De când a început anul școlar am asistat la diverse acrobații în privința criteriului pa baza căruia s-au deschis școlile. Toate executate de Ministerul Educației: prag împins la 6 infectări la mia de locuitori pentru cursuri față în față, desființarea lui și, ulterior, trimiterea copiilor într-o vacanță forțată de două săptămâni.
Școlile s-au deschis cu impunerea unui prag de minim 60% profesori vaccinați pentru ca elevii să meargă la cursuri în respectiva școală.
Toate aceste deciziii s-au luat cu acordul ministrului educației, Sorin Cîmpeanu și ministrului sănătății Cseke Attila. Cseke a făcut, de fiecare dată, figurație.
Citește și: Fără bază științifică pentru eliminarea pragului de la care școala trece în online. Arafat: Am votat
Ministrul Cseke nu a ridicat niciodată vreo obiecție, deși ar fi fost îndreptățit să o facă. Newsweek România a arătat că măsurile de mai sus au fost luate fără argumente științifice.
În cursul zilei de joi, ministrul educației a spus, pentru Newsweek România, că este de acord ca în localitățile unde sunt puține cazuri de coronavirus școlile să se deschidă chiar dacă procentul profesorilor vaccinați este sub 60%.
Citește și: De luni, pragul de 60% profesori vaccinați, eliminat în localitățile cu puține cazuri de COVID
O inițiativă corectă dacă ținem cont de câteva aspecte:
- Valul al patrulea este în regres puternic. În București, spre exemplu incindența a scăzut sub 5, de la aproape zece în numai 10 zile,
- Profesorii nu au dat năvală să se vaccineze în prima săptămână de după vacanță. Puține școli au scăpat de școala la distanță.
Citește și: 14 școli din Capitală nu au convins niciun profesor să se vaccineze. Tot atâtea au ieșit din online
Citește și: În centrele amenajate în școli, elevii s-au vaccinat în procent de 12 ori mai mare decât profesorii
- Într-un număr considerabil de localități din mediul rural, procentul profesorilor vaccinați este foarte mic sau chiar zero. În aceleași localități, incidența de infecții COVID este sub 3 la mie sau chiar zero.
Citește și: HAOS Localitate, liberă de COVID: trei școli, fără profesori vaccinați, în online; alte două fac ore
În acest context, ministrul Sănătății nu a fost de acord cu eliminarea criteriului de 60% profesori vaccinați pentru acele localități cu puține cazuri de COVID.
Explicația lui Cseke:
„Aș recomanda tuturor să păstrăm regulile pe care le avem inclusiv pe școală, o anumită perioadă de timp, măcar să avem o consecvență, o predictibilitate. Dacă constatăm după 7, 10 zile, 2 săptămâni că cifrele sunt hai să zic îmbucurătoare, atunci sigur putem să discutăm de alte criterii sau de criterii mai permisive, dacă vreți. Dar până atunci în niciun caz, trebuie să așteptăm acest efect al măsurii care se aplică de săptămâna aceasta”.
Nu vedem niciun argument științific. Un îndemn la așteptare, să mai treacă vremea.
E recomandarea pe persoană fizică a unui om. Cseke nu a avut nicio problemă de predictibilitate atunci când pragul de infectare a fost crescut și, ulterior, eliminat, pentru a permite elevilor să meargă la școală. Erau zilele și săptămânile în care valul patru al pandemiei aducea 20.000 de infectări zilnic (de patru ori mai mult ca azi).
Tot ceea ce s-a întâmplat în ultimele zile indică faptul că Cseke s-a supărat pe colegul său Sorin Cîmpeanu. De vineri, asistăm la un schimb epistolar, purtat prin intermediul presei, între cei doi. Care nu se pun de acord nici asupra modului în care se vor administra testele covid în școli și nici de către cine.
Citește și: Ministerul Sănătății: Testele de salivă anti-COVID pentru copii pot fi făcute și la domiciliu
Toate cele de mai sus nu s-ar fi întâmplat dacă cei doi membri ai guvernului ar fi avut un șef care să îi cheme la ordine. Dar Florin Cîțu are probleme de supraviețuire, iar viitorul copiilor e ultima lui problemă. Ne-a spus-o: „Nu aș grăbi lucrurile, vreau să facem un guvern care să dureze. În Olanda sunt negocieri din martie”.