Care este cel mai rapid submarin din lume? Viteza lui de 83 km/h n-a fost egalată nici acum

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 30.09.2024 - 18:11
Care este cel mai rapid submarin din lume - Foto: Pexels/theshuttervision - cu rol ilustrativ
Care este cel mai rapid submarin din lume - Foto: Pexels/theshuttervision - cu rol ilustrativ
Care este cel mai rapid submarin din lume
Care este cel mai rapid submarin din lume

Care este cel mai rapid submarin din lume? Dacă aveați impresia că aceste temute arme ale adâncurilor, ce străbat mările și oceanele lumii, se deplasează greoi, s-ar putea ca părerea să vi se schimbe după ce veți citi rândurile care urmează.

SHARE

Care este cel mai rapid submarin din lume? Este considerat un adevărat „Usain Bolt al submarinelor”, viteza lui maximă de 83 km/h nefiind egalată până acum. Totuși, în ciuda progreselor tehnologice uriașe din ultimele decenii, această performanță îi aparține unui submersibil construit acum 55 de ani, în vremea „războiului rece”.

Care este cel mai rapid submarin din lume? Viteza lui de 83 km/h n-a fost egalată nici acum

Construit și proiectat în urmă cu peste 50 de ani, submarinul sovietic K-222 deține încă recordul pentru cel mai rapid submarin din lume construit vreodată, atingând viteze de 82,8 kilometri pe oră sau 44,7 noduri.

Spre comparație, submarinul Delfinul, singurul din dotarea marinei militare românești - care zace la mal din 1996, dar care era unul dintre cele mai performante atunci când a intrat în exploatare, în 1986 - putea ajunge la o viteză maximă de 17 noduri, adică 31,5 km/h, conform centruldescafandri.ro.

K-222, inițial cunoscut sub numele de K-162, s-a dovedit a fi un adevărat „Usain Bolt” al submarinelor, chiar dacă a fost construit acum 55 de ani, în plin „război rece”.

Citește și: VIDEO Submarinul USS New Jersey, cel mai avansat din lume, lansat de SUA. Atacă cu rachete Tomahawk

El a fost dezvoltat la ordinul Comitetului Central al Partidului Comunist al Uniunii Sovietice și al Consiliului de Miniștri al țării în 1958, ca parte a unui efort de a proiecta un „nou submarin de mare viteză”. 

Construit în orașul-port Severodvinsk din nordul țării, de-a lungul anilor 1960, un singur submarin din așa-numitul Proiect 661 a fost pus în funcțiune, în 1969, scrie iflscience.com.

Înarmat și propulsat nuclear, submarinul K-222 măsura puțin peste 106 metri în lungime și a fost unul dintre primele submarine care a avut o carcasă din titan. Cu toate acestea, viteza a fost în mod clar caracteristica sa principală. 

După ce a fost testat în 1969, s-a dovedit a fi chiar mai rapid decât se spera, atingând viteze de 42 de noduri în loc de 38.

A atins apogeul în timpul unui test din 1971, în care a atins 44,7 noduri, adică aproape 83 km/h, la puterea maximă a reactorului, o viteză a submarinului care nu a mai fost depășită de atunci. 

Recordul de viteză al submarinului K-222 a rămas „în picioare”, chiar și după 55 de ani - Foto: arhiva

S-ar putea părea că submarinul K-222 a reprezentat o amenințare formidabilă pentru SUA și alte forțe NATO din Războiul Rece, chiar dacă provocarea a fost doar la adresa mândriei și a priceperii lor tehnologice.

Citește și: Imensul submarin nuclear sovietic, de 3 ori mai mare decât unul american, tras pe dreapta mai repede

Prin comparație, unul dintre cele mai rapide submarine dezvoltate vreodată de SUA este submarinul de atac cu propulsie nucleară Seawolf, care atinge viteze de 35 de noduri, adică 64 de kilometri pe oră.

Cu toate acestea, puterea fulgerătoare a lui K-222 făcut din el o bestie greu de îmblânzit. Vitezele mari au provocat tensiuni structurale, iar sistemul s-a dovedit a fi foarte complicat și costisitor de utilizat.

În camera de control a submarinului, zgomotul putea atinge niveluri de 100 de decibeli, aproape la fel de puternic ca într-un club de noapte plin de viață. 

O lovitură decisivă pentru proiect a venit în septembrie 1980, când a avut loc un incident în timpul întreținerii reactorului său nuclear. În cele din urmă, submarinul a fost dezafectat în 1988, înainte de a fi casat în 2010.

Citește și: Cine a interzis României să aibă submarine. Cum a ajuns totuși "Delfinul" în dotarea Forțelor Navale

Având în vedere dificultățile inginerești evidențiate de K-222, este greu de imaginat că vreun submarin va bate vreodată recordul său de viteză - deși, ținând cont de ritmul rapid al progrselor tehnologice, orice poate fi posibil.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te