Clinicile „Dr. Holhoș” sunt cea mai mare rețea privată de servicii medicale oftalmologice din țară și totodată brandul cel mai puternic de pe piața de profil.
Pentru 92% din respondenți, alegerea furnizorului de servicii medicale de oftalmologie depinde, potrivit studiului „Piața serviciilor medicale de oftalmologie”, de criterii precum accesul la echipamente pentru investigații medicale complexe, dar și de experiența și calificările medicului. În plus, peste 90% dintre persoanele care poartă ochelari apelează, pentru consulturi de specialitate, la unități medicale private: cabinete individuale (31%), clinici (22%), magazine de ochelari (22%) sau medici care practică în sistemul privat (15%). Mai puțin de unu din zece pacienți merge, pentru a fi consultat, în clinici sau unități spitalicești de stat cu secții de oftalmologie.
În majoritate (51%), pacienții plătesc prețul integral al consultației, în vreme ce 35% se folosesc de asigurarea medicală de stat sau de trimitere de la medicul de familie; doar 14% se folosesc în acest scop de o asigurare medicală privată.
Rezultatele cercetării mai arată însă și că românii se folosesc în același timp atât de fondurile proprii, de asigurarea privată și de aceea oferită de stat, în funcție de nevoi și de opțiunile pe care le au la dispoziție.
Astfel, ponderea cumulată a respondenților care au declarat că în ultimul an au achitat integral prețul consultației în diferite unități (cabinete, clinici sau către unități medicale private care oferă și servicii de oftalmologie) ajunge la 168%, iar a celor care au apelat la asigurarea de stat se ridică la 175%, ceea ce arată că o parte din pacienți au mers de cel puțin două ori la consultații, folosind probabil diferite modalități de acoperire a costului acestui serviciu.
Brandul nr. 1 de clinici de oftalmologie
„Dr. Holhoș” este brandul cel mai cunoscut de clinici de oftalmologie din România, cu o notorietate care o depășește pe a oricărui alt competitor de pe piață. Astfel, atunci când li s-a solicitat să indice un brand de clinici de oftalmologie (întrebare care măsoară așa-numita notorietate spontană), 26% dintre respondenți au menționat Clinicile „Dr. Holhoș”, brand care s-a situat la o distanță de aproape zece puncte procentuale față de următorul clasat.
Din punctul de vedere al notorietății asistate (atunci când respondenților li se solicită să recunoască un nume dintr-o listă dată), Clinicile „Dr. Holhoș” s-au plasat din nou pe primul loc, 57% dintre cei chestionați declarând că au recunoscut brandul.
Notorietatea și reputația de servicii de calitate se reflectă, de altfel, și în intenția de a apela la serviciile rețelei: unu din patru respondenți (25%) a declarat că ar lua în calcul Clinicile „Dr. Holhoș” dacă ar trebui să aleagă unde să meargă pentru un consult oftalmologic.
Studiul mai arată că la nivel național, brandul este asociat de către pacienți cu ideea de expertiză, un nivel ridicat de experiență a medicilor, cu gama largă de afecțiuni pe care le tratează și cu un sentiment de încredere și siguranță.
„Cu unele dintre echipamentele noastre putem rezolva cazuri care sunt la limită”, spune dr. Teodor Holhoș, fondatorul rețelei. „Am avut un pacient la care topograful indica o cornee prea subțire, deci cu contraindicație pentru operație, dar cel mai performant aparat pe care îl avem (ArcScan, un ecograf cornean cu ultrasunete care poate realiza imagini 3D la rezoluție de 1 micron) ne-a arătat că grosimea corneei era totuși suficientă ca să ne permită să operăm. Am reușit astfel să le oferim pacienților noștri investigații și tratamente la absolut același nivel de care se bucură cei din țări ca Franța, Germania sau SUA.”
Clinicile „Dr. Holhoș” sunt singurul furnizor de servicii de oftalmologie din România care dispune de trei platforme robotice (în Sibiu, Târgu Mureș și Cluj-Napoca) care le oferă pacienților din România și din străinătate acces la operația SMILE Pro, prin care, în curând, clinica va putea asigura totalitatea operațiilor refractive. Intervenție minim invazivă se realizează în numai 7 secunde, cu ajutorul celei mai avansate platforme de chirurgie robotică cu laser din lume. În viitorul apropiat, în rețea va putea fi realizată operația SMILE Pro Plus, intervenție chirurgicală cu laser pentru corectarea hipermetropiei (dioptrii cu plus) din lume, care va fi disponibilă pentru prima oară pentru pacienții din regiunea Transilvaniei.
Românii poartă ochelari, în medie, timp de peste 9 ore în fiecare zi
Potrivit studiului, peste o treime dintre pacienții români (36%) poartă ochelari de vedere timp de mai mult de 10 ore pe zi, în vreme ce mai bine un sfert (27%) îi poartă pentru o durată care variază între 7 și 10 ore. Astfel, în medie, o persoană care poartă ochelari o face timp de 9,2 ore pe zi.
