Pionii lui Putin. Chișinău, davai aeroport!

DE Cornelia Cozonac | Actualizat: 01.11.2018 - 16:40
Aeroportul din Chișinău a ajuns la niște companii 
offshore prin intermediul 
aeroportului rusesc Habarovsk - Foto: Facebook
Aeroportul din Chișinău a ajuns la niște companii 
offshore prin intermediul 
aeroportului rusesc Habarovsk - Foto: Facebook

Aeroportul din capitala Moldovei a ajuns la ruși cu escale în SRL-uri locale și offshore-uri. Concursul pentru concesionarea Aeroportului Internațional Chișinău, din 2013, a fost unul închis.

SHARE

Comisia guvernamentală de organizare a concursului a selectat şapte candidați cărora le-a expediat invitaţiile de participare: Vnukovo-lnvest (Moscova, Federaţia Rusă),  UK Komaks (Habarovsk, Federaţia Rusă), Aeroportul din Paris (Franța), Heathrow Airport Holdings (Marea Britanie), Flughafen Wien AG (Austria), AENA International (Spania) și Houston System Aeroportuar (SUA).   

Însă doar cele două companii din Rusia (Vnukovo-Invest şi UK Komaks) au prezentat ofertele. Comisia de concurs a deschis ofertele şi a constatat că oferta depusă de Mejdunarodnîi Aeroport Vnukovo/Vnukovo-lnvest nu fusese întocmită conform rigorilor stabilite în caietul de sarcini. 

Rușii se bat, câștigă o firmă moldoveană

În cele din urmă, însă, dreptul de concesiune pentru o perioadă de 49 de ani a Aeroportului Internațional Chișinău (AIC) i-a revenit unui SRL din Republica Moldova, Avia Invest, o companie anonimă, fondată de un aeroport din Rusia și o uzină rusească de producere a locomotivelor. Avia Invest nu a participat la concurs, dar avea printre fondatori pe singurul participant la concurs care depusese pachetul de documente - Aeroportul Habarovsk, reprezentat de UK Komaks.   

ESCALĂ. Aeroportul Chișinău, sărbătorit cu frumuseți locale - Foto: Facebook

Firma Avia Invest a fost fondată de Habarovski Aeroport (UK Komaks) și Kolomenski Zavod pe 2 august 2013 (vineri) și a depus actele de participare la concursul de concesionare pe 5 august (luni), data limită. Pe 30 august 2013, Agenția Proprietății Publice, prin vicedirectorul Angela Susanu, semna contractul de concesionare a aeroportului cu Avia Invest. 

Compania avea un capital de doar 5.400 de lei moldovenești (puțin peste 1.000 RON), deși firma concesionară trebuia să aibă un capital de cinci milioane de euro. Abia pe 28 august 2013, fondatorii decid să majoreze capitalul Avia Invest până la 85.107.400 milioane lei moldovenești (cinci milioane de euro la cursul de atunci). UK Komaks a investit  2,5 milioane de dolari în capitalul social al Avia Invest, investiție recuperată după vânzarea a 45% din acțiunile sale la Avia Invest offshore-ului britanic TB TEAM Management.

Moldovenii sunt moscoviți

În doar doi ani, Avia Invest și-a schimbat de trei ori proprietarii. La șase luni de la semnarea contractului de concesionare a AIC, din acționariatul Avia Invest s-a retras Kolomenskii Zavod (parte din grupul rusesc Transmasholding, cel mai mare producător de locomotive, vagoane şi material rulant feroviar din Rusia; printre acţionarii grupului se numără şi Serghei Glinca, un prosper om de afaceri moldovean). Cele 50% din acțiunile Avia Invest deținute de Kolomenskii Zavod au fost vândute aceluiași off shore, TB TEAM Management, pe 17 februarie 2014.  

Peste doar două zile, pe 19 februarie 2014, off shore-ul își cedează pachetul de acțiuni unei companii rusești fondate cu o lună mai înainte, Komaksavia, care preia și 45% din acțiunile ce aparținuseră UK Komaks. 

