În 1989, după zeci de ani de opresiune comunistă sovietică, poporul român și-a câștigat cu greu libertatea. De atunci, România a aderat la NATO, la Uniunea Europeană și a devenit un bun prieten al Statelor Unite. Avem încredere unul în celălalt pentru că împărtășim aceleași principii care stau la baza democrațiilor noastre, inclusiv respectul pentru statul de drept, drepturile omului, proprietatea și suveranitatea națională.
Citește și: Legea 5G, promulgată de președintele Klaus Iohannis
Nu același lucru se poate spune despre Partidul Comunist Chinez (PCC), al cărui lider, secretarul general Xi Jinping, este un mare fan al președintelui rus Vladimir Putin. Ei sunt gemeni ideologici, ambii intenționând să-și domine vecinii democratici. Cei doi au semnat chiar o scrisoare de dragoste reciprocă în ajunul invaziei din Ucraina, declarând că “prietenia lor nu are limite”.
Citește și: Strategia 5G pentru România a fost aprobată în şedinţă de guvern
De asemenea, nu există limite în ceea ce privește exploatarea de către PCC a companiilor chineze pentru a-și servi interesele malefice. După cum românii știu foarte bine, nu există nicio distincție între ceea ce este public și ceea ce este privat într-un sistem comunist. Companii chinezești precum Lenovo, Huawei, ZTE și altele pot părea afaceri private tipice, dar ele sunt, de fapt, arme ale unui regim comunist chinez care este chiar mai periculos decât Uniunea Sovietică.
Guvernul român a recunoscut riscul grav pe care îl reprezintă companiile chinezești pentru rețeaua 5G a țării și le-a interzis în 2021. Interdicția a urmat unui memorandum de înțelegere SUA-România din 2019 care alinia țările noastre cu privire la amenințările reprezentate de furnizorii 5G care nu prezintă încredere. Inversarea recentă a acestei politici, permițând accesul Lenovo la infrastructura 5G a României, este greu de înțeles.
5G nu se referă doar la telefoanele mobile. Este vorba despre rețelele de energie electrică, canalizare, producție, Internetul obiectelor (IoT) și multe altele. PCC, un regim prădător care devorează date pe scară largă, pur și simplu nu poate fi de încredere în ceea ce privește gestionarea celor mai private informații ale românilor, a proprietății intelectuale a întreprinderilor sale sau a securității naționale a țării.
Acesta este motivul pentru care 60 de națiuni, reprezentând două treimi din PIB-ul mondial, peste 200 de companii de telecomunicații și zeci de lideri ai giganților din industrie s-au alăturat Alianței Democrațiilor pentru Rețele Curate și au exclus din rețelele lor furnizorii chinezi de 5G cu risc ridicat. Aceștia i-au recunoscut ca fiind instrumente ale statului chinez de supraveghere și s-au angajat să folosească doar echipamente 5G de încredere. Din “Rețeaua curată” au făcut parte 27 din cei 30 de aliați NATO, 26 din 27 de membri ai UE, 31 din 37 de state membre ale OCDE și 11 din cele 12 națiuni ale care fac parte din Inițiativa celor Trei Mări.
Comisia Europeană a publicat propriul set de instrumente de securitate cibernetică “Clean 5G” al UE, care restricționează participarea furnizorilor cu risc ridicat - în special al celor din China - la comunicațiile 5G din Uniunea Europeană. Setul de instrumente a definit criteriile și a subliniat măsuri clare pentru a evita utilizarea furnizorilor cu risc ridicat în rețea, inclusiv în rețeaua de radio.
În calitate de subsecretar de stat al SUA, m-am alăturat comisarului european pentru piața internă, Thierry Breton, pentru a sublinia angajamentul nostru față de principiile comune privind securitatea 5G și sinergiile dintre setul de instrumente de securitate cibernetică 5G al UE și “Rețeaua curate” - ambele înrădăcinate în standarde de încredere digitală acceptate la nivel internațional.
