Un raport intitulat „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election”, realizat de Check First, cu ajutorul Reset Tech, EU DisinfoLab și al jurnaliștilor Luiza Vasiliu și Victor Ilie, și lansat pe 12 decembrie 2024, arată că operațiuni puternice de dezinformare în contextul alegerilor din România, parlamentare și prezidențiale, au fost desfășurate începând din luna august, prin promovarea a mii de reclame de dezinformare, pro-Călin Georgescu și pro-AUR, pe Facebook și prin Google Ads.
Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu
Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 €
Folosind arhiva de reclame Meta, specialiștii în dezinformare au descoperit o rețea, din care fac parte cel puțin 25 de pagini de Facebook și 25 de site-uri, cu reclame care au fost văzute de 160 de milioane ori, care a plătit între 167.900 și 264.909 de euro pentru peste 4.000 de reclame de dezinformare pro-AUR și pro-Georgescu, în perioada august-decembrie 2024, care încalcă standardele Facebook și regulile Digital Service Act ale Uniunii Europene.
Raportul „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election” oferă o perspectivă clară asupra influenței platformelor digitale asupra opiniei publice și a procesului electoral din România într-un moment politic crucial.
Constatările specialiștilor în dezinformare evidențiază deficiențe sistemice în moderarea publicității politice pe platformele Meta, care au permis dezvoltarea campaniilor de influență în timpul alegerilor prezidențiale din 2024.
Concret, o rețea coordonată de pagini Facebook, legată de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), de extremă-dreapta, și de Călin Georgescu, candidatul pro-rus la președinția României, a desfășurat o campanie publicitară la scară largă. Au fost identificate 4.140 de anunțuri politice, care au atins în mod colectiv o audiență de 160 de milioane de persoane.
Citește și: Potra, omul lui Călin Georgescu. Alimentează Africa cu mercenari. Apără un președinte și îl trădează
Aceste campanii, cu un buget cuprins între 167.900 și 264.909 de euro, au încălcat în mod repetat politicile de publicitate ale Meta, inclusiv cerințele de transparență și interdicțiile de a viza persoane pe baza unor caracteristici protejate.
Pe lângă încălcarea politicilor platformei, raportul realizat de Check First, cu ajutorul Reset Tech, EU DisinfoLab și al jurnaliștilor Luiza Vasiliu și Victor Ilie, sugerează că este posibil ca aceste activități să fi încălcat și legislația electorală din România.
Raportul întreg „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election”, AICI
Anunțurile care promovau anumiți candidați au fost observate rulând în timpul perioadei de liniște impuse de lege înainte de vot, ceea ce a ridicat semne de întrebare cu privire la conformitatea cu reglementările naționale.
În ciuda dovezilor clare și a raportării publice încă din aprilie 2024, Meta nu a luat măsurile adecvate, permițând campaniei să funcționeze nestingherită în lunile premergătoare alegerilor.
Ancheta relevă, de asemenea, dovezi de coordonare între platforme, cu campanii similare identificate pe TikTok și prin intermediul Google Ads.
Lipsa de transparență și amploarea acestor operațiuni ridică întrebări importante cu privire la responsabilitatea platformelor digitale în protejarea integrității electorale, scrie în raport.
Citește și: VIDEO Călin Georgescu își bate joc de Armata României: Ce Armată? Nu poate să apere nici Bucureștiul
Aceste constatări evidențiază vulnerabilitatea giganților din domeniul tehnologiei în regiunile sensibile din punct de vedere politic și subliniază necesitatea unor garanții mai solide împotriva amenințărilor la adresa proceselor electorale.
De asemenea, specialiștii în dezinformare care au realizat studiul avertizează cu privire la posibile noi încercări de a influența viitoarele alegeri din România.
„Platformele trebuie să ia de urgență măsuri adecvate. Le îndemnăm să sporească transparența bibliotecilor de anunțuri, să pună în aplicare un standard comun pentru bibliotecile de anunțuri și să promoveze o colaborare mai strânsă cu organizațiile independente de supraveghere”, transmit autorii raportului.
Citește și: Val de dezinformări pe TikTok depre intrarea României în război. Ce spune Armata
Principalele teme ale dezinformărilor promovate de Călin Georgescu și AUR pe Facebook și prin Google Ads
Pagini de Facebook și site-uri create pentru manipularea românilor
O firmă, DGI Multimedia Design SRL, în spatele site-urilor de dezinformare
un rol central.
campanie, devine evident că DGI este, de asemenea, legată de aceste pagini Facebook.
vizualizări.
fracțiune din bugetul total al campaniei pe platformă.