Astfel, Komaksavia, firmă moscovită cu un capital social de 2.000 de euro, a devenit deținătoarea unui pachet de 95% din acțiunile Avia Invest, cu un capital social de cinci milioane de euro. 

Aterizează offshore-urile

Komaksavia a fost fondată de către Aeroportul din Habarovsk (1% din capital) şi de către UK Komaks (99%). Acționarul unic al UK Komaks este Konstantin Basiuk, preşedintele Consiliului de Administraţie al aeroportului Habarovsk.  În septembrie 2014, proprietar al Komaksavia devine TB Team Management LLP.

Off shore-ul a fost înființat în septembrie 2012, cu un capital social de o mie de lire sterline. Fondatori și asociați sunt alte două off shore-uri: Dylox United LTD (Insulele Virgine Britanice) și Valtara A.v.v. (Olanda). 

La rândul lor, acestea sunt deținute de către alte off shore-uri. 

În septembrie 2016, Komaksavia (Moscova), care deținea 95% din capitalul Avia Invest, și-a vândut cota unui off shore din Cipru cu denumire asemănătoare - Komaksavia Airport Invest Ltd. Astfel, Aeroportul Habarovsk  deţine doar 5% din capitalul social al Avia Invest. 

Citește și Președinte moldovean, suflet rus

Compania cipriotă a fost înfiinţată pe 19 august 2016  și are un singur fondator: Modris Karklinsh, un moscovit în vârstă de 62 de ani, despre care nu se cunoaște aproape nimic. Administrator este bulgarul Marin Mihov Tenev. Despre acesta din urmă, RISE Moldova a scris că are conexiuni cu omul de afaceri moldovean Vladimir Russu. Din 2003 până în 2012, Tenev a administrat compania bulgară Pergamon din Burgas. Aceasta are în calitate de fondatori pe Vladimir Russu şi firma Accent Electronic din Chişinău. 

Turnul de control e la Ilan Șor

Și membrii Consiliului de Administraţie al Avia Invest au fost înlocuiți. Printre ei se numără acum și Ilona Șor (mama vitregă a lui Ilan Șor, primarul din Orhei anchetat penal legat de devalizarea sistemului bancar moldovenesc). Aceasta l-a înlocuit pe cetățeanul rus Mikhail Fedorov. Din Consiliu mai fac parte Arcadie Ciochină, Petru Jardan (director al Avia Invest și director la Aeroport Handling SRL), Boris Salov (consilier al directorului general „Avia Invest“; Salov mai conduce şi compania Euro Air SRL) și cetăţenii ruşi Tatiana Semionova şi Yaroslav Ashirov, ambii reprezentând compania Aeroportul din Habarovsk.

Ilona Șor este și fondatoare a companiei Dufremol, care deține toate magazinele duty free de la vămile din R. Moldova, inclusive cele de pe Aeroportul Internațional Chișinău.  

Profituri estimate de 500%

Avia Invest s-a angajat să investească aproape 244 milioane de euro pentru dezvoltarea AIC. Dar, deși condițiile concursului stipulau existența unui capital social minim de 30 de milioane de euro, Avia Invest deținea doar 85,1 milioane de lei moldovenești (cinci milioane de euro). Un raport al Inspecției Financiare din 2015 constata că, în condițiile obligației contractuale de a face, timp de 13 ani, investiții de 244 de milioane de euro (circa 5,2 miliarde de lei moldovenești) în modernizarea Aeroportului, Avia Invest ar câștiga în cei 49 de ani de administrare a aeroportului cel puțin 26,6 miliarde de lei moldovenești, adică de cinci ori mai mult decât investiția. Calculul a fost făcut pe baza veniturilor înregistrate în 2014 de Avia Invest (544 de milioane de lei moldovenești).

