RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 €

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 09.12.2024 - 12:39
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran
RAPORT Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 € - Foto: captură ecran

Românii au fost intoxicați prin operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google, nu doar pe TikTok. A fost descoperită o rețea de zeci de pagini Meta și site-uri care a promovat peste 4.000 reclame de dezinformare cu până la peste 264.000 €, din august.

SHARE

Un raport intitulat „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election”, realizat de Check First, cu ajutorul Reset Tech, EU DisinfoLab și al jurnaliștilor Luiza Vasiliu și Victor Ilie, și lansat pe 12 decembrie 2024, arată că operațiuni puternice de dezinformare în contextul alegerilor din România, parlamentare și prezidențiale, au fost desfășurate începând din luna august, prin promovarea a mii de reclame de dezinformare, pro-Călin Georgescu și pro-AUR, pe Facebook și prin Google Ads. 

Citește și: „Operațiunea Portal Kombat” declanșată de caracatița rusească din jurul lui Călin Geogescu

Operațiuni „kompromat”, pro-Georgescu și AUR, și pe Facebook și Google. Ad-uri de 264.000 €

Folosind arhiva de reclame Meta, specialiștii în dezinformare au descoperit o rețea, din care fac parte cel puțin 25 de pagini de Facebook și 25 de site-uri, cu reclame care au fost văzute de 160 de milioane ori, care a plătit între 167.900 și 264.909 de euro pentru peste 4.000 de reclame de dezinformare pro-AUR și pro-Georgescu, în perioada august-decembrie 2024, care încalcă standardele Facebook și regulile Digital Service Act ale Uniunii Europene.

Raportul „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election” oferă o perspectivă clară asupra influenței platformelor digitale asupra opiniei publice și a procesului electoral din România într-un moment politic crucial.

Constatările specialiștilor în dezinformare evidențiază deficiențe sistemice în moderarea publicității politice pe platformele Meta, care au permis dezvoltarea campaniilor de influență în timpul alegerilor prezidențiale din 2024.

Concret, o rețea coordonată de pagini Facebook, legată de Alianța pentru Unirea Românilor (AUR), de extremă-dreapta, și de Călin Georgescu, candidatul pro-rus la președinția României, a desfășurat o campanie publicitară la scară largă. Au fost identificate 4.140 de anunțuri politice, care au atins în mod colectiv o audiență de 160 de milioane de persoane.

Citește și: Potra, omul lui Călin Georgescu. Alimentează Africa cu mercenari. Apără un președinte și îl trădează

Aceste campanii, cu un buget cuprins între 167.900 și 264.909 de euro, au încălcat în mod repetat politicile de publicitate ale Meta, inclusiv cerințele de transparență și interdicțiile de a viza persoane pe baza unor caracteristici protejate.

Pe lângă încălcarea politicilor platformei, raportul realizat de Check First, cu ajutorul Reset Tech, EU DisinfoLab și al jurnaliștilor Luiza Vasiliu și Victor Ilie, sugerează că este posibil ca aceste activități să fi încălcat și legislația electorală din România.

Raportul întreg „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election”, AICI

Anunțurile care promovau anumiți candidați au fost observate rulând în timpul perioadei de liniște impuse de lege înainte de vot, ceea ce a ridicat semne de întrebare cu privire la conformitatea cu reglementările naționale.

În ciuda dovezilor clare și a raportării publice încă din aprilie 2024, Meta nu a luat măsurile adecvate, permițând campaniei să funcționeze nestingherită în lunile premergătoare alegerilor.

Ancheta relevă, de asemenea, dovezi de coordonare între platforme, cu campanii similare identificate pe TikTok și prin intermediul Google Ads.

Lipsa de transparență și amploarea acestor operațiuni ridică întrebări importante cu privire la responsabilitatea platformelor digitale în protejarea integrității electorale, scrie în raport.

Citește și: VIDEO Călin Georgescu își bate joc de Armata României: Ce Armată? Nu poate să apere nici Bucureștiul

Aceste constatări evidențiază vulnerabilitatea giganților din domeniul tehnologiei în regiunile sensibile din punct de vedere politic și subliniază necesitatea unor garanții mai solide împotriva amenințărilor la adresa proceselor electorale.

De asemenea, specialiștii în dezinformare care au realizat studiul avertizează cu privire la posibile noi încercări de a influența viitoarele alegeri din România.