Cadrul cu instrumente 5G continuă să servească drept referință pentru consiliile de administrație ale operatorilor de telecomunicații, care trebuie să ia decizia privind furnizorii 5G. Comisarul Breton și cu mine i-am avertizat pe toți membrii consiliilor de administrație ale companiilor europene de telecomunicații că, în conformitate cu EU Toolbox, dacă aleg un furnizor 5G cu risc ridicat și se întâmplă ceva care să compromită datele, ar putea fi răspunzători pentru daune.
Executivii români trebuie să fie conștienți de responsabilitățile lor, așa cum au fost subliniate de Comisia Europeană.
Recent, Thierry Breton a reiterat amenințarea serioasă la adresa securității colective a UE reprezentată de echipamentele 5G cu grad ridicat de risc și a solicitat tuturor instituțiilor UE să excludă echipamentele chinezești, citând
Legea privind serviciile naționale de informații din China, care obligă fiecare cetățean și companie chineză să predea toate datele guvernului chinez. Huawei, ZTE, Lenovo și alții nu au de ales în această privință.
În declarația prin care aprobă participarea Lenovo la rețeaua 5G din România, guvernul a precizat că firma este guvernată de legile din Hong Kong, cu un “sistem judiciar independent”. Acest lucru ar fi putut fi adevărat înainte de 30 iunie 2020, când guvernul chinez a folosit Legea securității naționale pentru a zdrobi libertatea Hong Kong-ului, dar nu mai este cazul.
Statele Unite nu mai consideră Hong Kong-ul ca fiind autonom. Îl tratăm ca pe China continentală, deoarece Beijingul este acum la conducere. Într-o recentă scrisoare deschisă, 31 de senatori americani din ambele partide politice au menționat: “Partidul Comunist Chinez (PCC) și acoliții săi din guvernul din Hong Kong... au arestat activiști pro-democrație, au trimis în judecată sute de prizonieri politici, au eliminat o legislatură aleasă de poporul din Hong Kong și au exercitat presiuni asupra sistemului judiciar din Hong Kong pentru a se alinia la prerogativele politice ale Beijingului."
Alte argumente care justifică includerea echipamentelor 5G chinezești fac o distincție între “marginea” și “nucleul” 5G, sugerând că instalarea de echipamente compromise la margine este tolerabilă, în timp ce nucleul este mai sensibil. Cu toate acestea, experții înțeleg că o margine securizată este la fel de importantă ca și un nucleu securizat, deoarece toate acestea fac parte dintr-un sistem integrat. Și ei știu că discuțiile despre “ușile secrete din spate” sunt irelevante, deoarece actualizările de software oferă zilnic o ușă în față prin care furnizorii 5G au capacitatea de a extrage date și de a interfera cu rețelele.
Vestea bună este că există alternative de încredere la Lenovo și la alți furnizori chinezi compromiși. Companii precum Ericsson, Nokia și Samsung oferă servicii 5G de clasă mondială pentru a satisface nevoia României de transmisie rapidă și fiabilă a datelor. În plus, inițiative precum Open RAN sunt promițătoare pentru accelerarea soluțiilor inovatoare și de încredere. Statele Unite colaborează cu partenerii noștri din Europa și din întreaga lume pentru a avansa în continuare aceste tehnologii de încredere.
Românii au respins comunismul sovietic și aparatul de supraveghere invaziv al acestuia. Știți mai bine că nu puteți să aveți încredere într-un alt regim comunist care are acces la cele mai sensibile informații ale dumneavoastră și că ar trebui să respingeți 5G-ul chinezesc.
Keith Krach a ocupat funcția de subsecretar de stat al SUA în perioada 2019-21. În prezent, este președintele Institutului Krach pentru diplomație tehnologică de la Purdue și este co-președinte al Comisiei pentru securitate tehnologică globală. Echipa lui Krach a construit Alianța Democrațiilor Clean Network, pentru care a fost nominalizat la Premiul Nobel pentru Pace în anul 2022.