DNA-ul moldovenesc: fraude de la A la Z

În 2015, Serviciul prevenirea și combaterea spălării banilor din cadrul Centrului Național Anticorupție (CNA) a inițiat o anchetă referitoare la proveniența celor cinci milioane de euro care au fost vărsate de companiile rusești în capitalul social al Avia Invest. „Una din versiuni este că aceste mijloace financiare provin din banii sustrași din băncile problematice gestionate de către Ilan Șor“, indica, într-o notă informativă, șeful CNA de atunci, Viorel Chetraru. În decembrie 2016, audiat în Parlament, Chetraru și-a menținut poziția: „O parte din banii băncilor (fraudate – n.r.) s-au întors în țară, inclusiv în Aeroport.“

Chetraru i-a trimis o notă informativă premierului Valeriu Streleț în care se menționa că „decizia Guvernului din 30 mai 2013, privind concesionarea Aeroportului, a fost luată în lipsa avizelor de la mai multe ministere, printre care cel al Transporturilor și Infrastructurii Drumurilor, al Afacerilor Interne, Serviciului de Securitate etc.“. 

Potrivit raportului CNA, revizorii Inspecției Financiare au stabilit că Avia Invest nu a făcut investiții în dezvoltarea Aeroportului, dar a cheltuit 430 de milioane de lei, obținuți din activitatea aeroportuară. Mai mult, Avia Invest ar fi avut mai multe tranzacții cu întreprinderi ale grupului Șor, care nu au nicio legătură cu serviciile aeroportuare. Cum ar fi: donarea a 9,3 milioane de lei moldovenești pentru Clubul de fotbal Milsami, împrumuturi pentru Dufremol, Aviaconsulting etc. 

Valeriu Streleț, fost premier al Republicii Moldova - Foto: Facebook

CNA recomanda anularea taxei de 9 euro percepută „ilegal“ pentru modernizare de la fiecare pasager la plecare și inițierea procedurii de anulare a contractului de concesionare a Aeroportului Internațional Chișinău. Motivul invocat: contractul a fost semnat între Agenția Proprietăți Publice și Avia Invest, nu cu Aeroportul din Habarovsk și Kolomensky Zavod, desemnate câștigătoare ale licitației.

Premierul Valeriu Streleţ a insistat asupra anulării contractului de concesionare, bazându-se raportul CNA, la fel ca și succesorul său, Chiril Gaburici.

Citește și  Moldova, subsidiară a Gazprom

Ilan Șor a luat și banii de lucrări

De toate lucrările de construcții și modernizare la AIC se ocupă firma de construcții Exfactor Grup, angajată de Avia Invest ca antreprenor general. Fondatorul Exfactor Grup, Vladimir Tonu, însă, a creat o nouă companie, Exfactor Grup Construct, care a preluat afacerile cu Avia Invest. Timp de un an, Avia Invest i-a transferat firmei lui Tonu circa 20,6 milioane de euro pentru lucrările de la Aeroport. 

Premierul Chiril Gaburici a cerut inutil 
anularea contractului de concesiune
 a aeroportului din Chișinău - Foto: Facebook

Pe 19 decembrie 2014, Avia Invest și-a luat angajamentul de a mai transfera firmei încă 262,8 milioane de lei moldovenești, plată în avans. În aceeași zi, Exfactor Grup Construct a semnat un contract prin care întreaga sumă a fost transferată în avans companiei Aviaconsulting, care și-a luat angajamentul să livreze 21.905,7 tone de bitum (chiar dacă printre activitățile declarate se regăsesc prestarea serviciilor aviatice și de consultanță, nu și lucrări de construcții). Aviaconsulting, însă, nu ar fi livrat bitum-ul, chestiune cercetată penal acum.    

Aviaconsulting a fost înființată pe 30 septembrie 2014, cu două luni înainte de a deveni subantreprenor la Aeroport. Fondator și administrator este cetățeanul rus Vladimir Țițenia, care administrează în Rusia o altă companie, Promgarant, cu sediul lângă Ambasada R. Moldova la Moscova, pe str. Kuznețki Most 21/5.

La înființare, Aviaconsulting avea alt administrator: Halter Mathias, care în prezent deține funcția de manager în compania de asigurări a lui Ilan Șor, Klassika Asigurări.

Și echipa de fotbal a lui Șor ia bani

În perioada 2013-2015, Avia Invest a procurat servicii de asigurare în valoare de peste 15 milioane de lei moldovenești de la Klassika Asigurări, companie a lui Ilan Șor. În perioada respectivă, Șor era președintele CA al Avia Invest.  

