Cele trei minute de la miezul nopții în care lumea se oprește

DE Newsweek România | Actualizat: 07.12.2018 - 08:17
REVOLUȚIA DANSULUI. Soundsuits în „Drive-By Remix“, instalația video de trei minute a lui Cave (fără bețele pogo).Revoluția Dansului  Soundsuits în „Drive-By Remix“, instalația video de trei minute a lui Cave (fără bețele pogo)
REVOLUȚIA DANSULUI. Soundsuits în „Drive-By Remix“, instalația video de trei minute a lui Cave (fără bețele pogo).Revoluția Dansului Soundsuits în „Drive-By Remix“, instalația video de trei minute a lui Cave (fără bețele pogo)

Nick Cave - artistul, nu muzicianul - luminează Times Square cu o viziune exuberantă despre reînnoire și speranță

SHARE

Cu cincisprezece ani în  urmă, artistul Nick Cave se afla în mijlocul pieței Times Square, gândindu-se că i-ar plăcea să pună acolo în scenă o instalaţie video. Poate că este și profet, deoarece, de la 1 decembrie, acel vis a devenit realitate. „Drive-By Remix“, lucrarea lui Cave, este proiectată pe aproape 70 de ecrane, în fiecare seară, între 23.57 și miezul nopții, până pe 30 decembrie. Face parte din seria Times Square Alliance’s Midnight Moment (Momentul Alliance de la Miezul Nopții), cea mai mare și mai întinsă în timp expoziție de artă digitală. 

Instalația prezintă dansatori care poartă elaboratele Soundsuits (Costume muzicale), creaturi ridicole, colorate, ciudate, pe bețe de pogo, în stilul lui Cave. Dacă te uiți cumva în sus și te gândești „Whoa, ce naiba e asta?“, ei bine, înseamnă că lui Cave i-a ieșit.

„Toată lumea are probleme și lucruri cu care se confruntă, dincolo de un discurs politic foarte intens și îngrijorător“, spune Cave. „Avem nevoie de momente care să ne scuture, care să ne trezească conștiința și care, poate, să schimbe starea noastră de spirit“.

Culorile, mișcarea și plăcerea pentru joc reprezintă semnătura lui Cave, dar catalizatorul din spatele Soundsuits a fost durerea – o replică la bătaia pe care Rodney King a primit-o de la ofițerii de poliție, în 1991. Dansatorul și artistul afro-american, elev al lui Alvin Ailey, a făcut primul costum din bețe, ramuri și resturi (foșnește pe măsură ce artistul Cave se mișcă, de aici și numele), ca un fel de armură care șterge rasa, clasa și genul. Celelalte 500 pe care le-a făcut – jumătate costum, jumătate sculptură - combină influențe multiculturale (africane, nativ americane, japoneze etc.), cu un amestec de materiale: păr uman, sârmă, jucării, pulovere voluminoase și orice altceva a avut la îndemână.

Ceea ce a rezultat generează o întrebare: „Cum ne uităm la ceva, celălalt, și să mai găsim încă punctele de legătură?“, întreabă Cave.

„Cum găsim unitatea și comunitatea?“. Times Square este cea mai mare lucrare a lui Cave, dar și apogeul unui an reper. În iunie, artistul a preluat parcul Avenue Armory din New York, pentru o instalație de aproape o lună, cu globuri de discotecă, numită „The Let Go“. La 1 noiembrie, spectacolul lui Show „If a Tree Falls“ a fost prezentat la galeria din New York a vechiului său agent, Jack Shainman. Și, în aceeași zi, Cave și partenerul său din viață și profesie, designerul Bob Faust, au anunțat deschiderea
Facility, un incubator auto-finanțat pentru tinerii artiști din Chicago, unde și cei doi își desfășoară activitatea.

Cave este cel de-al 80-lea artist care con­tribuie la „Momentul de la Miezul Nopții“, un obicei care a început în 2012 (au mai participat Björk, Laurie Anderson și Alex Da Corte). Ca toate lucrările anterioare, spune Andrew Dinwiddie, directorul interimar al Times Square Arts, piesa lui Cave reflectă intenția generală a momentului. „Videoclipul lui Nick, pe lângă faptul că este plin de bucurie, încapsulează complexitatea singulară a Times Square“, spune Dinwiddie. „Celebrarea culturii diverse, istoria activismului social și, mai ales, în sezonul de Anul Nou, o expresie frumoasă a bucuriei colective în sfera publică“.

Gândiți-vă la contagioasa instalație „Drive-By Remix“ ca la un salut de sărbătoare al lui Cave către lume, cu un mesaj de speranță pentru un viitor mai bun. „Momentul de la Miezul Nopții încetinește timpul pentru toată lumea timp de trei minute“, spune Dinwiddie. „S-ar putea să te întorci către un străin și să spui: «Îmi pare rău, ai văzut ce am văzut și eu?» Este ca o senzație colectivă a unei alte realități posibile - și apoi a dispărut!“. 

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te