Șoferi de tir din Europa de est, majoritatea din România, ajung, transportaţi în microbuze, în Žiar nad Hronom, o localitate din centrul Slovaciei. Sunt angajaţi ai companiei Bring Trucking, subsidiara slovacă a grupului norvegian Posten Norge, serviciul poştal al Norvegiei, o companie de stat.
Biroul slovac al companiei operează ca punct admininistrativ prin care se recrutează conducători auto şi se preiau comenzi de la clienţi. Aceştia livrează mărfuri de-a lungul autostrăzilor din Europa de Nord și de Vest, inclusiv în Norvegia, conducând vehicule de o greutate de până la 40 de tone.
Lucian Mititelu a filmat cu camera ascunsă cum Bring înșeală testele de siguranță rutiere. Foto Ingeborg Eliassen | Investigate Europe
Fiind o meserie calificată, şoferii de tir necesită cunoștințe de specialitate în domeniul siguranței și protecţiei, mai ales din cauza pericolelor pe care le atrag astfel de transporturi masive. De exemplu, drumurile din Norvegia sunt deosebit de dificile în timpul iernii, iar a manevra un tir de tonaj mare necesită pricepere şi
pregătire.
Cei care trec prin biroul Žiar nad Hronom din centrul Slovaciei petrec, de obicei, câteva ore aici, preluând documentele de călătorie și comenzile individuale, înainte ca un alt microbuz să îi ducă în autoparcul de unde îşi vor prelua camioanele.
Cu toate acestea, ziua filmată cu telefonul de către un șofer a luat o turnură surprinzătoare. Conform legii, șoferii profesionişti trebuie să participle la cursuri de pregătire în domeniul siguranței rutiere. În acea zi, urmau să se confrunte cu un test.
Însa ceea ce compania Bring Trucking le-a pregătit șoferilor a fost șocant.
Răspunsuri dictate
Examenul se desfășoară într-o sală de clasă, unde șoferii stau în bănci aranjate pe rânduri, cu o supraveghetoare prezentă. Fiecare şofer are în faţă un chestionar cu logo-ul companiei Bring, cu variante de răspunsuri numerotate, însă fără întrebări.
Șoferii ar trebui instruiți de către un instructor de specialitate înainte de a da testul, care este în limba engleză.
Dar instructorul a întârziat. În plus, nu toți șoferii înţeleg bine limba engleză. Niciunul dintre aceste aspecte nu pare să deranjeze staff-ul Bring Trucking, care a găsit o soluție. În capul sălii stă o femeie tânără, îmbrăcată în negru, o angajată a companiei.
O angajată a Bring a dictat șoferilor răspunsurile corecte. Mulți nu cunosc decât limba lor nativă și nu înțeleg întrebările
„10b, 11a, 12a, 13b, 14c...“, recită în engleză, cu un accent străin. Angajata dictează răspunsurile întrebărilor nescrise, care ar trebui să demonstreze cunoştinţele de siguranţă şi protecţia muncii ale șoferilor de tir. Aceștia bifează casetele corecte.
În mijlocul acestui act corupt, un șofer român din Iași, Lucian Mititelu, scoate telefonul mobil și începe să înregistreze.
„Angajata ne-a dat un formular cu numere și scrisori“, ne-a declarat
Mititelu. „Apoi a dictat răspunsurile la întrebări pe care nici măcar nu le-am auzit“.
Românul mai filmează cum, după „test“, instructorul întârziat predă în limba slovacă. Aceeași angajată care a dictat răspunsurile traduce lecţia în limba engleză.
„Este clar că [managerii de la Bring Trucking] vroiau doar semnătura noastră și nu erau interesaţi de siguranța cuiva“, susține Lucian Mititelu.
Șoferul din Iași spune că a condus vehicule de 40 de tone pentru companie între 2012 și 2015, de obicei pe o rută între Olanda și Suedia, dar adesea în Norvegia.
Aşa-numitele teste, unde se dictau răspunsurile, precum cel menționat, erau „obişnuite“, afirmă Mititelu. „Cu cât trecea vremea, pe atât îmi dădeam dat seama că trebuie să documentez ce se întâmplă“.
Cum răspund norvegienii
Tore Ketil Nilsen, vice-președintele executiv al companiei Bring, a replicat că investiţiile companiei în instruirea șoferilor, cum ar fi să-i învețe cum să abordeze drumurile nordice în condiții meteorologice dure, sunt importante și consistente.
Drept urmare, l-am confruntat cu dovezile video, care demonstrează falsitatea pregătirii teoretice a şoferilor companiei. „Sunt, desigur, surprins de informații de acest gen...“, ne-a răspuns Nilsen. „Desigur, acest fapt nu intră în standardul nostru; acesta nu este modul în care funcționăm“.
Ofiţerul de presă al companiei Bring, John Eckhoff, a răspuns în scris cererii noastre de a primi o reacţie cu privire la practicile de instruire profesională ale companiei, spunând doar că: „Nu suntem mulțumiți de faptul ca răspunsurile sunt citite la sfârșitul cursului“.
Eckhoff a adăugat că, în urma semnalării noastre, Bring a „raportat această încălcare către Inspecția Națională a Muncii din Slovacia și încheiem cooperarea cu furnizorul extern de curs“.
