Momit cu 100.000 $ și un Mercedes la scară, Kirk Douglas a refuzat un film de Sergiu Nicolaescu

DE Alex Darvari | Actualizat: 14.12.2022 - 17:17
Kirk Douglas, tânăr - Foto: Times of Israel
Kirk Douglas, tânăr - Foto: Times of Israel

Marele actor Kirk Douglas a venit la Studiourile Buftea pentru a juca în filmul „Dacii”, dar nu și-a găsit loc pentru filmări datorită programului încărcat. Amza Pellea spune că actorii străini luau 100.000 $ pentru apariție și aveau mașini de lux.

SHARE

„Dacii reprezintă pentru tata (Amza Pellea) un început de drum. Este primul rol principal într-un film istoric. Ştiu despre filmări că au fost grele şi obositoare, dar că el era foarte entuziasmat şi bucuros că a fost distribuit”, a spus actrița.

 Kirk Douglas a fost interesat să joace în filmul românesc, aşa că a venit în România la Platourile Buftea. În final, programul încărcat nu i-a permis să se implice în peliculă.

Citește și: Controversata moarte a lui Gyuri Pascu. Refuza să meargă la medici. Povara sub care s-a prăbușit


„Întâlnirea cu Kirk Douglas la Buftea a fost emoţionantă pentru echipa română. Ştiu că Amza a fost foarte amuzat că agentul actorului american a impus ca la fotografia de grup cu actorii români Kirk Douglas, care era mai scund decât Amza, să stea pe un mic scăunel ca să pară de aceeaşi înălţime”, a adăugat Oana Pellea pentru Libertatea.

Cum a ajuns Douglas în România

In 1966 pe platourile de la Buftea se filma coproducția româno-franceză “Dacii”. Marele actor a fost întâmpinat de către regizorii Sergiu Nicolaescu, Mircea Drăgan, Ion Popescu-Gopo și directorul Casei de Filme 3, Eugen Mandric.
Scopul organizării acestor vizite era atragerea de coproducții in România și oferirea de prestări servicii cinematografice caselor de filme din Occident. Acestea, pe lângă aportul de valută in economia țării, atrăgeau atenția lumii asupra unei cinematografii tinere, la început de drum.

Citește și: FOTO Joacă în „Nea Mărin miliardar” și „B.D” și la 22 ani renunță la actorie. E celebră la New York


Deschiderea către Occident s-a manifestat până in anul 1971 (celebrele teze din Iulie), când Nicolae Ceaușescu a intrerupt relațiile pe filiera cinema cu vestul. Unul dintre motive fiind că mulți dintre actorii și tehnicienii români se plângeau de condițiile grele de muncă, datorate indisponibilizării mijloacelor tehnice și de producție ale Studioului, date in folosință producțiilor străine și a altor “impedimente”.

Străinii, condiții fantastice


“Nimeni nu s-a îngrijit și nu ne-a creat condițiile ca să stam de vorbă cu actorii străini cu care am colaborat, cel puțin de la egalitate. Noi eram duși la filmare, din cauză de lipsă de bani și organizare, cu camionul, ei veneau cu Mercedesul. Ei luau 100.000 de $ de contract, noi luam 12.000 de lei. Pentru ei se făcea cantina separată și mâncau la prețuri reduse, muncitorii noștri se uitau la muncitorii francezi și le dădeau 5 lei ca să le cumpere o friptură, pentru ca pe ei ii costa 12 lei”. Declara Amza Pellea la întâlnirea Cineastilor din 10 februrie 1971.
Amza Pellea cere o imbunatire a statutului actorilor români și in acest sens vede benefică primirea lor ca membri plini in viitoarea Uniune a Cineastilor, scrie Bogdan Jitea, în acreta „Cinema in RSR”, editura Polirom, 2021.

 

Dacii este o coproducție

Dacii este un film istoric româno-francez din 1967, regizat de Sergiu Nicolaescu. El a fost realizat de Studioul Cinematografic București, în colaborare cu Franco-London Film (Franța). Acțiunea filmului se petrece în preajma anilor 86-88 d.Hr, când Domițian, împăratul roman din aceea vreme, a încercat să cucerească Dacia.

Acest film a reprezentat debutul în lungmetraj al regizorului Sergiu Nicolaescu. El se află pe locul 4 în topul celor mai vizionate film românești din toate timpurile.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te