României, de 6,5 miliarde de dolari.

De ce F-35 este considerat cel mai bun avion de război din lume?

Avionul de război F-35 are o lungime de 15,7 metri, o anvergură a aripilor de 11 metri și o înălțime de 4,4 metri. Atinge o viteză maximă de 1,6 Mach ( aproximativ 2.000 km/h la altitudine mare și 1,06 Mach (aproximativ 1.200 km/h) la nivelul mării.

F-35A - Foto: Flickr/ U.S. Embassy Romania

Gigantul Lockheed Martin produce 3 categorii de avioane de război F-35 care sunt împărțite astfel:

F-35A - o versiune terestră CTOL

F-35A este varianta convențională de decolare și aterizare (CTOL) destinată USAF și altor forțe aeriene. Este cea mai mică, cea mai ușoară versiune și este capabilă de 9 g, cea mai mare dintre toate variantele.

Deși F-35A efectuează în prezent realimentarea aeriană prin metoda "boom and receptacle", aeronava poate fi modificată pentru realimentarea cu sondă și sondă, în caz de nevoie. Pe F-35A poate fi instalat un pod de parașută de rezistență, Forțele Aeriene Regale Norvegiene fiind primul operator care l-a adoptat.

Avionul F-35 a fost certificat oficial în primăvara 2024 pentru un atac nuclear, ca răspuns la amenințările repetate ale Moscovei. Acest avion a fost autorizat să transporte bombe nucleare B61-12.

Cu o putere cuprinsă între 0,3 și 50 kilotone, bomb poate fi folosită în modul „ghidat” folosind un kit montat pe spate sau în modul „neghidat”, caz în care trebuie eliberat prin gravitație deasupra țintei.

F-35B o versiune STOVL capabilă să fie utilizată fie pe uscat, fie pe portavioane

F-35B este varianta cu decolare scurtă și aterizare verticală (STOVL) a aeronavei. Similar ca dimensiuni cu varianta A, varianta B sacrifică aproximativ o treime din volumul de combustibil al variantei A pentru a găzdui ventilatorul de înălțare acționat de arbore (SDLF).

Această variantă este limitată la 7G. Spre deosebire de alte variante, F-35B nu are cârlig de aterizare. În schimb, comanda "STOVL/HOOK" angrenează conversia între zborul normal și cel vertical. F-35B este capabil să atingă Mach 1,6 (1.976 km/h) și poate efectua decolări și aterizări verticale și/sau scurte (V/STOL).

F-35C - o versiune adaptată pentru portavioane 

F-35C este o variantă bazată pe portavioane, proiectată pentru operațiuni de decolare asistată de catapultare, operațiuni de recuperare cu barieră oprită de pe portavioane. În comparație cu F-35A, F-35C are aripi mai mari cu secțiuni pliabile în vârful aripilor, suprafețe de control mai mari pentru un control îmbunătățit la viteze mici, un tren de aterizare mai puternic pentru solicitările de aterizări arestate pe portavioane, un tren de aterizare cu două roți în față și un cârlig de coadă mai puternic pentru utilizarea cu cabluri de arestare pe portavioane.

Suprafața mai mare a aripilor permite reducerea vitezei de aterizare, crescând în același timp atât autonomia, cât și sarcina utilă. F-35C este limitat la 7,5 g.

Avionul F-35 poate transporta între 4-6 rachete aer-aer, aer-sol sau rachete anti-navă mascate în fuselajul aeronavei. 

