Pentru început, iată ce spune comunicatul de presă Alexandrion Group: „ „The Iconic Estate” s-a lansat oficial în cadrul unui eveniment de mare amploare desfăşurat la Palatul Ghica Tei şi a declarat promisiunea de a oferi experienţe speciale, unice şi memorabile pentru consumatori, păstrând istoria şi dezvoltând în permanenţă branduri atractive. Producător, exportator şi importator selectiv de vinuri liniştite şi spumante, „The Iconic Estate” întregeşte Alexandrion Group, lider de piaţă în producţia şi distribuţia de vinuri şi băuturi alcoolice din România, iar începând cu 2017 singurul producător de single malt din ţară.”
Ce s-a schimbat?
Dacă vă veţi întreba „s-au schimbat vinurile Halewood după rebranding?”, răspunsul este „încă nu s-a schimbat nimic, pe fond”, cel puţin judecând după ce am văzut, auzit şi degustat la lansare. Mai mult, veteranul enolog al cramei, Lorena Deaconu, a ţinut să ne asigure, în scurta sa alocuţiune, că va rămâne alături de crama care a consacrat-o.
Mesaje generice
Stelios Savva, director general Alexandrion Group, a declarat audienţei prezente la lansare că „alegând numele „The Iconic Estate” simţim că ne ţinem această promisiune: să fim „Iconic” - emblematici, inovativi şi să aducem entuziasm consumatorilor noştri.”
Cu alte cuvinte, managementul Alexandrion Group a decis să transmită mesaje de tip „corporate culture”, cu note pozitive şi optimiste, dar fără să facă vreo precizare concretă referitoare la viitoarele politici de marketing, vânzări sau producţie a vinurilor.
Cum informaţiile livrate la momentul lansării „noii crame vechi” sunt mai degrabă generice, cred că ar fi utilă o mică întoarcere în timp. Cu un an în urmă, am cerut câteva opinii avizate din industrie, iar la întrebarea „cum credeţi că va influenţa tranzacţia Halewood-Alexandrion piaţa românească de vin?”, am primit, printre altele, două răspunsuri care merită a fi rememorate.
Opinii din industrie
Ciprian Roşca (director comercial Cramele Recaş): „Portofoliul Alexandrion a crescut în mod constant în ultimii 3-4 ani, probabil pe fondul unei stagnări a categoriilor tractor pentru acesta: brandy şi vodcă (domestice). În prima fază a fost portofoliul de alcoolice de import William Grant & Sons, Marie Brizard, Camus, Synergy, Fratelli Branca, Piper-Heidsieck, Bottega, dar a fost şi o tentativă de penetrare a pieţii vinului cu Vino D’oro şi Brâncoveanu (îmbuteliat la terţi), dar şi alte tatonări de achiziţii în domeniul vinului. Foarte sigur că se va impulsiona vânzarea de pe „Horeca mediu+” (unde erau prezenţi doar cu importurile) şi vor fi un jucător foarte agresiv în „a închide” meniul unei locaţii. Din punct de vedere al vânzărilor, în mod clar, va fi un câştig pentru Alexandrion. Pe de altă parte, probabil că aveau nevoie şi de control pentru materia primă pentru brandy, mai ales la nivel de Brâncoveanu XO. Oportunitatea pentru management va fi în cât timp vor reuşi să aducă viile, dar şi crama, la un nivel modern, având în vedere că la acest capitol Halewood nu a excelat – un orizont decent de timp fiind de 7-10 ani.”
Dan Muntean (proprietar Domeniul Muntean, fost managing director şi acţionar Halewood România): „În primul rând, cred că este o şansă pentru vinurile Halewood, dacă vor putea intra sub umbrelă grupului Alexandrion, condus de Nawaf Salameh, al cărui stil de management, eu personal, îl admir. În al doilea rând, mi-aş dori să nu se mai repete greşelile făcute de managementul britanic al grupului Halewood şi anume de a înveşti profitul obţinut din producţia de vinuri către importul de băuturi spirtoase de o calitate discutabilă. Nu în ultimul rând, sper că în urma acestei preluări, vinurile Halewood să-şi recapete vocaţia exportului, pentru care au fost iniţial gândite.”
Cu alte cuvinte, până la noi ordine: „The King is dead. Long live The King!”