Curtea Constituțională a României a anulat rezultatele alegerilor prezidențiale din noiembrie 2024, invocând presupuse interferențe străine.
Caracatița lui Călin Georgescu. Schema mamut de manipulare prin care voia să rusifice total România
Decizia, fără precedent, a declanșat o amplă analiză privind influențele exercitate asupra procesului electoral.
Potrivit Serviciului Român de Informații (SRI), Călin Georgescu, candidatul declarat câștigător, a beneficiat de o campanie masivă de promovare prin operațiuni de informare coordonate, care i-au facilitat ascensiunea rapidă pe scena politică.
Campanii online coordonate cu atacuri cibernetice masive în România
Cercetările realizate de Centrul de Cercetare Cyfluence și alte publicații au evidențiat o serie de strategii digitale care au influențat electoratul din România.
Citește și: Serviciul de Informații al Rusiei îl sprijină pe Călin Georgescu. „UE a comandat inculparea lui”
Printre principalele constatări se numără:
- Creșterea semnificativă a conținutului pro-Georgescu pe rețelele de socializare comparativ cu principala sa contracandidată, Elena Lasconi.
- Promovarea agresivă a unor narațiuni de extremă dreapta, patriotice, naționaliste și religioase pe X, Facebook, TikTok, YouTube și Instagram.
- Distribuirea coordonată a linkurilor către videoclipuri TikTok favorabile lui Georgescu pe X.
- Manipularea discursului public prin comentarii repetitive pe YouTube și TikTok.
- Sprijin din partea unor influenceri cunoscuți pentru pozițiile lor pro-ruse, precum Jackson Hinkle.
Cum a funcționat de fapt strategia de manipulare a lui Călin Georgescu
Ancheta SRI arată că, după alegeri, mai multe pagini de Facebook, create cu ani înainte, și-au schimbat brusc conținutul în favoarea lui Georgescu.
Sursa foto: Profimedia images
Unele dintre acestea aveau administratori străini, iar în detaliile paginii apăreau frecvent caractere chinezești sau rusești.
Citește și: Călin Georgescu vorbește ca Putin: "România, sclava UE. Trebuie referendum pentru RO-Exit și NATO"
Serviciul Român de Informații (SRI) susținde despre Călin Georgescu, candidatul câștigător, că a fost promovat în mod deliberat prin operațiuni de informare (IO).
Aceste operațiuni l-au ridicat de la o obscuritate relativă la victoria electorală. Potrivit SRI, acestea au vizat manipularea dezbaterii publice pe rețelele de socializare și au fost însoțite de o serie de atacuri cibernetice.
La scurt timp după ziua alegerilor, 24 noiembrie 2024, autoritățile și cercetătorii români au publicat mai multe articole - în special între sfârșitul lunii noiembrie și începutul lunii decembrie - în care au analizat posibile interferențe străine.
George Simion, „sabotat” de AUR pentru Călin Georgescu
Publicațiile indică faptul că, în unele cazuri, partidele românești locale, inclusiv PNL și AUR, au desfășurat campanii de influențare prin TikTok și Facebook.
PNL a susținut ulterior că campania sa a fost deturnată în favoarea lui Georgescu.
Campania AUR a susținut inițial un alt candidat, dar și-a schimbat sprijinul pentru Georgescu cu puțin timp înainte de alegeri.
În cercetarea Centrului de Cercetare Cyfluence s-a analizat discursul atât înainte de alegeri, cât și în săptămânile următoare.
Campania de manipulare pe rețelele de socializare cu narațiuni nationaliste și religioase
Investigația a scos la iveală că avut loc activități de influență pe termen lung pe social media.
Indicii pentru eforturi de influențare pe termen lung, în principal pe Facebook și X. Zeci de pagini Facebook au fost create cu mai mulți ani înainte de alegerile actuale.
Aceste pagini distribuiau conținut care promova narațiuni patriotice, naționaliste și religioase. Aceste narațiuni erau identice cu cele promovate ulterior de Georgescu.