Cele mai generoase donații au ajuns, însă, la clubul de fotbal al lui Ilan Șor, Milsami Orhei. 

INFLUENȚĂ. Beneficiarul moldovean al afacerii foarte suspecte a concesionării AIC este politicianul Ilan Șor, implicat și în complicata combinație cunoscută drept „furtul miliardului“ 
din sistemul bancar moldovenesc - Foto: Facebook

Din 2013 și până anul acesta, echipa de fotbal a fost sponsorizată de Avia Invest cu 10,5 milioane de lei moldovenești, iar în 2014, prin patru contracte semnate între Milsami și compania cesionară a AIC, clubul de fotbal a primit un împrumut fără dobândă în valoare de peste cinci milioane de lei moldovenești pentru un an de zile. Cele zece milioane de lei, oferite anterior, au ajuns inițial în conturile clubului de fotbal sub formă de împrumuturi fără dobândă. Apoi, Avia Invest a semnat un contract conform căruia nu mai avea pretenția ca banii să fie returnați, calificând suma drept ajutor acordat echipei de fotbal. 

Este de menționat că  vicepreședinte al FC Milsami este Petru Jardan, directorul Aeroportului Internațional Chișinău, iar contabilă-șef a clubului de fotbal este soția acestuia, Alexandra Jardan.

Frauda, îngropată la vârful statului

CNA a mai constatat că nu sunt atrase investiții din afară în modernizarea aeroportului și că cele care se fac provin din profiturile obținute de aeroport.

Un audit al Curţii de Conturi din 2016 estima investițiile realizate în aeroportul concesionat, până la începutul acestui an,  la circa 946 milioane de lei moldovenești (46,3 milioane de euro, potrivit Curţii de Conturi), fiind însă recepţionate lucrări de 208 milioane de lei moldovenești, iar pentru altele, care sunt în curs de execuție, fiind efectuate plăți în avans de 738 milioane de lei moldovenești.

Transferurile dubioase către anumite organizații si agenți economici au făcut obiectul unui dosar penal deschis de Procuratura Generală, despre care acum nu se mai aude nimic la Chișinău.

Nici despre anchetele începute de CNA și Procuratura Generală în 2017 nu se mai vorbește. La fel, nimeni de la vârful statului moldovean nu mai cere rezilierea contractului de concesiune. De exemplu, agențiile de presă guvernamentale (dar și cele pro-ruse, care îi promovează pe Igor Dodon și Ilan Șor) vorbesc doar despre realizări mari la Aeroportul Chișinău. 

Creșteri până la cer

Ca rezultat al reconstrucţiei efectuate la AIC, a fost dat în exploatare primul segment al pistei de decolare/aterizare care va permite aeroportului să primească, în viitor, toate tipurile de aeronave, fără limitare. În acelaşi timp, pe această porţiune, a fost modernizat şi sistemul de balizaj. Lucrările de reconstrucţie a pistei, a peronului, a căilor de rulare şi a terminalului de pasageri continuă şi au loc în condiţii de neîntrerupere a operaţiunilor aeroportuare.

Totodată, în peste 20 de ani, investiţiile statului în dezvoltarea întreprinderii de stat Aeroportul Internaţional Chişinău au fost de aproximativ 12 milioane de dolari, ceea ce este de aproape cinci ori mai puţin faţă de cele atrase de către concesionar timp de trei ani. 

Din 2015 încoace, fluxul de pasageri pe Aeroportul Internaţional Chişinău a fost majorat aproape de două ori. Iar o cercetare sociologică a companiei IMAS a demonstrat că peste 80% din călători sunt mulţumiţi sau foarte mulţumiţi de schimbările care au avut loc la Aeroportul Internaţional Chişinău. 

Articol conceput pentru proiectul „Agenți ruși: RO-MD“, realizat de către Centrul Român pentru Jurnalism de Investigație (București) și Centrul de Investigații Jurnalistice din Republica Moldova (Chișinău)

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te