În timpul unei discuții de la Centrul pentru Studii Strategice și Internaționale din 5 noiembrie, Iris A. Ferguson, Secretar Adjunct al Apărării pentru Reziliența Arctică și Globală, a subliniat parteneriatul în creștere dintre Beijing și Moscova, în regiune.
În ultimii doi ani, China și Rusia au desfășurat operațiuni militare comune, în regiune, inclusiv patrule comune, care au implicat nave de război, bombardiere și nave de pază de coastă.
Rusia se aliază cu China, în războiul pentru Arctica. SUA au trimis bombardierele B-52
În iulie, cele două națiuni au întreprins o patrulare aeriană majoră, în spațiul aerian internațional de lângă Alaska, cu patru bombardiere strategice din ambele țări zburând peste Mările Chukchi și Bering.
Pentru prima dată, avioanele chineze și rusești au fost lansate și de la aceeași bază din nord-estul Rusiei, semnalând un nou nivel de integrare operațională.
Citeşte şi: „Mingea mare, haotică și turbulentă, de fier topit” din centrul Pământului se îndreaptă spre Rusia
Ferguson a remarcat că disponibilitatea Rusiei de a permite o astfel de cooperare îi schimbă strategia arctică. Din punct de vedere istoric, Moscova a fost precaută în a permite prezența Chinei în regiune, pe care o consideră „una dintre bijuteriile coroanei”.
„Din perspectivă militară, este nou și unic”, a spus ea. „De asemenea, vreau să subliniez cu adevărat că aceasta nu este neapărat o alianță, așa cum o considerăm în mod tradițional o alianță.”
Războiul din Ucraina însă a lăsat Rusia izolată la nivel global, permițând Chinei să obțină un acces fără precedent. Ea a subliniat că China, care nu are teritoriu arctic, a căutat de mult să-și extindă influența în regiune, pretinzând că este un „stat aproape arctic”.
Citeşte şi: Rusia hărțuiește Alaska. Americanii au pregătit trupe, HIMARS și avioane de luptă
Valoarea strategică a Arcticii, ca rută de transport maritim, o sursă de materii prime și un teatru pentru proiectarea puterii, a făcut din aceasta un punct focal pentru ambițiile chineze.
Pe de altă parte, în primul rând Rusia, dar şi China privesc Oceanul Arctic ca pe o scurtătură de transport civil şi militar. Un atac al Rusiei asupra nordului arctic al Norvegiei sau Suediei este posibil, pentru că distanţele mici.
La fel, Rusia poate ajunge foarte repede în nordul arctic al Canadei, ori în cel al Alaskăi, de unde să coboare pe continentul american. Distanţele navale sunt mici, iar cele aeriene şi mai mici şi rapid de parcurs.
Citeşte şi: VIDEO China și Rusia își combină forțele în două oceane și trei mări: 400 de nave, 120 avioane
Între nordul Peninsulei Kamciatkăi şi Nordul Alaskăi distanţa este cam de 4.300 de kilometri. Între cea mai vestică insulă din arcul Aleutinelor, Komandor Alexandrov, singura care aparţine Rusiei, şi ţărmul sud-vestic al Alaskăi, distanţa este mult mai mare.
Iar cel mai scurt drum, dintre Capul Prince of Wales, din Alaska, şi Capul Dejnev, din Kamciatka, Rusia, este de doar 88,5 km, peste strâmtoarea Behring, care în sezonul rece, uneori, poate fi parcus pe schiuri.
Ferguson a descris parteneriatul în evoluție ca o schimbare în poziția Rusiei, deschizând noi uși pentru China din punct de vedere economic, diplomatic, științific și militar. Prezența arctică a Beijingului, a spus ea, oferă Republicii Populare Chineze oportunități unice de a câștiga experiență militară în zone îndepărtate, conform EurAsian Times.
Punct critic
Arctica, o întindere în mare parte neexploatată, devine un punct critic pentru competiția geopolitică, datorită bogăției sale de resurse neexploatate, inclusiv petrol, gaze și viață marină.
Considerată istoric ca un potențial punct de aprindere pentru conflictul dintre marile puteri, importanța regiunii crește, pe măsură ce topirea gheții deschide noi posibilități.
Rusia se aliază cu China, în războiul pentru Arctica. SUA au trimis bombardierele B-52 - Foto: Profimedia Images
Retragerea gheții a extins accesibilitatea Arcticii în timpul verii, intensificând competiția dintre națiunile occidentale și Rusia pentru dominația regională. Ruta Mării Nordului este un punct-cheie, o cale de transport maritim care ar putea reduce dramatic timpul de tranzit între Asia de Est și Europa.
Nu au o alianţă oficială
Spre deosebire de alianțele structurate ale NATO, Iris A. Ferguson, secretar adjunct al Apărării pentru Arctic și Reziliența Globală, a subliniat că China și Rusia nu au un acord oficial de alianță.
Ferguson a spus: „Cunoaștem anii de investiții, de consolidare a încrederii și de interoperabilitate necesari pentru a face o alianță – iar ei să zboare în cerc împreună nu este același lucru”.
Ea a respins operațiunile comune recente ale Chinei și Rusiei ca fiind relativ superficiale, dar a recunoscut necesitatea de a monitoriza îndeaproape ambițiile lor în evoluție.