Pe aceste pagini sunt gestionate conturi străine. În mai multe cazuri, investigatorii au observat un model recurent de legende chinezești în cadrul detaliilor paginii.
Unele dintre aceste pagini și-au schimbat activitatea pentru a se concentra pe susținerea lui Georgescu. Un exemplu cheie este Daily Romania, o entitate de știri X care a fost creată cu aproximativ un an înainte de alegeri, care și-a schimbat conținutul pentru a-l sprijini puternic pe Georgescu.
Cine sunt de fapt cei mai înverșunați critici ai deciziei CCR de anulare a prezidențialelor
Anularea rezultatelor alegerilor a stârnit numeroase critici, multe voci exprimându-și indignarea față de perturbarea unui proces democratic. În mod notabil, mulți dintre acești critici sunt aceleași persoane care îl promovaseră anterior pe Georgescu.
Deși Georgescu a susținut că este un candidat independent, fără sprijin din partea niciunui partid și cu un „buget de campanie zero”, constatările arată că au fost investite timp și resurse semnificative într-o campanie online sofisticată menită să promoveze candidatura sa la președinția României.
Georgescu este cunoscut pentru poziția sa total anti-NATO și anti-sprijinul occidental pentru Ucraina.
Ascensiunea sa rapidă în alegerile din România, dublată de absența oricăror venituri sau cheltuieli de campanie declarate, a stârnit îngrijorări cu privire la o posibilă legătură cu Rusia.
Există suspiciuni din ce în ce mai mari că operațiunile FIMI (Foreign Information Manipulation and Interference) ar fi putut influența rezultatul alegerilor în favoarea sa.
În ciuda unor indicii clare ale unor activități coordonate și sponsorizate din străinătate, ștergerea pe scară largă a conturilor de utilizator îngreunează semnificativ eforturile de evaluare a amplorii și eficacității acestor operațiuni.
În plus, într-un context în care campaniile de influență își au originea atât pe plan intern, cât și internațional, distincția între interferența locală și cea străină poate fi uneori practic imposibilă.
Datele electorale ale românilor au fost furate și publicate pe o platformă de hackeri din Rusia
La începutul lunii decembrie 2024, Consiliul Securității Naționale din România (CSAT) a declasificat două documente care dezvăluie o campanie de propagandă coordonată care l-a ajutat pe candidatul de extremă dreapta și pro-rus Călin Georgescu să câștige primul tur al alegerilor prezidențiale.
Primul document publicat de CSAT detaliază o campanie TikTok masivă de susținere a lui Georgescu, în timp ce al doilea document descrie atacurile cibernetice care au vizat infrastructura electorală a României la 24 noiembrie.
Datele de acces la site-urile electorale au fost furate de la utilizatori legitimi și publicate online „pe platforme de criminalitate informatică provenind din Rusia”.
Separat, agențiile de informații raportează aproximativ 85 000 de tentative de hacking în încercarea de a accesa date electorale și de a modifica conținutul - inclusiv în ziua alegerilor.
Raportul afirmă că atacatorii cibernetici au folosit metode avansate pentru a rămâne anonimi, lucrând într-un mod și la o scară „tipice actorilor sponsorizați de stat”.
Potrivit serviciilor române de informații (SRI), creșterea bruscă în popularitate a lui Georgescu a fost determinată în principal de peste 25 000 de conturi TikTok, înregistrate cu ani în urmă, care au devenit active cu două săptămâni înainte de alegeri.
TikTok, care a cooperat cu autoritățile române, a declarat că aceste conturi au fost gestionate prin adrese IP „unice”, ceea ce le-a permis să se sustragă detectării de către sistemele de detectare a comportamentului coordonat ale platformei.
Multe dintre aceste conturi au folosit imaginea lui Georgescu sau logo-ul campaniei ca imagini de profil, amplificând conținutul pro-Georgescu și sporindu-i vizibilitatea și viralitatea pe TikTok.