Aproape jumătate dintre toți respondenții (48%) au fost diagnosticați cu miopie, 28% cu presbiopie (54% în grupa de vârstă de peste 55 de ani), 20% cu hipermetropie și 17% cu astigmatism.
Doar 6% din pacienți au apelat la o operație de corectare a dioptriilor ori intenționează să o facă
În Europa, peste jumătate din populația în vârstă de peste 25 de ani suferă de un defect de vedere provocat de o eroare de refracție (miopie, presbiopie, astigmatism etc.), prevalența cea mai ridicată înregistrând-o miopia, care afectează peste 30% din persoanele care poartă ochelari.
Pe de altă parte, în România mai mult de jumătate dintre respondenți (55%) spun că nu au luat deocamdată în considerare tratamentul chirurgical al problemelor de vedere precum miopia. 17% încă se gândesc la această posibilitate, ponderea ajungând la peste un sfert (27%) din persoanele din categoria de vârstă între 18 și 34 de ani. Unu din zece afirmă că este posibil ca în viitor să apeleze la o astfel de soluție, iar 3% și-au exprimat intenția fermă de a recurge la o intervenție chirurgicală de corecție a dioptriilor cu ajutorul laserului. Aceeași pondere, de 3 procente, o reprezintă persoanele care au apelat deja la o operație de reducere a dioptriilor. 11% dintre respondenți au exclus însă această opțiune.
De ce se feresc românii de operațiile de corecție a dioptriilor: din obișnuință și din lipsă de informare
Pentru cei mai mulți pacienți (44%), purtarea ochelarilor reprezintă pur și simplu o opțiune. Ochelarii sunt doar un inconvenient cu care se pot împăca în viața de zi cu zi.
Însă mai bine de o treime dintre respondenți (34%) invocă, drept motiv pentru a evita operația, riscul complicațiilor, în vreme ce 35% au menționat costul intervenției și 28% riscul de recidivă sau de rezolvare parțială a defectului de vedere.
„Intervențiile de chirurgie refractivă cu laser sunt printre cele mai sigure, rata complicațiilor fiind mult sub 1%, acestea putând fi de obicei rezolvate cu succes chiar în timpul operației”, explică dr. Teodor Holhoș. „Procedurile cele mai avansate, cum este SMILE Pro, scad mult riscurile intraoperatorii, deoarece intervenția este minim invazivă și durează efectiv doar câteva secunde. Putem aborda acum cu succes cazuri care înainte erau foarte dificil de rezolvat, cum ar fi pacienții cu nistagmus.
În circa 99% din cazuri, intervenția corectează complet vederea, care este stabilizată pentru ani de zile. Un pacient miop care se operează la 18 sau la 30 de ani nu va mai avea din nou nevoie de ochelari până dincolo de vârsta de 40 de ani, atunci când intervine procesul de îmbătrânire a ochiului. Gândiți-vă ce înseamnă să trăiești 10, 15 sau 25 de ani fără să ai nevoie să porți ochelari nici măcar o dată, în cea mai activă perioadă a vieții. Iar pentru persoanele de peste 40 de ani care își doresc o soluție care să îi scape definitiv de ochelari, există varianta înlocuirii cristalinului cu unul artificial, trifocal, care asigură o vedere clară indiferent de vârsta pacientului.”
Despre studiul „Piața serviciilor medicale de oftalmologie”
Cercetarea a fost realizată la inițiativa Clinicilor „Dr. Holhoș” pentru a avea o privire de ansamblu asupra problemelor de vedere cu care se confruntă românii și, în același timp, pentru a descoperi ce forme de corecție vizuală (ochelari, lentile de contact sau intervenții chirurgicale cu laser pentru corectarea dioptriilor) preferă aceștia. De asemenea, studiul a încercat să afle care sunt clinicile de oftalmologie preferate de către pacienți. Cercetarea a fost realizată prin interviuri online (CAWI) realizate pe un eșantion selectat din rândul purtătorilor de ochelari de vedere.
Cu o rețea de șase clinici în Alba Iulia, Cluj-Napoca, Sibiu, Turda, Mediaș și Târgu Mureș, precum și 13 cabinete de optică medicală aflate de asemenea în localități din Transilvania, „Dr. Holhoș” este în prezent cea mai mare rețea privată care oferă servicii medicale oftalmologice complete: examinări de rutină, investigații preoperatorii, intervenții de chirurgie laser pentru corectarea dioptriilor, implanturi de lentile intraoculare, operații de cataractă și implant de cristalin artificial pentru corecția vederii, intervenții chirurgicale pe retină etc.
Circa 120.000 de pacienți au fost tratați până acum, dintre care o mare parte au optat pentru intervenții de corectare a dioptriilor. Anul trecut, în rețea au fost realizate aproximativ 5.500 de operații.
Până în prezent, investițiile totale în dezvoltarea afacerii se ridică la circa 10 milioane de euro.