Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu

DE Mona Lazăr | Actualizat: 06.12.2024 - 08:49
Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu
Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu

Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu. Puțini știu că România a produs un elicopter de atac. Este vorba IAR 317 Airfox a fost o realizare de top a industriei aviatice româneşti de război de la jumătatea anilor 1980.

SHARE

Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu. Puțini știu că România a produs un elicopter de atac. Este vorba IAR 317 Airfox a fost o realizare de top a industriei aviatice româneşti de război de la jumătatea anilor 1980.

Singurul elicopter de atac construit vreodată de România avea performanţe foarte bune încă de la primul prototip fabricat şi modelul s-ar fi putut îmbunătăţi substanţial.

Citește și: VIDEO Ucraina a atacat Moscova și a distrus un elicopter de 32.000.000$. Putin, lovit la el acasă

Este vorba de o modificare substanțială a elicopterul modelului Alouette, folosit acum exclusiv pentru școală la Baza Bobocu, printr-o schimbare de alură a structurii – au făcut scaune de tip tandem.

Am avut IAR 317 Airfox, un elicopter românesc de atac performant. De ce zace acum la muzeu

Elicopterul a fost dotat cu cele mai performante computere şi dotări şi şi-a dovedit perfomanţele. Din păcate, ţara noastră nu a ştiut să-şi promoveze interesele aşa cum se cuvine şi elicopterul nu a mai fost fabricat mai departe.

Dacă alte aparate au adus chiar şi 800 de milioane de dolari României, cu siguranţă că şi IAR 317 Airfox ar fi adus ţării noastre venituri importante. Dar, pe lângă bani, specialiştii din ţara noastră ar fi fost apreciaţi aşa cum merită şi, în viitor, realizările lor s-ar fi numărat printre primele opţiuni ale clienţilor”, arată bzb.ro.

Ordin de partid

Timp de doi ani, în perioada 1984-1985, au fost făcute teste de zbor, acumulându-se spre o sută de ore de zbor, arată aviațiamagazin.ro. În ’85 a fost dus în zbor la Paris, fiind prezentat la Le Bourget, unde a fost primit cu interes. În continuare, inginerul Traian Tomescu susține că după participarea la Le Bourget s-a primit ordin „de la partid” că proiectul să fie abandonat și arată cu degetul spre ruși, care nu și-ar fi dorit că țară noastră să producă acest elicopter.

Citește și: SUA trimit miliari în Ucraina pentru întreținerea avioanelor F-16. De ce nu le mai repară România?

De fapt de ce nu a continuat proiectul? Pentru că industria românească nu îl putea susține. Simplu, nu aveam resurse pentru a-l produce. Iar după ’85, când pe Ceaușescu l-a apucat obsesia cu plata datoriei externe, totul s-a terminat. După Revoluție s-a încercat reluarea proiectului, dar Armata nu l-a mai vrut, mai declara expertul.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te