Tipurile de rachete cu care pot fi echipate avioanele F-35:

Rachete aer-aer:

AIM-9X Sidewinder

AIM-120 AMRAAM

AIM-132 ASRAAM

AIM-260 JATM (urmează să fie integrate)

MBDA Meteor (Blocul 4, pentru F-35B, nu înainte de 2027) 

Rachete aer-sol:

AGM-88G AARGM-ER (Bloc 4)

AGM-158 JASSM

AGM-179 JAGM

SPEAR 3 (Bloc 4, în curs de dezvoltare, integrare contractată)

Armă de atac în stand-in (SiAW)

Rachete anti-navă:

AGM-158C LRASM(în curs de integrare)

Joint Strike Missile (în curs de integrare) 

Muniție comună de atac direct - Paveway

Bombă de planare cu ghidare de precizie - AGM-154 JSOW

Bombă de diametru mic GBU-39

GBU-53/B StormBreaker

Bombă nucleară B61 mod 12

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 1
Alin Goga 14 septembrie 2024 14:00
#1

LIDERII ROMÂNIEI SUNT ȘI FUDULI ȘI PROȘTI, DAR MAI ALES HOȚI ȘI TRĂDĂTORI DE NEAM ȘI ȚARĂ!

Pe site-ul producătorului american Lockheed Martin, dar și prin București, vedem o publicitate plătită de producător unde suntem anunțați că F-35 e construit pentru România! Găsim deja filmulețe tot pe site-ul producătorului care promovează avionul de generația a 5-a care va fi vândut României pentru uriașa cifră de circa 9,6 miliarde de dolari (inclusiv TVA) pentru 32 de aparate care vor veni după anul 2030 (probabil 2035), fără ”wingman”, adică drone partener, care vor fi achiziționate ulterior.
Dar de ce să fie construit ”pentru” România și nu ”ÎN” România, măcar partial???

Pur și simplu ca fapt divers și pur informativ, Coreea de Sud a dezvoltat avionul KAI KF-21 Boramae, un avion de vânătoare multi-rol de generația a 5-a dezvoltat de Korea Aerospace Industries, care simbolizează ambiția și măiestria tehnologică a Coreei de Sud în domeniul aviației militare, cu aproximativ 8.800 de miliarde de woni, aproximativ echivalentul a 7,56 miliarde de dolari americani. Costul per unitate pentru KF-21 este estimat la 50 de milioane de dolari americani, iar avionul va fi operational până în anul 2026.

Aș putea să spun Q.E.D, dar nu cred că sunt suficienți decidenți politici sau militari români interesați să citească sau să înțeleagă aceste aspect…

Tot ca fapt divers, ”un avion de luptă F-16 experimental, controlat de inteligență artificială (IA), a zburat cu Frank Kendall, secretarul Forțelor Aeriene SUA, la bord, în ceea ce reprezintă „unul dintre cele mai mari progrese în aviația militară”, relatează Associated Press. Chiar dacă tehnologia nu este complet dezvoltată, Forțele aeriene americane plănuiesc crearea unei flote controlate via IA de peste 1.000 de avioane de război fără pilot. Primul avion ar putea fi complet operațional în 2028. (…) Scenariile de război viitoare prevăd escadrile de aeronave americane fără pilot care oferă un atac în avans asupra apărării inamice pentru a oferi SUA capacitatea de a pătrunde într-un spațiu aerian fără riscuri ridicate pentru viețile piloților. (…)Avioanele fără pilot mai mici și mai ieftine controlate de IA sunt calea de urmat, a spus Frank Kendall.”

Deci, SUA testează avioane F-16 dotate cu IA, iar secretarul Forțelor Aeriene ale SUA ne spune LOUD & CRISTALL CLEAR că avioanele fără pilot mici și mai ieftine sunt calea de urmat, dar noi cheltuim circa 9,6 miliarde de dolari pentru achiziția unor avioane de generația a 5-a, care vor veni cândva în jur de anul 2035??? Probabil că asta denotă foarte multă ”inteligență” din partea decidenților noștri politici și militari în condițiile în care, dezvoltarea exponențială a capabilității dronelor și programele desfășurate de diverse state, la care am putea fi parteneri pentru avioane de generația a 6-a, ne pot pune în situația de a avea în 2035 un avion cumpărat extrem de scump și deja depășit tehnologic, fără nicio exagerare, program pentru care vom plăti în total, cam 40-50 de miliarde de dolari (cumpărare, operare, mentenanță)!!!

Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te