„Platformele trebuie să ia de urgență măsuri adecvate. Le îndemnăm să sporească transparența bibliotecilor de anunțuri, să pună în aplicare un standard comun pentru bibliotecile de anunțuri și să promoveze o colaborare mai strânsă cu organizațiile independente de supraveghere”, transmit autorii raportului. 

Citește și: Val de dezinformări pe TikTok depre intrarea României în război. Ce spune Armata

Principalele teme ale dezinformărilor promovate de Călin Georgescu și AUR pe Facebook și prin Google Ads

Furie anti-sistem:
- Critică la adresa elitei politice și referințe la sisteme „oculte” sau, în cel mai bun caz, ineficiente.
- Referiri la expunerea unei guvernări dezastruoase, inclusiv la răspunderea oficialilor în materie de cheltuieli.
- Unele reclame folosesc frica și controversele, exploatând probleme sociale sensibile și preocupările economice.

Populism și patriotism:
- Candidații sunt prezentați ca fiind „de partea poporului român”, împotriva influențelor din sistem sau din străinătate.
- Promisiuni de democrație participativă pentru a oferi mai multă voce cetățenilor.

Apărarea identității naționale:
- Unele reclame sugerează o amenințare la adresa valorilor tradiționale sau a structurilor familiale, subliniind necesitatea de a le proteja.

Conspirații:
- Aluzii la imixtiuni străine sau ascunse, în special din partea SUA și a elitelor globale, și acuzații că actori externi încearcă să manipuleze alegerile din țară și să submineze suveranitatea acesteia.

Respingerea unității politice între partidele mari:
- Reclamele critică acordurile dintre partidele politice mainstream, considerându-le în interes propriu sau deconectate de nevoile cetățenilor.

Pro-Rusia:
- Deși nu sunt mențiuni directe la Rusia, opoziția față de politicile globaliste și susținerea mesajului naționalist al AUR sugerează o anumită aliniere cu ideologiile pro-ruse, mai ales în contextul retoricii anti-NATO și anti-UE.
- Unele reclame reproduc narațiunea-cheie a Kremlinului împotriva sprijinului militar și politic pentru Ucraina, una dintre cele mai răspândite campanii duse de Rusia pe internetul global în ultimii ani.

Pagini de Facebook și site-uri create pentru manipularea românilor

 

O firmă, DGI Multimedia Design SRL, în spatele site-urilor de dezinformare

În centrul campaniei, specialiștii în dezinformare care au realizat raportul „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election” au identificat dovezi care sugerează că o singură entitate a jucat un
un rol central.
 
„Presupunând că DGI Multimedia Design SRL (DGI) este responsabilă de crearea site-urilor web descrise anterior și având în vedere legătura dintre aceste site-uri web și rețeaua de 25 de pagini Facebook, care a fost esențială pentru
campanie, devine evident că DGI este, de asemenea, legată de aceste pagini Facebook.
 
În al doilea rând, am am demonstrat în secțiunea 2.2 că un conținut identic a fost răspândit atât prin intermediul anunțurilor difuzate din rețeaua de pagini Facebook și de conturi TikTok.
 
Acest lucru sugerează o implicare a DGI în unele dintre conturile TikTok utilizate în campanie.
 
În plus, DGI poate fi legată de reclamele pro-AUR difuzate pe Google, conform datelor din Google Ad Library.
 
Acest lucru sugerează cu tărie că conținutul distribuit pe platformele Meta, Google și TikTok a fost probabil coordonat de un singur actor care a lucrat în beneficiul unui anumit candidat politic.
 
Anunțurile difuzate prin Google de DGI s-au ridicat la 27.850 EUR și au primit peste 30 de milioane de
vizualizări.
 
În special, anunțurile au promovat exclusiv partidul AUR. Această cifră reprezintă probabil doar o
fracțiune din bugetul total al campaniei pe platformă.
 
Datorită limitărilor Centrului de transparență a anunțurilor Google Transparency Centre, care nu are o funcționalitate de căutare pe bază de cuvinte cheie, nu am putut identifica alți potențiali advertiseri care ar fi putut difuza anunțuri similare pe Google.
 
Acest lucru sugerează ar putea exista mai multe cheltuieli publicitare nedescoperite legate de campanie pe întreaga platformă”, afirmă specialiștii în dezinformare în raportul „Ads, Influence and Democracy: Meta’s Role in Romania’s 2024 Presidential Election”.
Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te