DE Vlad Alexandru | Actualizat: 31.07.2024 - 11:19
Un nou element aproape să intre în Tabelul lui Mendeleev. E cel mai greu de până acum - Foto: freepik.com (rol ilustrativ)
Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)

Oamenii de știință sunt cu un pas mai aproape de adăugarea unui nou element la tabelul periodic: cel mai greu de până acum.

Știința este pe cale să atingă o nouă piatră de hotar: crearea celui mai greu element sintetizat vreodată. O echipă de cercetători a dezvoltat o tehnică revoluționară care ar putea duce la descoperirea ununbilium, elementul 120.

Căutarea de noi elemente chimice continuă să avanseze, iar oamenii de știință se apropie de sintetizarea celui mai greu element cunoscut până în prezent.

Un nou element ar putea fi adăugat în Tabelul Mendeleev. E cel mai greu de până acum

Sheldon Cooper, fizicianul carismatic din The Big Bang Theory , a arătat întotdeauna o profundă fascinație față de tabelul periodic al elementelor, un pilon fundamental în lumea chimiei și fizicii. Cu această descoperire, ați fi încântați să știți că oamenii de știință sunt cu un pas mai aproape de a adăuga un nou element la acest tabel emblematic .

Până acum, oganesonul (elementul 118) deține recordul pentru cel mai mare număr atomic, urmat îndeaproape de teneson (117) și livermorium (116). Cu toate acestea, o nouă metodă de sinteză promite să ne ducă dincolo de aceste limite, către elementul 120, cunoscut sub numele de ununbilium .

Citește și: Dmitri Mendeleev, omul de știință care a decis că votca are 40 de grade. Mit sau adevăr?

Ununbilium este numele provizoriu pentru elementul 120, care ar avea 120 de protoni în nucleul său. Această descoperire este posibilă printr-o tehnică inovatoare concepută pentru a sintetiza livermorium , un element puțin mai ușor.

Procesul implică ciocnirea nucleelor ​​atomice de titan-50 cu plutoniu-224 , rezultând un atom de livermorium-290 după pierderea a patru neutroni.

Pentru a crea livermorium, oamenii de știință accelerează nucleele de titan-50 și le prăbușesc în plutoniu-224 . Această fuziune produce un nucleu cu 116 protoni și 178 neutroni, care este apoi stabilizat ca livermorium-290.

Acest proces a fost realizat în ciclotronul de 88 de inci al Laboratorului Berkeley , care este un accelerator de particule conceput la începutul secolului al XX-lea, într-o operațiune care a durat 22 de zile.

Rezultatele acestui experiment au fost prezentate la conferința Nuclear Structure 2024 și transmise revistei Physical Review Letters . Dar, proiectul cu detaliile procesului poate fi consultat în depozitul ArXiv .

Foto: Freepik.com (rol ilustrativ)

Provocări și oportunități pentru elementul 120

Succesul în crearea livermorium este doar începutul. Echipa de cercetători estimează că sinteza elementului 120 va necesita un efort de zece ori mai mare decât cel folosit pentru livermorium .

În ciuda provocărilor, oamenii de știință sunt optimiști. Reiner Kruecken, directorul științific al laboratorului, și-a exprimat încrederea în posibilitatea atingerii acestui obiectiv.

Interesul pentru elementul 120 nu se datorează doar greutății sale atomice . Există posibilitatea ca acest element să se găsească pe așa-numita insulă de stabilitate , un grup teoretic de elemente supergrele care ar putea avea proprietăți unice și să fie mai stabile decât elementele cunoscute până acum.

Aceste elemente ar putea rămâne intacte suficient de mult pentru a fi studiate, deschizând noi oportunități în fizica atomică.

Citește și: O schimbare misterioasă în interiorul oceanelor amenință să distrugă planeta. Cercetătorii în alertă

Următorul pas: California-249

Procesul de creare a elementului 120 va începe, de asemenea, de la titan-50, dar în loc de a utiliza plutoniu-224, se va folosi californiul-249 . Acest nou obiectiv ar trebui să producă un izotop instabil de ununbilium, care, prin pierderea unor neutroni, ar putea fi stabilizat și să permită studiul lui.

Jacklyn Gates, lider de proiect, a explicat că testarea fezabilității metodei a fost un pas important înainte de a încerca să creeze elementul 120. „ Crearea unui nou element este o performanță extrem de rară .” „Este interesant să faci parte din proces și să ai o cale promițătoare înainte”, a adăugat Gates.

Dacă echipa reușește să sintetizeze ununbilium, ar putea deschide o nouă eră în cercetarea elementelor supergrele , permițând descoperirea de noi proprietăți și fenomene în fizica atomică.

Cursa pentru a sintetiza noi elemente chimice continuă cu promisiunea ununbilium la orizont. Datorită tehnicilor inovatoare de sinteză și optimismului comunității științifice, suntem mai aproape ca oricând de extinderea limitelor tabelului periodic și de descoperirea de noi secrete ale universului atomic, scrie ComputerHoy.