Documentele serviciilor de informații identifică un cont TikTok despre care se spune că a efectuat plăți în valoare de 381 000 de dolari într-o singură lună, începând cu 24 octombrie, către utilizatori care îl promovau pe Georgescu.
În ciuda faptului că au încălcat politica TikTok privind imitațiile, aceste conturi au rămas active pe toată perioada electorală, datorită slabei aplicări a legii.
Acestea au reușit să acumuleze sute de urmăritori înainte de a fi în cele din urmă eliminate.
Tinerii până în 24 de ani, ținta perfectă a manipulării Rusiei
Cercetările privind profilul electoratului lui Călin Georgescu indică faptul că sprijinul său cel mai substanțial a provenit din grupul demografic cel mai activ pe TikTok: 31% dintre alegătorii cu vârste cuprinse între 18 și 24 de ani și-au exprimat sprijinul pentru Georgescu.
Campania lui Georgescu s-a extins dincolo de TikTok, utilizând diverse alte platforme de social media - inclusiv X, Facebook, YouTube - și aplicații de mesagerie precum Telegram, precum și o rețea de site-uri web.
Fermele de boți AUR lucrau activ pentru Călin Georgescu. Au activat „voluntarii” plătiți pentru manipulare pe Facebook și TikTok
Pe Facebook, o investigație publicată de Check First a dezvăluit o campanie condusă de o rețea coordonată de pagini de Facebook și site-uri web care susțineau agenda politică a partidului extremist-rusofil AUR și a candidatului acestora, George Simion, și, într-o mai mică măsură, a lui Călin Georgescu, atacând-o în același timp pe Elena Lasconi și pe alții.
Campania s-a extins dincolo de utilizarea conturilor neautentice, folosind hashtag-uri, fraze repetate și modele emoji pentru a amplifica conținutul care susținea candidatul pro-rus.
Acest efort a fost condus în continuare de așa-numiții „voluntari” care au primit plăți pentru a distribui materiale legate de Georgescu, precum și de persoane influente care au fost compensate pentru postările lor.
Coordonarea acestui sistem de plată pentru promovare a fost gestionată prin intermediul unui cont TikTok denumit @propagatorcg, care a emis instrucțiuni și a facilitat plățile pentru difuzarea de conținut pe TikTok, YouTube și Facebook.
Rusia, implicată activ în campania lui Călin Georgescu
În plus, Georgescu a primit sprijin din partea rețelelor afiliate Rusiei - inclusiv site-uri web, canale de social media și conturi de utilizatori - care i-au amplificat atât profilul, cât și relatările pe mai multe platforme, în special Telegram, Facebook și X.
Acest sprijin a fost facilitat prin intermediul canalelor media de stat din Rusia, precum Russia Today (RT) și Sputnik, și consolidat în continuare printr-o rețea largă de canale afiliate și spin-off-uri care operează în întreaga Europă.
În cele din urmă, deși Georgescu a susținut că campania sa politică a funcționat cu un „buget zero”, activitățile de promovare în favoarea sa au fost finanțate cu milioane de euro.
O campanie masivă pro-Georgescu pe TikTok , care, potrivit SRI, „ar fi fost coordonată de un actor de stat” și a implicat un programator pe nume Bogdan Peșchir (bogpr) care a fost implicat în transferul a peste un milion de euro sub formă de donații către conturi TikTok.
În portofelul virtual al anchetatorilor Peșchir au fost găsite 7 milioane de dolari.
Citește și: Bogdan Peșchir, finanțatorul campaniei lui Călin Georgescu, arestat preventiv pentru 30 de zile
Zeci de site-uri AUR au publicat masiv articole pro-Călin Georgescu
Zeci de site-uri care s-au dovedit a fi conectate la AUR (AUR11), și care au publicat articole coordonate pro-Georgescu.
Aceste site-uri au distribuit, de asemenea, articole prin reclame plătite pe Facebook.
