Dronele iraniene desfășurate de Rusia în Ucraina sunt alimentate cu tehnologie occidentală furată

DE Daniel Toșa | Actualizat: 28.04.2023 - 11:14
Dronele iraniene desfășurate de Rusia în Ucraina sunt alimentate cu tehnologie occidentală furată - Foto: Profimedia Images
Dronele iraniene desfășurate de Rusia în Ucraina sunt alimentate cu tehnologie occidentală furată - Foto: Profimedia Images

Noi cercetări au dezvăluit măsura în care Iranul a construit o puternică industrie de armament bazată pe tehnologia occidentală furată și modul în care această tehnologie este folosită de Rusia împotriva orașelor ucrainene.

SHARE

Conflict Armament Research (CAR), o organizație cu sediul în Marea Britanie care investighează componentele armelor, a stabilit că dronele Shahed-136 vândute Rusiei de către Iran sunt propulsate de un motor bazat pe tehnologie germană - tehnologie achiziționată în mod ilicit de Iran în urmă cu aproape 20 de ani.

Dronele iraniene desfășurate de Rusia în Ucraina sunt alimentate cu tehnologie occidentală furată

Constatarea - făcută prin examinarea detaliată a componentelor recuperate în Ucraina subliniază capacitatea Iranului de a imita și de a perfecționa tehnologia militară pe care a obținut-o în mod ilegitim.

Oficialii occidentali sunt, de asemenea, îngrijorați de faptul că Rusia ar putea împărtăși cu iranienii arme și echipamente de producție occidentală recuperate pe câmpul de luptă ucrainean. Până în prezent, nu există dovezi ferme că acest lucru s-a întâmplat.

Citește și: Finanțator al grupării Hezbollah, expulzat din România. SUA au pus 10 milioane $ pe capul său

Cu toate acestea, relațiile dintre Teheran și Moscova au devenit mult mai strânse. Rusia vrea drone și rachete balistice iraniene; Iranul vrea investiții și comerț rusesc. Rusia a devenit cel mai mare investitor străin în Iran în ultimul an, potrivit oficialilor iranieni.

Dronă iraniană Shahed prăbușită în Ucraina - Foto: Profimedia Images

Iar pentru ruși, dronele iraniene sunt un substitut avantajos pentru rachete mult mai costisitoare, ale căror stocuri sunt în scădere, potrivit oficialilor occidentali. Experții consideră că o Shahed-186, de exemplu, costă aproximativ 20.000 de dolari, o fracțiune infimă din costul unei rachete de croazieră Kalibr.

Citește și: EXCLUSIV Județele cu cel mai mare procent de elevi la orele de religie. Cluj și București în Top

În octombrie anul trecut, șeful serviciului de informații al apărării din Ucraina, Kyrylo Budanov, a declarat că Rusia a comandat aproximativ 1.700 de drone iraniene de diferite tipuri. Ucraina s-a dovedit pricepută în a doborî Shahed-136, dar acest lucru îi epuizează apărarea antiaeriană deja sărăcită de războiul lung. În ciuda încărcăturii explozive relativ reduse, de până la 40 de kilograme, o lovitură precisă a unui Shahed-136 poate totuși provoca pagube importante.

Dronele care ucid ucraineni propulsate de tehnologia germană

Între luna noiembrie a anului trecut și martie 2023, CAR a reușit să examineze componentele a 20 de drone și muniții de fabricație iraniană în Ucraina, aproximativ jumătate dintre acestea fiind Shahed-136.

A reușit să confirme că motorul din Shahed-136 a fost proiectat prin inginerie inversă de către o companie iraniană numită Oje Parvaz Mado Nafar - cunoscută sub numele de Mado - cu sediul în orașul Shokuhieh din provincia Qom. Compania a fost sancționată de Marea Britanie, SUA și Uniunea Europeană în luna decembrie a anului trecut.

Componente de dronă iraniană Shahed - Foto: Profimedia Images

Cercetătorii CAR au găsit marcajele lui Mado pe capacele bujiilor de la motoarele dronei, precum și secvențe de numere de serie folosite de Mado.

Mado joacă un rol crucial în industria expansivă a dronelor din Iran, potrivit guvernelor occidentale și Națiunilor Unite. Același model de numere de serie a fost observat și de către anchetatorii ONU care au examinat atacurile cu drone asupra Arabiei Saudite, presupus a fi efectuate de aliații Houthi ai Iranului din Yemen - precum și atacurile cu rachete de anul trecut împotriva Abu Dhabi, unul dintre Emiratele Arabe Unite.

Taimur Khan, analist al Golfului la CAR, a declarat pentru CNN că sistemele UAV ale Iranului sunt în mod constant perfecționate și modernizate și "s-au dovedit a fi din ce în ce mai precise în ceea ce privește sistemele lor de țintire și de ghidare, precum și capacitățile de contra-bruiaj".

Proiectarea motorului Mado reflectă un efort intens al Iranului, care datează de aproximativ 20 de ani, de a achiziționa tehnologie occidentală pentru dronele și rachetele sale, în ciuda sancțiunilor internaționale generalizate.

În 2006, Iranul a achiziționat în mod ilicit motoare pentru drone fabricate de compania germană Limbach Flugmotoren. Trei ani mai târziu, un inginer iranian pe nume Yousef Aboutalebi a anunțat că firma sa a construit un motor pentru drone. Această companie avea să devină Mado.

Motor de dronă iraniană Shahed - Foto: Profimedia Images

Compania pare să fi încercat să își ascundă rolul în construcția Shaheds, potrivit CAR. Anchetatorii săi au descoperit că numerele de serie originale de pe componentele dronelor găsite în Ucraina au fost șterse, într-un efort aparent de a ascunde originea lor.

"Aceste modificări i-au împiedicat pe anchetatori să identifice rețelele de achiziții care au facilitat furnizarea internațională de componente cheie în Iran", afirmă CAR.

Piesele rachetelor copiate după cele fabricate în Cehia

Printre alte componente occidentale achiziționate și copiate de Iran se numără piese de rachete fabricate în Cehia. Un raport al experților ONU din 2020 a afirmat că motorul rachetelor iraniene Quds-1 folosite în atacurile asupra rafinăriilor de petrol saudite din anul precedent "era "o copie fără licență a motorului cu reacție TJ-100 fabricat de PBS Velká Bíteš" din Republica Cehă.

Experții spun că motorul ceh pare să fi fost instalat și pe racheta Heidar-2 a Iranului.

Compania a declarat că nu a furnizat niciodată motorul Iranului sau Yemenului, dar Iranul a devenit expert în evitarea controalelor privind tehnologia sensibilă, folosind în unele cazuri companii de fațadă. Un grup de experți ai ONU a constatat că piese exportate de producătorul ceh către o companie din Hong Kong în 2010 au ajuns în rachetele iraniene folosite în 2019.

Taimur Khan, de la CAR, spune că Iranul "a achiziționat componente și tehnologii occidentale pentru programul său de UAV profitând de lipsa de vizibilitate a lanțului de aprovizionare", ceea ce face ca identificarea componentelor să fie o tehnică esențială pentru îmbunătățirea controlului exporturilor și a mecanismelor de sancționare, potrivit CNN.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te