Mizerie, improvizații periculoase pentru călători, scaune deteriorate, mânere lipsă, etc. Aceasta este realitatea în multe mijloace de transport ale STB, constatată și de inspectorii ANPC. Știm cu toții, recunoaște și primarul Nicușor Dan și este valabilă și în cazurile altor operatori de transport precum CFR.
În plus, însă, inspectorii ANPC s-au tranformat și în ingineri mecanici și au făcut un fel de pseudo-ITP vehiculelor STB, descoperind, de exemplu, discuri de frână sparte sau șasiuri fisurate, deși conform legii nu au astfel de competențe.
În conformitate cu prevederile Hotărârii nr. 700/2012 privind organizarea şi funcţionarea Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor, printre atribuțiile autorității nu figurează realizarea Inspecției Tehnice Periodice a vehiculelor.
Iar conform normelor de circulație pe drumurile publice, inspecţia tehnică a vehiculelor se efectuează în staţii autorizate de către autoritatea competentă din Ministerul Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei. Iar pentru a putea fi menţinute în circulaţie, autovehiculele, remorcile şi tramvaiele se inspectează periodic din punct de vedere tehnic, în condiţiile stabilite prin norme metodologice ale Ministerului Lucrărilor Publice, Transporturilor şi Locuinţei.
„Experții” ANPC și-au dat cu părerea și în ceea ce privește piesele de schimb pentru vehiculele STB
Mai mult, „experții” ANPC și-au dat cu părerea și în ceea ce privește piesele de schimb pentru vehiculele STB, deși, cel puțin în cazul autovehiculelor, acestea sunt avizat de RAR, de autoritatea Ministerului Transporturilor. Piesele folosite „păreau mai mult refăcute şi recondiţionate”, a subliniat președintele ANPC Horia Constantinescu.
"Aş trece la un alt aspect important, păstrând raţionamentul carenţei de personal în tot ceea ce înseamnă activitate de întreţinere şi bineînţeles reparare a mijloacelor de transport. De asemenea, foarte puţine persoane angrenate la această activitate, foarte puţine piese, foarte puţine piese originale, marea majoritate a acestora nereprezentând o componentă mecanică sigură, credem noi, pentru că producătorii sunt cei mai în măsură să stabilească categoria pieselor pe care le recunosc sau le recomandă pentru a fi folosite, or cele pe care le-am găsit noi păreau mai mult refăcute şi recondiţionate, reprezentând în felul acesta un grad de uzură morală mult peste ceea ce ne imaginăm noi, ca autoritate, în raport cu siguranţa consumatorilor”, a precizat Horia Constantinescu.
"În fotografiile pe care probabil colegii mei vi le-au pus la dispoziţie, o să observaţi discuri de frână crăpate, o să observaţi rugină în zona sistemului de furtune ale frânelor sau ale aerului comprimat, din câte am înţeles, lăsând total expus acest sistem oricărei accidentări, oricărei ruperi, oricăreia dintre situaţiile ce pot pune într-un real pericol. Vă rog să observaţi în fotografii că, la introducerea şi la aprinderea sistemului unuia dintre autobuze, am văzut o sumă de alerte, inclusiv cea cu referire la alarmare în caz de incendiu. Cred că ne dăm cu toţii seama că fără frâne, fără senzori în zona aceasta, cei care călătoresc se expun unor situaţii ce ar putea deveni total regretabile”, a mai spus preşedintele ANPC.
Lipsa de prerogative a ANPC în domeniul ITP, recunoscută de președintele Horia Constantinescu
Lipsa de prerogative a ANPC în domeniul ITP este recunoscută chiar de către preşedintele ANPC, Horia Constantinescu.
"O să vreau să trag un important semnal de alarmă, poate fi considerat şi o avertizare publică faptul că la acest moment starea tehnică a mijloacelor de transport este verificată de două staţii, dacă nu mă înşel, de inspecţie tehnică periodică autorizate, acreditate şi sper să fie reevaluată modalitatea în care s-a obţinut această autorizare şi avizare pentru că este greu de imaginat cum noi depistăm pe traseu mijloace de transport cu deficienţe mecanice majore, dar totuşi ele beneficiază de un aviz de inspecţie tehnică periodică”, a declarat Horia Constantinescu, într-o conferință în care a prezentat neregulile găsite de inspectorii ANPC la vehiculele STB.
Prin urmare, dacă vreun autovehicul STB este sau nu „pericol public” trebuie să spună RAR-ul, unitatea RAR care a făcut ITP-ul. Iar toate vehiculele controlate de ANPC aveau, cum, necum, inspecția tehnică valabilă.