Georgescu și-a anunțat candidatura independentă la președinția României cu mai puțin de două luni înainte de ziua alegerilor,13 a trecut de la un candidat aproape necunoscut (cu un sondaj de aproximativ 1% în octombrie 2024) la câștigătorul primului tur de scrutin, atingând aproape un sfert din voturi.
Propagandă masivă pro-Georgescu pe X
Comparând cei doi candidați principali, Georgescu și Lasconi, este evident că discursul din social media și din știri despre Georgescu a fost mult mai mare (de 17 ori mai multe mențiuni X, și de 1,6 mai multe mențiuni în știri), începând din ziua în care Georgescu și-a anunțat oficial candidatura la alegerile prezidențiale.
Mențiuni X Între 1 octombrie 2024 și 18 ianuarie 2025, un total de 712.460 de mențiuni referitoare la Georgescu au fost înregistrate pe X, față de doar 41.180 de mențiuni pentru Lasconi.
Această disparitate semnificativă a ridicat suspiciuni de promovare coordonată și neautentică în favoarea candidatului pro-rus.
Georgescu vs. Lasconi
Pentru ambii candidați, reposturile constituie forma dominantă de angajament pe X. Din cele 712.460 de mențiuni ale lui Georgescu, 39.200 constau în postări originale sau citate, 25.500 în răspunsuri, iar 640.800 - reprezentând 90% - în reposturi.
În cazul lui Lasconi, au fost înregistrate 41.180 de mențiuni, care cuprind 4.400 de postări sau citate originale, 3.000 de răspunsuri și 33.200 de repostări, care reprezintă împreună 80 %.
Mențiuni în știri Site-urile de știri s-au ocupat de ambii candidați în perioada cuprinsă între 1 octombrie 2024 și 1 ianuarie 2025, cu vârfuri de acoperire în jurul primului tur al alegerilor și al anulării ulterioare a rezultatelor acestuia.
Călin Georgescu a beneficiat de mult mai multă atenție, ca urmare a anunțării candidaturii sale la președinție și a victoriei sale neașteptate în primul tur. În total, au fost înregistrate 378.990 de mențiuni în știri pentru Georgescu, față de 233.570 pentru Lasconi.
Conținut video manipulat în favoarea lui Călin Georgescu
Analiza conținutului care îi menționează pe Georgescu și Lasconi între 2 decembrie 2024 și 22 ianuarie 2025 arată că TikTok a generat cel mai ridicat nivel de viralitate pentru ambii candidați, Georgescu atingând 861,5 milioane de vizualizări, iar Lasconi 125,1 milioane de vizualizări.
În general, conținutul legat de Georgescu a obținut o acoperire semnificativ mai mare. Numărul de postări de aproape 8,5 ori mai mare au fost depre despre Călin Georgescu au fost colectate pe aceste platforme.
Conținutul despre Călin Georgescu a obținut cu aproape x8 mai multe vizualizări comparativ cu Elena Lasconi pe aceste platforme.
Un instrument de analiză narativă bazat pe inteligență artificială a detectat o activitate pozitivă coordonată de promovare a lui Georgescu.
Analiza a evidențiat o campanie pe mai multe platforme care a cuprins șase platforme de socializare, TikTok, X și Facebook fiind cele mai importante.
Liniile care leagă postările indică similaritatea vectorială dintre postări și conturi, culorile portocaliu și roșu mai închise indicând o mai mare similaritate a conținutului (text identic sau foarte similar).
După cum se poate observa, postări similare sub aceleași narațiuni sunt partajate pe Facebook și X, precum și pe TikTok și X, și așa mai departe.
Același software AI a efectuat, de asemenea, o analiză aprofundată a uneia dintre narațiunile proeminente identificate în campania pe mai multe platforme.
Această narațiune pro-patrioți/anti-globaliști (ca parte a campaniei lui Georgescu) a fost găsită pe mai multe platforme social media.
