Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste”?  Este fiica unei mari actrițe

DE Eduard Niculescu | Actualizat: 28.07.2024 - 20:35
Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste - Foto: Facebook/Studiourile Buftea
Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste - Foto: Facebook/Studiourile Buftea

Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste”?  Fiică a unei mari actrițe, ea însăși a devenit una dintre cele mai apreciate artiste ale țării. Pe 28 iulie, aproape de necrezut, posesoarea unora dintre cei mai tulburători ochi împlinește 75 de ani.

SHARE

Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste”? Chiar dacă ar fi jucat doar în „Osânda”, unde a strălucit alături de inegalabilul Amza Pellea, frumoasa actriță ar fi rămas, cu siguranță, în istoria cinematografiei române. Aproape pe nesimțite, ea a ajuns la vârsta de 75 de ani, pe care-i împlinește pe 28 iulie.

Cum a pierdut Ioana Pavelescu rolul din „Ultima noapte de dragoste”?  Este fiica unei mari actrițe

Ioana Pavelescu a rămas un nume de referință al cinematografiei noastre. Ea însăși a fost fiica unei alte mari actrițe, Corina Constantinescu, pe care cu siguranță v-o amintiți dacă vă spunem că a intepretat rolul mamei lui Nică, Smaranda Creangă, din neuitatul film „Amintiri din copilărie” (1965).

Ioana Pavelescu s-a născut pe 28 iulie 1949, în București și a crescut într-o familie de intelectuali.

Citește și: Actrița Ioana Pavelescu despre relația cu Amza Pellea: „Sunt revoltată”. Care e adevărul, de fapt?

Mama ei a fost, după cum am precizat deja, actriţa Corina Constantinescu, iar tatăl, Mihai Pavelescu, era un cunoscut medic pediatru al timpului, nașii lor de căsătorie fiind marele scriitor Liviu Rebreanu și soția acestuia, Fanny.

A debutat în cinematografie la doar 19 ani, în „Pantoful Cenușăresei” (1969), al cunoscutului regizor Jean Georgescu, care a zărit-o într-un tramvai și i-a propus să joace într-un film.

La șapte ani de la acel debut și după ce își perfecționează arta interpretativă pe scena Teatrului Mic, Ioana Pavelescu va câștiga aprecierea definitivă a publicului, dar și a criticilor, odată cu al doilea său film.

Alături de marele regizor Jean Georgescu, cel care i-a oferit rolul ei de debut, în „Pantoful Cenușăresei” -  Foto: Facebook/Studiourile Buftea

Și asta pentru că, în 1976, o interpretează tulburător pe Ruxandra în filmul „Osânda”, regizat de Sergiu Nicolaescu, în care îl are ca partener pe Amza Pellea. care i-a dat viață personajului Manolache Preda. Filmul a fost, de altfel, și propunerea României pentru Premiile Oscar, în 1977.

În mod paradoxal, vor urma apariții destul de sporadice în alte pelicule, mai mult sau mai puțin importante.

Printre ele s-au numărat: Cumpăna" (1979), "Întâlnirea" (1982), "Calculatorul mărturiseşte" (1982), "Trandafirul galben" (1982), "Misterele Bucureştilor" (1983), "Viraj periculos" (1983), "Întunecare" (1985), "A doua variantă" (1987), "Mircea" (1988), "Polul Sud" (1993) și "Punctul zero" (1995), potrivit cinemagia.ro.

În viața personală, a fost căsătorită, prima oară, cu medicul Ion Marinescu, cu care a avut doi copii: Ionuț și Maria, cunoscuta creatoare de modă și de care a divorțat.

Citește și: Recunoașteți personajul? Era mama lui Nică, în „Amintiri din copilărie”. Fiica ei, o actriță celebră

S-a recăsătorit apoi cu cel considerat „fiul adoptiv” al lui Ion Iliescu, Mihail Bujor Sion, ambasador al României în Thailanda și consul în multe alte țări, inclusiv SUA.

Tot mai trecută cu vederea de regizori, după Revoluție se decide, împreună cu cel de-al doilea soț, să se stabilească în Statele Unite ale Americii. Ei au divorțat după două decenii de căsnicie.

În SUA, actrița a continuat să se dedice şi teatrului, ca membră a unei trupe. În ultimii ani, a jucat în: „Lettice & Lovage”, de Peter Shaffer - o savuroasă comedie satirică, „Secretul doctorului Honigberger”, de Mircea Eliade, la Teatrul Metropolis, „Doamna Godot”, de Olga Delia Mateescu, la Teatrul Dramaturgilor Români, „Hoţii de frumuseţe”, de Pascal Bruckner , la Teatrul Evreiesc de Stat și „Lear(a)”, de William Shakespeare, în regia lui Andrei Şerban, la Teatrul Bulandra, conform Teatral.ro. 

Un alt rol marcant pe scena teatrului a fost cel al Zeldei. Spectacolul „Zelda”, o adaptare a piesei „The Last Flapper” de William Luce, s-a jucat pe mai multe scene de teatru independent din Capitală, iar în mai 2013 a intrat în repertoriul Teatrului Mic şi Foarte Mic. 

Reprezentaţiile acestui spectacol apreciat, un „one woman show”, au atins punctul culminant în 2016, când Institutul Cultural Român anunţa: „Ioana Pavelescu într-un rol de zile mari, pe scena londoneză”. Premiera londoneză a spectacolului tulburător „Zelda - The Last Flapper” s-a desfăşurat la 12 noiembrie 2016. 

