Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi. Unde e folosit?

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 29.12.2024 - 16:20
Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi - Foto: odditycentral.com
Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi - Foto: odditycentral.com
Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi
Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi

Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi. Dacă aveați impresia că motorul mașinii dumneavoastră folosește cam multă benzină sau motorină, imaginați-vă unul care cântărește 2.300 de tone.

SHARE

Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi. Proiectat pentru a propulsa gigantice nave de containere, motorul diesel în doi timpi turboalimentat Wärtsilä-Sulzer RTA96-C cu 14 cilindri deține acest record.

Cel mai mare motor cu combustie din lume consumă 250 de tone de combustibil pe zi. Unde e folosit?

Măsurând 13 metri înălțime, 26 de metri lungime și cântărind 2 300 de tone, Wärtsilä-Sulzer RTA96-C cu 14 cilindri este o monstruozitate metalică demnă de titlul de „cel mai mare motor cu combustie construit vreodată”.

Numai arborele cotit uriaș cântărește 300 de tone, în timp ce fiecare dintre cele 14 pistoane cântărește 5 tone. La 102 rotații per minut (rpm), are o putere de 108 920 cai-putere (80 080 kW) și consumă aproximativ 250 de tone de păcură grea pe zi, potrivit odditycentral.com.

Citește și: E frig și pornești mașina lasând-o să se încălzească? E bine sau rău? Ce spun mecanicii

Producătorul finlandez de motoare Wärtsilä a decis să construiască cel mai mare motor cu combustie din lume atunci când a devenit clar că motorul său RTA96C cu 12 cilindri nu va fi suficient pentru a propulsa eficient nave de containere tot mai mari, precum Emma Maersk.

Construcția celui mai mare motor cu combustie din lume costă peste 25 de milioane de dolari - Foto: odditycentral.com

Numai că, în loc să-l construiască de la zero, a extins pur și simplu gama de puteri a motorului RTA96C, încercat și verificat la 80 080 kW, prin adăugarea câtorva pistoane suplimentare. 

Simpla adăugare de pistoane suplimentare nu a fost o decizie luată ușor, deoarece compania a trebuit să se asigure că motorul funcționează eficient și în siguranță în această nouă configurație.

Materialul din care a fost fabricat arborele cotit a fost îmbunătățit, astfel încât să aibă suficient cuplu pentru 14 cilindri, dar inginerii au trebuit să verifice și dacă motorul avea rezistența structurală și rigiditatea adecvate pentru a rezista noii configurații.

Citește și: Un nou accident aviatic grav! O aeronavă cu 73 de pasageri s-a prăbușit. Roțile au luat foc pe pistă

Primul motor diesel turboalimentat în doi timpi Wärtsilä-Sulzer RTA96-C cu 14 cilindri a fost produs în 2006 și a intrat în serviciul comercial în același an, la bordul navei Emma Maersk, cea mai mare navă de containere din lume la acea vreme.

După cum vă puteți imagina, construirea unui motor atât de mare și de complex este extrem de dificilă și necesită multe resurse, așa că nu este de mirare că motoarele RTA96-C costă peste 25 de milioane de dolari.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te