După cum este evident, această narațiune s-a răspândit pe mai multe platforme social media, inclusiv X, Facebook, TikTok și YouTube, și a fost tradusă în mai multe limbi, precum română, franceză și engleză.
Conturile rusești au împins masiv postările pro-Georgescu
Un amestec de conturi false și influenceri plătiți au diseminat-o de 16 ori mai mult pe TikTok.
Pentru a crește numărul de vizualizări și expunerea acestui conținut, s-au depus eforturi considerabile pentru a crea conținut pe alte platforme care să aibă legătură cu TikTok.
Eforturile de influență rusești utilizează adesea texte repetitive difuzate de conturi false de social media. Unul dintre textele proeminente distribuite de acest tip de cont în România în ultimele câteva luni a fost un mesaj distribuit pe X, care trimitea la videoclipuri TikTok și care le cerea telespectatorilor să „urmărească acest videoclip despre Georgescu pe TikTok”.
După cum se poate observa, contul fals pro-Rusia/anti-Vest/extremă dreaptă @EMILEBINCA a început să împingă videoclipuri în septembrie 2024.
Acesta și-a intensificat activitatea în săptămâna premergătoare turului I al alegerilor.
La fel ca @EMILEBINCA, s-a constatat că sute de conturi neautentice X răspândiseră acest text repetitiv înainte de 24 noiembrie 2024.
Mesajele constând în acest format continuă să se răspândească pe X după data primului tur al alegerilor. După cum se poate vedea în următorul exemplu de mesaje X care au fost răspândite între decembrie 2024 și ianuarie 2025.
Activitatea Pro Georgescu pe X Utilizarea de influenceri și politicieni/fost politicieni Rapoartele publicate indică faptul că influenceri au fost remunerați pentru a promova politicile lui Georgescu pe TikTok.
Am reușit să găsim o activitate similară și pe X. Conturile extrem de influente au jucat un rol semnificativ în manipularea algoritmilor platformelor de social media.
O privire mai atentă asupra nucleului activității dezvăluie persoanele influente (reprezentate prin noduri albe mari) care au numeroase conturi de tip bot în jurul lor, care interacționează cu postările lor.
O parte semnificativă a postărilor publicate de influenceri înainte de alegeri constă într-un videoclip cu Georgescu care spune că ONU este sub controlul oligarhilor care au legătură cu o rețea de pedofili.
Toate conturile promovează politicile și opiniile lui Georgescu pe rețelele sociale.
Aceste puncte de vedere par să se inspire din Trump și ideologia sa, deoarece Georgescu citează din discursul lui Trump (în imaginea din dreapta) la ONU în 2019, în care a spus: „Viitorul nu aparține globaliștilor; viitorul aparține patrioților”.
Viitorul aparține națiunilor suverane și independente care își protejează cetățenii, își respectă vecinii și onorează diferențele care fac fiecare țară specială și unică”.
Combinația dintre inspirația din Trump și utilizarea narațiunilor de extremă dreaptă pe termen lung, deja înrădăcinate în România, a fost esențială pentru campania lui Georgescu.
Exemple: James Freeman Wells este un fost membru al Parlamentului European, care are aproape 99 000 de urmăritori pe X.
La 4 octombrie 2024, la doar trei zile după ce Georgescu și-a anunțat candidatura pentru viitoarele alegeri prezidențiale, Jones a publicat un interviu cu acesta pe canalul său de YouTube, o platformă în mare parte nesemnificativă, cu mai puțin de 700 de abonați.
Activitatea legată de interviu se caracterizează prin texte generice pro-Georgescu și hashtag-uri postate de conturi diferite în secțiunea de comentarii a videoclipului, ceea ce pare a fi o activitate corelată în timp și pregătită din timp.
De exemplu, conturile care au partajat același hashtag pro-Georgescu (#CG11) unul după altul comentarii pro-Georgescu postate de conturi suspecte fără poze de profil sau activitate pe profilul lor.
Continuarea aici.