Principiul a rămas, însă, același, iar pierderile de energie sunt încă destul de mari. Conceptul DrivEN, fără lanț și pinioane, mizează pe o eficiență de peste 99%.
Dezvoltat de CeramicSpeed în colaborare cu Universitatea Colorado din Boulder, Statele Unite, sistemul de transmisie DrivEn elimină aproape complet frecarea. Locul lanțului convențional este luat de un fel de cardan, de un un arbore de antrenare din fibră de carbon, care se rotește pe două lagăre cu frecare redusă, iar cel al pinioanelor spate, de o roată dințată atipică. Capetele axului DrivEn echipate cu arbori circulari, cu o serie de mini-rulmenți, se intersectează cu dinții inelului de angrenare (foaia) și ai roții dințate spate, iar, prin reglarea cu atenție a unghiului și a formei interfeței, CeramicSpeed spune că poate limita frecarea sistemului aproape în întregime.
Deocamdată, DrivEn este în fază de concept. Iar testele au fost realizate pe un sistem cu o singură viteză, deoarece trecerea la un sistem mai complex, cu rate diferite de multiplicare, pune probleme suplimentare de ordin tehnic. Cea mai dificilă va fi sincronizarea, în mișcare și sub sarcină, a cardanului cu roata dințată spate, pentru a produce schimbarea treptei de viteză. Specialiștii vorbesc deja despre un sistem electronic de control integrat, care să monitorizeze vitezele de mișcare și să știe ce „pistă de dinți“ să selecteze.
„Reinventarea“ bicicletei și lipsa frecării revendicată de DrivEn sunt atrăgătoare. Însă există încă numeroase semne de întrebare în ceea ce privește greutatea noului sistem, aerodinamica și, nu în ultimul rând, durabilitatea. Ce încărcare ar putea suporta DrivEn? Ce se întâmplă când dinții sistemului se murdăresc?
DrivEn a luat premiul „Eurobike Award“ 2018, una dintre cele mai recunoscute distincții de design din industria bicicletelor. Sistemul premiat are o arhitectură cu 13 viteze și a fost selectat de un juriu specializat din 366 aplicații.