Termenele limită pentru punerea în circulație a celor 100 de tramvaie Astra Imperio produse de consorțiul româno-chinez Astra Vagoane Arad și compania chineză de stat China Railway Rolling Stock (CRRC Qingdao Sifang Co Ltd) au curs în cascadă în ultimele luni.
Citește și: Adrian Severin, lansare de carte la BNR cu voia lui Isărescu. Lucrarea, coordonată din pușcărie
Ultimul termen avansat fusese de-a dreptul festiv: 1 decembrie, însă nu a fost să fie. A fost depășit ca multe altele de dinaintea acestuia. În urmă cu trei zile, primarul Bucureștiului, Nicușor Dan a anunțat noul termen pentru punerea în circulație a acestora: “zilele acestea”. Termenul e atât de vag că poate însemna aproape orice.
Achiziția celor 100 de tramvaie este finanțată din fonduri europene având o valoare totală de aproape 845,7 milioane lei (160 milioane de Euro), fiind, de departe cel mai mare contract de acest fel semnat de administrația bucureșteană.
Citește și: Blinken spune că SUA vor putea „în curând să numească” Suedia și Finlanda aliați NATO
Procesul a fost demarat în urmă cu cinci ani iar contractul cu consorțiul româno-chinez a fost semnat, după multe tergiversări și anularea celui semnat anterior cu turcii de la Durmazlar, la sfârșitul lui 2020.
De atunci cele două părți nu reușesc să ajungă la un acord pentru a începe livrarea efectivă a tramvaielor.
Una din marile probleme este faptul că producătorul de la Arad a montat pe tramvaiele deja produse și livrate parțial un motor de mai mică putere decât cel din Caietul de Sarcini.
Acesta este unul din motivele pentru care comisia de recepție de la Societatea de Transport București (STB), compania din subordinea Primăriei Municipiului București care va opera aceste tramvaie, a refuzat luni de zile să semneze procesul verbal de recepție a tramvaielor fără de care acestea nu pot fi puse în circulație.
Acest document ar fi fost semnat zilele trecute după o ședință cu scântei. Membrii acestei comisii au refuza să dialogheze oficial cu Newsweek România.
Sub protecția anonimatului, unii din cei 11 membri ai comisiei de recepție s-au plâns de existența unor neconcordanțe consistente între prevederile Caietului de Sarcini pe baza căruia a fost câștigat acest contract și ceea ce a livrat consorțiul româno-chinez.
Ba mai mult, un membru al acestei comisii ne-a declarat sub protecția anonimatului că Astra Vagoane nu obșținuse în termenul legal omologarea pentru tramvaiul cap de serie. “Compania arădeană nu a furnizat în termen legal această omologare la sfârșitul lunii august motiv suficient ca tot contractul să cadă, să fie reziliat“, susține un membru al comisiei de recepție sub protecția anonimatului.
Astra Vagoane SA a anunțat de abia în urmă cu o săptămână că a obținut într-un final omologarea de la Autoritatea Feroviară Română (AFER).
Nu este clar cum au ajuns să circule și să facă probe tramvaiele în București din moment ce nimeni din partea comisiei de recepție nu semnase vreun proces verbal de recepție sau de preluare în custodie în vara acestui an când au început să ajungă în depourile STB primele tramvaie.
Lungul șir al concesiilor făcute de Nicușor Dan
Cei doi ani scurși de la semnarea contractului dintre cele două părți și până astăzi, în proximitatea datei la care tramvaiele ar fi puse în circulație, au fost presărați cu multe concesii făcute de municipalitate consorțiului româno-chinez.
O altă concesie o reprezintă o dublă corecție financiară primită de Primăria Municipiului București pe de o parte din partea Serviciului de Verificare din cadrul Autorității Naționale a Achizițiilor Publice (ANAP) iar pe de altă parte din partea Autorității de Audit din cadrul Curții de Conturi, cea care verifică modul cum sunt cheltuiți banii europeni de către autoritățile române.
Cumulat, cele două corecții financiare ar fi trebuit să taie 20% din bugetul UE alocat acestui contract însă efectiv a rămas o singură corecție financiară de numai puțin de 84,5 milioane lei pe care PMB o va plăti din bugetul propriu.
Motivele oficialilor ANAP pentru corecția financiară au fost legate de faptul că PMB modificase cerințelor din anunțul de participare fără publicarea unei erate și existența unor specificații restrictive în cadrul caietului de sarcini.
Altă concesie majoră a reprezentant-o faptul că PMB a alocat din bugetul propriu o sumă de 7 milioane de lei pentru amenajarea peroanelor de pe anumite linii de tramvai astfel încât acestea să poată fi utilizabile pentru tramvaiele furnizate de consorțiul româno-chinez.
Imagini cu tramvaiele Imperio strecurându-se cu mare greutate prin vechile stații de tramvai din București în miez de noapte au devenit virale.
CRRC Qingdao Sifang Co Ltd și-a înființat în aprilie 2020 și o filială românească cu sediul într-o clădire de birouri din Sectorul 1 în apropierea sediului Ambasadei Republicii Populare Chineze din București situată pe bulevardul Beijing.
Plângere penală pe numele lui Nicușor Dan
În ciuda acestor numeroase controverse, primăria lui Nicușor Dan refuză de peste patru luni să răspundă întrebărilor Newsweek România legate de desfășurarea și finalizarea acestui contract. Pur și simplu nu oferă nici un fel de răspuns la întrebări oficiale, însă neoficial asigură că nu încalcă legea și că Bucureștiul are nevoie de aceste tramvaie noi.