Dar, deși incidentul filmat de Lucian Mititelu a avut loc în 2015, am descoperit că, în octombrie 2018, angajata surprinsă dictând răspunsurile lucra încă pentru Bring Trucking.
Reprezentanţii norvegieni ai companiei insistă asupra faptului că firma dispune de un serviciu pe care aangajaţii săi îl pot folosi pentru a avertiza compania în caz de probleme serioase. Lucian Mititelu, însă, susține că, pe perioada angajării sale la Bring Trucking, a exersat această opţiune pentru a semnala conducerii mai multe „ilegalităţi“. „Nu am primit niciun răspuns la e-mailurile mele“, a declarat românul.
Mititelu a părăsit compania în 2015, în urma disputelor cu conducerea.
Trăiesc în condiții precare
Bring Trucking este subsidiara slovacă a grupului Posten Norge, serviciul poștal oficial al Norvegiei, administrat de Ministerul Comerțului și Industriei. Compania operează 300 de camioane și circa 390 de șoferi din Europa de Est, care transportă mărfuri cu preponderenţă între țările nordice, ţări cu venit ridicat pe cap de locuitor.
Adesea, şoferii Bring Trucking, majoritatea români, conduc şi șase săptămâni consecutive, pe un salariu slovac, aproximativ o șesime din salariul șoferului norvegian. Conducătorii auto sunt angajaţi cu salariul minim pe economie slovac, plus diurna şi, eventual, sporuri. Pentru a ajunge la 2.000 – 2.500 de euro pe lună, aceştia economisesc diurna, trăind în condiţii precare.
Bring a început să recruteze un număr tot mai mare de şoferi din Serbia și din Bulgaria. Problema externalizării locurilor de muncă şi a recurgerii la profesionişti mai ieftini din est, angajaţi într-o ţara a cărei limbă nu o vorbesc, este faptul că puțini dintre aceștia pot înțelege ce scrie pe fluturaşii de salariu, care în acest caz sunt tipăriţi în limba slovacă.
Sindicatele susțin că acestea sunt dovezi de dumping social, o practică a companiilor de a folosi forţă de muncă mai ieftină decât cea disponibilă local, acolo unde fac afaceri, plătind mai puțin esticii decât occidentalii pentru aceeași muncă, pentru acelaşi client, pe aceleaşi rute, cu acelaşi cargo.
Pe un drum alunecos
În Norvegia, camioanele grele din afara țării sunt de două ori mai susceptibile de a fi implicate în coliziuni decât cele din Norvegia, potrivit unui sondaj despărţire de Institutul Norvegian pentru Economia Transporturilor în 2016. Principalul risc este lipsa de experiență a șoferilor pe drumurile norvegiene de iarnă.
Faptul că o companie deținută de stat operează în acest fel este „foarte grav“, a declarat Morten Hagen, secretar al Uniunii Muncitorilor din Transporturi din Norvegia, după ce a văzut filmarea. „Este respingător că Bring este mereu prinsă cu astfel de probleme. Probabil că nu sunt nici cei mai buni, nici cei mai răi. Dar ar trebui să existe mai multă seriozitate într-o companie deținută de statul norvegian“.
Bring Trucking nu este singura companie ai cărei conducători auto acuză măsuri de siguranță laxă și lipsa abilităţilor de formare. Un manager de flotă dintr-o companie multinațională cu sediul în Cluj-Napoca, România, ne spune că, atunci când are nevoie să instruiască un șofer pe probleme
de sănătate și siguranță, își petrece „20-30 minute cu el la telefon“.
Costul uman
Putem vedea costul uman al eșecurilor în domeniul siguranței rutiere în industria de transport rutier din datele colectate doar în această vară. Principalele victime sunt șoferii.
În luna iunie, Ionuţ Păscariu, în vârstă de 32 de ani, din Botoșani, transporta mobilier în Germania, când a pierdut controlul camionului, care s-a înclinat și s-a prăbușit. A decedat, lăsând în urmă o soție și doi copii.
În Franța, în luna iunie a acestui an, s-au tamponat, cu consecinţe grave, doi șoferi de tir: unul român și unul ceh.
În aceeași lună, în Franța, un alt șofer român a lovit un camion parcat pe banda de urgență. Colegul său de cabină a fost grav rănit, la fel ca și doi bulgari dintr-un vehiculul parcat. Şi lista continuă.
În 2017, peste 25.300 de persoane și-au pierdut viața pe drumurile din UE, iar 14% dintre aceștia aveau vârsta cuprinsă între 18 și 24 de ani. Tinerii sunt aproape de două ori mai predispuși să fie uciși într-un accident rutier decât oricine altcineva, potrivit datelor UE. Șoferii fără experiență sunt solicitați de companiile mari de transport. Mai mulţi şoferi de tir cu care am vorbit susțin că această preferință pentru șoferii de camioane cu experiență aproape de zero vine din intenția angajatorului de a cheltui cât mai puțin posibil pe salarii. Dar acest lucru prezintă un risc evident.
Directiva UE privind calificarea șoferilor și formarea periodică, menită să îmbunătățească siguranța rutieră, a intrat în vigoare la 10 septembrie 2003. Aceasta înseamnă că șoferii profesioniști trebuie re-evaluați și pregătiți în mod regulat. Purtătorul de cuvânt al companiei Bring susţine că filiala din Slovacia organizează cursuri de siguranță rutieră cel puțin de două ori pe an.