În cinematografie, în 2004, Ioana Pavelescu a făcut parte din distribuţia filmului „Method”, cu Elizabeth Hurley în rol principal, iar în 2011, a apărut în „Assassination Games”, cu Jean-Claude Van Damme. 

Cele mai recente pelicule din filmografia actriţei aparţin unor regizor români: „Puzzle” (2013), în regia lui Andrei Zincă şi „Palatul pionierilor” (2015), în regia lui Bobby Păunescu.

Cu Amza Pellea, în „bijuteria cinematografică”, „Osânda”, din 1976 -  Foto: Facebook/Studiourile Buftea

Dar cel mai controversat episod din viața sa personală a fost o intensă și fierbinte relație pe care ar fi trăit-o cu Amza Pellea, partenerul ei din filmu „Osânda”.

Ambii artiști au făcut roluri memorabile, pentru Ioana Pavelescu interpretarea Ruxandrei, țăranca de care se îndrăgostește personajul Manolache Preda, jucat de marele Amza, rămânând un punct de referință în cariera sa, dar și pentru cinematografia noastră.

Dar relația din film ar fi continuat, cu pasiune înflăcărată și dincolo de platourile de filmare, deși Pellea era căsătorit de aproape două decenii cu Domnica, femeia care i-a stat alături din 1958 până la moartea acestuia, în 1983.

În plus, uriașul artist era cu 18 ani mai în vârstă decât tânăra Ioana, care avea oar 26 de ani în momentul realizării peliculei.

Chiar Amza Pellea ar fi recunoscut și vorbit despre această iubire, într-un dialog avut cu actorul Candid Stoica, pe care cel din urmă l-a consemnat în scris. Întregul interviu poate fi citit AICI.

Însă „adevărul adevărat” ar fi. de fapt, cu totul altul, potrivit Ioanei Pavelescu însăși.

Citește și: Recunoașteți personajul? A fost „soția” lui Amza Pellea în „Haiducii” și „Osânda”. Emigrează în 1980

Într-un interviu citat de adevarul.ro, aceasta cataloghează respectiva informație drept „fabulația unei minți nefericite”, negând categoric orice idilă cu Amza Pellea.

„Acest actor, Candid Stoica, își permite să scrie „amintiri“ despre actori celebri cu care a fost coleg, după ce aceștia au dispărut și nu se mai pot apăra. Urât!

Vasilica Tastaman și Amza Pellea sunt unele dintre victimele acestor mărturisiri ale acestui om, ignorat atât de ei în timpul vieții, cât și de colegii din teatru.

Sub umbrela faptului că ei nu se mai pot apăra, se trezesc victime ale scornelilor rușinoase și revoltătoare din cărțile celui despre care vorbim.

Nu am citit și nici nu voi citi vreodată ce scrie acolo un om pe care nu îl respect. Nu a putut fi niciodată o referință pe scenă și atunci încearcă, cum poate, să pătrundă în atenția publicului.

Lamentabil drum și-a ales! Cei care l-am cunoscut pe Amza Pellea știm că era o ființă înaltă spiritual. 

Este lipsit total de veridicitate că Amza Pellea s-ar fi mărturisit unei persoane cu care nu avea o relație apropiată.

Povestirea publicată de această persoană este fabulația unei minți nefericite, iar publicarea și republicarea ei de către presă contribuie în mod esențial la întinarea memoriei unui mare artist. 

Sunt revoltată pentru mine, pentru Amza Pellea, pentru adevărul în sine!”, a declarat, într-o manieră categorică, Ioana Pavelescu.

Ioana Pavelescu, în „Mircea” (1989) -  Foto: Facebook/Studiourile Buftea

Un alt episod pe care actrița l-a ținut, multă vreme, sub tăcere, a fost modul în carea „reușit” să piardă rolul principal din filmul „Ultima noapte de dragoste” (1980), pentru care același regizor, Sergiu Nicolaescu, o alesese deja. 

Iar totul s-a întâmplat din cauza unei nefericite idei de a-și tunde părul lung pe care-l avea la acea vreme.

Așa a ajuns actrița de origine poloneză, Johanna Pacula, s-o înlocuiască și s-o intepreteze pe Lena Gheorghiu, soția neîmpăcatului căutător al „iubirii absolute”, locotentenul Tudor Gheorghiu, întruchipat de Vladimir Găitan. 

Citește și: Cum era să-și piardă Sergiu Nicolaescu un picior în „Mihai Viteazul”? „A fost la minute de amputare”

„Am lucrat foarte mult cu el. Pe unul l-am ratat... Nu am mai spus asta niciodată, e o premieră: am vorbit cu Sergiu, m-a chemat la el, mi-a dat un scenariu pentru „Ultima noapte de dragoste”. Vreo o lună de zile a fost un du-te-vino cu scenariile... după care nu m-a mai sunat.

Pe atunci, aveam părul lung. Într-o zi, mă sunase de la echipa de filmare pentru proba de costume. Eu înțepenisem, pentru că tocmai mă tunsesem 2 cm (n.r. - „periuță”). Când m-a văzut Sergiu s-a făcut toate culorile posibile și mi-a spus: „Da' ce a fost în capul tău?”. 

Atunci, el a adus două peruci de la Moscova, am făcut niște probe să vadă cum îmi stau. Dar, se vedea. Așa că a luat-o pe Joanna Pacula pentru rol”, a dezvăluit Ioana Pavelescu, dup mulți ani.

Aproape de necrezut, tulburătoarea actriță atinge, pe 28 iulie, borna celor 75 de ani de viață

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te