Bucureștiul are nevoie însă de derularea unui contract onest care să nu ridice nici un fel de suspiciune.
De altfel, pe numele lui Nicușor Dan a fost depusă, în septembrie 2022, o plângere la DNA în care se reclamă, printre altele, presupuse abuzuri și ilegalități făcute de acesta în derularea contractului cu consorțiul româno-chinez.
„Problema este că obiectul contractului, respectiv tramvaiele, nu îndeplinesc condițiile pentru a circula pe infrastructura existentă la nivelul Capitalei, respectiv sunt prea lungi și prea late, deci nu se pot folosi. Noile garnituri de tramvai produse de Astra Vagoane Călători S.A au 36 de metri, cu mult mai mult decât cele aflate acum în circulație, care au maxim 27 de metri lungime (...) Mai mult decât atât, o dovadă a faptului că au existat nelegalități în legătură cu procedura de achiziție, în 21.12.2021 Serviciul de Verificare a Achizițiilor Publice a aplicat o corecție financiară de 10% din valoarea contractului (respectiv 84 milioane lei) pentru neconformități în organizarea și derularea licitației precum modificarea cerințelor fără publicarea unei erate sau specificații restrictive în caietul de sarcini (...) Pentru a se acoperi prejudiciul generat bugetului Mun. București prin licitația organizată, s-a decis în 2022 modificarea refugiilor de tramvai, astfel încât tramvaiele achiziționate să poată fi folosite. În acest sens, s-a contractat o societate care să facă lucrările de modificare a refugiilor. (...)
În aceeași plângere penală la DNA, Nicușor Dan a fost reclamat că a emis nelegal autorizația de construire pentru modificarea peroanelor astfel încât să devină utilizabile pentru cele 100 de tramvaie: ”Așadar, fapta primarului general al mun. București de a emite o autorizație de construire pentru lucrări de modernizare extindere și reabilitate a rețelelor de transport urban de suprafață cu încălcarea dispozițiilor art. 47 alin. (3) lit. f) din Legea nr. 350/2001 și art. 1 alin. (1), art. 2 alin. (2) și (4), art. 4 lit. c) pct. 3, art. 5 și urm. din Legea nr. 50/1991, respectiv în lipsa unui plan urbanistic zonal, constituie infracțiunea de abuz în serviciu prev. și pedep. de art. 297 din Codul Penal”.
De ce nu se pronunță nici măcar în șoaptă numele companiei chinezești?
Poate una dintre cele mai mari discrepanțe care zgârie urechile în relația cu acest contract este faptul că nimeni, de la Nicușor Dan până la Valer Blidar, patronul Astra Arad, nu pronunță deloc, dar absolut deloc numele celuilalt mebru al consorțiului care ar urma să livreze cele 100 de tramvaie Bucureștiului.
CRRC
Deși de peste doi ani de zile Nicușor Dan vorbește despre acest contract niciodată nu a pronunțat numele companiei chinezești care oferă conform datelor oficiale doar aerul condiționat pentru cele 100 de tramvaie.
Compania chineză oferă mult mai mult producătorului român cu care a participat la o serie de alte licitații chiar mai mari decât cea de la București:
Valer Blidar nu a răspuns întrebărilor Newsweek România legate de derularea contractului pentru livrarea tramvaielor către PMB, alegând o serie de insinuări la adresa subsemnatului pentru care nu a oferit nici un fel de dovadă.
Firea vroia cu turcii, Nicușor cu consorțiul româno-chinez
Contractul pentru achiziția celor 100 de tramvaie a fost un motiv de dispută acerbă între fostul primar al Bucureștiului și probabil și viitorul, conform sondajelor de opinie actuale, Gabriela Firea și actualul primar al Capitalei, Nicușor Dan.
Firea și-a susținut în permanență decizia de a atribui inițial contractul pentru livrarea celor 100 de tramvaie companiei turcești Durmazlar, care a mai livrat și altor orașe din România, în timp ce Nicușor Dan și-a exprimat deschis opțiunea pentru consorțiul româno-chinez, menționând mereu doar numele companiei Astra Arad și niciodată pe cel al companiei chinezești.
Într-o primă instanță, contractul a fost atribuit turcilor de la Durmazlar pentru ca, după o decizie a Consiliului Național de Soluționare a Contestațiilor (CNSC) menținută de Curtea de Apel București, acesta să fie atribuit consorțiului Astra Vagoane Arad SA CRRC Qingdao Sifang Co Ltd (mai multe detalii despre această afacere găsiți AICI/).
CRRC Qingdao Sifang Co Ltd: este o filială a China Railway Rolling Stock Corporation (CRRC) o companie de stat chineză care construiește, internaționalizează, dobândește tehnologii străine, și colectează date globale în colaborare atât cu Partidul Comunist Chinez cât și cu actori militari din China.
De asemenea, CRRC colaborează activ cu Huawei, companie supusă sancțiunilor SUA pentru că spionează pentru China, prin conectarea infrastructurii feroviare la rețeaua de tehnologia informației aparținând Huawei.
Compania chineză și Blidar au participat la numeroase licitații în ultimii ani. Cea mai mare și pe care sunt foarte aproape să o câștige: 40 de trenuri de 3,7 miliarde de lei tot pentru CFR Călători tot din fonduri europene.