În România, Enel este unul dintre cei mai mari investitori privaţi în domeniul energetic, cu operaţiuni în sectorul distribuţiei şi furnizării de electricitate, precum şi al producţiei de energie electrică din surse regenerabile, din anul 2005.
Grupul Enel a raportat pentru primul semestru al anului pierderi operaţionale de 115 milioane euro pe sectorul de retail din România şi de 51 milioane euro pentru activitatea locală de infrastructură şi reţele, iar acum și-a anunțat oficial plecarea din România. Anul de referinţă al strategiei de eficientizare pe termen lung a grupului este preconizat a fi 2023.
Astfel, cea mai mare parte a planului de cesiune de active - care va viza, printre altele, activele din Argentina, Peru şi România - va fi derulată până la sfârşitul anului 2023.
În mod specific:
- activităţile din Europa se vor concentra în jurul Italiei şi Spaniei, cu vânzarea activelor din România;
- în America Latină, Grupul se aşteaptă să se retragă din Peru şi Argentina;
- unele zone geografice, cum ar fi Australia şi Grecia, se aşteaptă să fie adăugate la modelul de administrare de tip Stewerdship;
- se preconizează că se va cristaliza valoarea portofoliului de gaze din Spania;
- se aşteaptă ca activele din Ceará să fie vândute pentru a se concentra mai mult pe reţelele de distribuţie din mega-oraşe (Rio şi São Paulo);
- se va cristaliza, de asemenea, valoarea altor active regenerabile minore care nu sunt legate de baze de clienţi importante în aval”, arată Enel, în actualizarea strategiei sale pentru perioada 2023-2025,
- Enel plănuieşte vânzări de active în valoare de 21 miliarde de euro pentru a-şi reduce datoria netă şi pentru a se axa pe şase pieţe principale.
În Europa, Enel are în plan să se concentreze pe pieţele din Italia şi Spania. Enel îşi propune să atingă o ţintă de 51-52 de miliarde de euro pentru datoria netă până la sfârşitul anului viitor, de la 69 de miliarde de euro la sfârşitul lunii septembrie, potrivit News.ro
Enel, compania care este operatorul reţelei de distribuţie a energiei din Muntenia Sud (Bucureşti), Banat şi Dobrogea şi care are un portofoliu de clienţi de 3 milioane de puncte de alimentare, a terminat primul semestru cu o pierdere de 115 mil. euro, faţă de un câştig de 45 mil. euro, strict pe zona de vânzare a energiei. Pe partea de distribuţie, acolo unde chiar reţeaua administrată are costuri proprii pentru energia consumată, pierderile italienilor au ajuns la 50 mil. euro de la un profit de 60 mil. euro în prima jumătate a anului trecut. Rezultatele slabe vin în contextul în care la jumătatea anului grupul a anunţat foarte clar că va accelera repoziţionarea în pieţele cheie, vânzarea de active făcându-se cu pedala de acceleraţie la podea.
Abonații vor fi, probabil, preluați de un operator de ultimă instanță desemnat de ANRE sau preluați de compania care va cumpăra activele Enel in România.