Ajunsă la borna de 8 miliarde de suflete, planeta se pregătește în câteva zile, de un eveniment epocal: cupa mondială la fotbal care se ține în acest an în micuțul stat autocratic Qatar.
Miliarde de oameni se vor uita, miliarde de euro din reclame vor curge în buzunarele unor corporații care par să fie surde la suspiciunile grave de corupție care au roit în jurul selecției de către FIFA a acestui mic stat din Orientul Mijlociu pentru a organiza un eveniment de o asemenea magnitudine.
Anterior, Cupa Mondială din 2018 fusese încredințată tot de FIFA unui alt stat și mai dubios, Rusia, care poartă de nouă luni de zile un război sângeros și ilegitim în Ucraina. Putin însuși, în jurul căruia roiesc acuzații de corupție, fusese la ceremonia de anunțare câștigătorului pentru evenimentul de acum patru ani.
Pe scurt, 16 din cei 22 membri ai FIFA care au acordat dreptul de organizare Qatarului au fost implicați sau investigați în cazuri de corupție sau practici suspecte. Au fost arestări după investigații ale FBI, acuzații explicite de acordare de șpăgi de zeci de milioane de dolari ca votul să meargă către acest mic stat și totuși nimic nu a împiedicat mari branduri să se asocieze cu FIFA pentru evenimentul din Qatar.
Oficialii qatarezi au fost generoși direct sau indirect. Michelle Platini și-a schimbat votul după ce s-a întâlnit cu președintele Franței. Ulterior cea mai renumită formație de fotbal franceză PSG a fost preluată de investitori qatarezi iar miliardele de euro au început să curgă pentru vedete precum Messi, Neymar junior sau Mbappe.
Nu numai corupția este problema Cupei Mondiale din Qatar dar și miile de morți din rândul muncitorilor care au contribuit la construcția stadioanelor și sclavia medievală, în care muncitorii care au avut norocul să rămână în viață, au muncit.
Adidas, Coca Cola, Hiunday-Kia, Visa, Anheuser-Busch Inbev, Hisense, McDonalds, Vivo sunt brandurile mondiale care n-au avut nici o problemă să se asocieze în 2018 cu Rusia lui Putin și care nu au nici o problemă să se asocieze cu cupa mondială din Qatar, unul dintre cele mai controversate evenimente de profil noclăit nu doar în acuzații de presă legate de corupție ci în investigații serioase ale FBI și ale Departamentului de Justiție din SUA.
Dacă intri pe site-urile corporațiilor de mai sus găsești coduri de etică consistente legate de practicile lor anticorupție și cum blamează PR-istic și din vârful buzelor regimurile clădite pe corupție. Au miliarde de euro cu care să îndoape gura presei care să le vânture mai departe discursul oficial, dar și pentru politicieni și ONG-iști care își găsesc orice altceva de făcut când ar veni vorba să le bată măcar obrazul că se asociază cu un eveniment precum cel din Qatar.
N-a contat pentru respectivele corporații, majoritar occidentale, că Rusia a câștigat în fața Angliei, iar Qatar în fața SUA.
Rătăciții verzi cu gura mare care au oripilat prin protestele lor absurde de la stropit cu vopsea picturi celebre până la cei care s-au lipit de podeaua unui producător auto, care nu făcea prea mult ca să-și reducă emisiile de carbon, sunt muți.
Nu zic nimic despre crimele odioase, sclavia medievală și corupția fetidă care au precedat această cupă mondială din Qatar și faptul că branduri mondiale gigantice nu găsesc nici o problemă să-și facă reclamă pe stadioanele și în transmisiunile televiziunilor care vor ajunge în casele celor 8 miliarde de oameni ai planetei.
Caraghioslâcul e la cote apoteotice, că acum la spartul târgului pe câteva stadioane s-au trezit alți rătăciți să protesteze din vârful buzelor despre neregulile care au însoțit organizarea acestei cupe mondiale. Și cam atât. Au protestat după care probabil o parte dintre ei și-au luat bilete sau au cerut invitații la această Cupă Mondială de la sponsorii acesteia.
Ce să mai zici că nici o federație de fotbal, măcar dintre cele participante la această Cupă Mondială, pentru care fair play-ul și respectul sunt faruri călăuzitoare, nu numai că nu și-a retras echipa de la un asemenea eveniment controversat dar nici măcar n-au protestat în vreun fel.
Iar vedetele acestora de la Messi până la Ronaldo sau Mbappe, toți eroii fiului meu, merg să fluture mâna la fani în Qatar, să încaseze cecuri grase și să mai adauge alte milioane de foloweri la conturile lor de pe rețelele de socializare. Plus alte câteva milioane de dolari de la sponsori.