Începând cu Raliul Monte Carlo 2022, WRC nu mai e ce a fost, dar promite curse cel puțin la fel de spectaculoase. A intrat în era electrificată, Rally1, iar mașinile de concurs nu mai au prea mare legătură cu cele de serie, în afară de design-ul caroseriei, și nici cu cele care au concurat în ultimii cinci ani, dar sunt sustenabile, eco.
Mașini hybrid, cu combustibil 100% sustenabil, șasiu tubular, cutie de viteze secvențială și fără diferențial central activ
Cu noile mașini WRC, asupra WRC 2022 planează ambiguitatea. Singurul element tehnic care a rămas la fel este motorul termic supraalimentat de 1.6 litri. În rest, totul este nou. Motorul termic este cuplat la un sistem hybrid și o baterie, care oferă mașinii un boost de 136 de cai putere, dar pentru o perioadă limitată de timp. Astfel, puterea totală a unei mașini de WRC 2022 ajunge până la 520 de cai putere. Combustibilul folosit este 100% sustenabil, obținut din elemente sintetice și biodegradabile.
Transmisia este și ea cu totul altfel. Diferențialul central activ, care permitea piloților să se joace cu puterea livrată celor două punți motoare în funcție de aderența traseului și propriile preferințe, a dispărut. Iar schimbătorul de viteze fizic s-a întors. Nu mai există padele operate electro-hidraulic în spatele volanului și nici șase trepte. Mașinile de WRC 2022 au cutii secvențiale cu doar cinci trepte.
Citește și: CES 2022: Revelionul în Metaverse
Nu în ultimul rând, mașinile de WRC 2022 au la bază o structură tubulară și nu una derivată dintr-uuna a unui model omolog de stradă, așa cum s-a întâmplat din 1987 până în 2021 (astfel, rezistența celulei de siguranță a crescut cu 70% în partea față, cu 51% din lateral și cu 38% în spate).
Cursa suspensiilor a fost redusă și mașinile beneficiază de artificii aerodinamice mai simple, ceea ce generează o apăsare aerodinamică mecanică mai redusă. E mai greu pentru piloți, dar mai spectaculos pentru curse.
Loeb a sărit din mașina de Dakar și a câștigat Raliul Monte Carlo 2022
Cu nouă titluri mondiale în buzunar, francezul Sebastien Loeb nu a avut nicio reținere ca, la aproape 48 de ani (îi împlinește în februarie 2022), să sară din mașina de Dakar 2022, unde s-a clasat pe cea de-a doua treaptă a podiumului la clasa auto, direct la volanul Ford-ului Puma Rally1 și să dea ora exactă în Raliul Monte Carlo 2022.
Prima parte a raliului a fost dominată de campionul WRC en titre Sebastien Ogier pe Toyota Yaris GR Rally1. Sâmbătă, după primele cinci speciale, de exemplu, Ogier avea un avans de 21 de secunde în fața lui Loeb. Dar duminică, Loeb a revenit spectaculos pe probele cu aderență schimbătoare, presărate, pe alocuri, și cu zăpadă, și a obținut cea de-a 80-a victorie în WRC și cea de-a opta la Monte Carlo, alături de copilotul său, profesoara de matematică Isabelle Galmiche.
Totuși, dacă Ogier nu ar fi primit o penalizare de 10 secunde pentru că „a furat startul” în ultima specială, Raliul Monte Carlo 2022 s-ar fi încheiat „la fotografie”, cu o diferență de doar 0,5 secunde în favoarea lui Loeb. Cea de-a treia treaptă a podiumului a fost ocupată de Craig Breen, tot pe Puma Rally1.
Ford Puma Rally1, versiunea de WRC a Pumei de la Craiova
Cu șasiu tubular și toate elementele de WRC menționate mai sus, Puma Rally1 are legătură doar la nivel de design și de principii de funcționare cu modelul Puma produs exclusiv în uzina Ford de la Craiova. Mașina dispune de un propulsor hibrid de nouă generație care combină perfect performanța remarcabilă a motorului pe benzină EcoBoost de 1.6 litri turbo-alimentat, cu un motor electric sofisticat de 100 kW și baterie de 3,9 kWh.
Sistemul hibrid al Puma Rally1 funcționează utilizând principii similare cu versiunea de stradă Puma EcoBoost Hybrid. Sistemul de propulsie captează energia pierdută în mod normal în timpul frânării și rulării libere și o stochează într-o baterie care poate alimenta un motor electric pentru a crește eficiența consumului de carburant în timpul rulării sau pentru a oferi un spor de performanță - în cazul Puma Rally1 până la 100 kW pentru impulsuri multiple de până la trei secunde în timpul conducerii sportive.
Similar cu tehnologia Plug-In Hybrid, disponibilă pentru clienții Ford pe vehicule precum Kuga Plug-In Hybrid, acumulatorul poate fi reîncărcat folosind o sursă de alimentare externă în punctele de service între etape, cu o reîncărcare care durează aproximativ 25 de minute. Având o greutate de 95 kg, sistemul hibrid este răcit cu lichid și aer și este găzduit într-o carcasă cu rezistență balistică, pentru a rezista la impactul cu rămășițele și forța inerțială în caz de accident.