Peste 80 de autobuze, troleibuze şi tramvaie ale Societăţii de Transport Bucureşti, oprite temporar de la utilizare de ANPC
Peste 80 de autobuze, troleibuze şi tramvaie ale Societăţii de Transport Bucureşti (STB) au fost oprite temporar de la utilizare de către comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), fiind descoperite mai multe nereguli, printre care geamuri sparte, podea înfundată, scaune deteriorate, mânere lipsă.
Comisarii din cadrul Comisariatul Regional pentru Protecţia Consumatorilor Regiunea (CRPCR) Bucureşti-Ilfov au făcut 15 acţiuni de control şi recontrol, prin care au verificat 765 de mijloace de transport în comun.
Au fost verificate 514 autobuze, fiind oprite temporar, până la remedierea abaterilor constatate, 61 dintre acestea, 75 de troleibuze, fiind oprite temporar patru dintre acestea, 176 de tramvaie, fiind oprite temporar 18 dintre acestea, până la remedierea abaterilor constatate.
Echipele de control au descoperit în mijloacele de transport în comun resturi alimentare, praf în strat gros, rugină în exces, geamuri neigienizate, sistem de ventilare plin de praf. Igienizarea şi lipirea linoleumului sau înfiletarea şuruburilor slăbite au fost realizate în timpul controlului, pentru ca mijloacele de trasport să poată ieşi pe traseu, a precizat ANPC.
Comisarii au mai găsit un sistem de iluminat interior parţial funcţional şi au constat că peste 85 de tramvaie nu sunt dotate cu rampă de acces pentru persoane cu dizabilităţi.
De asemenea, în mijloacele de transport în comun erau geamuri sparte, podea înfundată, şuruburi slăbite, linoleum dezlipit şi îndoit, scaune deteriorate, unele cu tapiţeria ruptă, uzată, neigienizată, îmbâcsită de praf, mânere lipsă, rupte, fără protecţie, scaune cu structură din lemn exfoliată, podea cu aplicaţii suplimentare de linoleum, geamuri cu inscripţii (făcute de pasageri) cu marker permanent, care nu pot fi curăţate, cu burdufe deteriorate, neigienizate corespunzător, vandalizate interior/exterior (tip graffiti), barele de susţinere având protecţia de poliuretan ruptă.
Dar ANPC a invocat și găsirea de discuri de frână sparte sau de șasiuri fisurate, aspecte pentru care ar trebui trași la răspundere și cei care au acordat vehiculelor viza pentru trecerea inspecției tehnice, subordonații ministrului Transporturilor, Sorin Grindeanu.
Nicuşor Dan spune că ANPC e noua bâtă a PSD în Bucureşti
Primarul Capitalei afirmă că Autoritatea Naţională pentru Protecţia Consumatorilor încearcă în zilele acestea ceea ce n-a reuşit sindicatul politic acum câteva luni, să blocheze definitiv transportul în comun din Capitală. Nu punem lacătul pe Bucureşti, doar pentru că vrea PSD să se răzbune pe cei care nu i-au votat, mai spune el, ca reacţie , după ce peste 80 de autobuze, troleibuze şi tramvaie ale Societăţii de Transport Bucureşti (STB) au fost oprite temporar de la utilizare de către comisarii Autorităţii Naţionale pentru Protecţia Consumatorilor (ANPC), fiind descoperite mai multe nereguli, printre care geamuri sparte, podea înfundată, scaune deteriorate, mânere lipsă.
”E adevărat: nu e totul perfect în Bucureşti, sunt probleme nerezolvate de 30 de ani şi unele adâncite de regimul Firea, timp de patru ani. Dar serviciile publice nu pot fi blocate doar pentru că nu sunt oferite la standarde de excelenţă. Nu punem lacătul pe Bucureşti, doar pentru că vrea PSD să se răzbune pe cei care nu i-au votat. Mi-aş dori să existe suficienţi bani la primărie ca să avem cele mai noi dotări pentru toată gama de servicii furnizate, dar asta nu e posibil deocamdată”, scrie primarul pe Facebook.
”Ce mai urmează să mai facă ANPC? Să oprească furnizarea apei calde, pentru că sunt avarii pe reţea? Asta vor Gabriela Firea şi prietenii ei de la ANPC? Probabil că bucureştenii se pot aştepta şi la aşa ceva de la subordonaţii plini de zel ai „Doamnei”. Sunt curios dacă sunt tot atât de „necruţători” cu primăriile sectoarelor 3, 4 sau 5”, a mai spus Nicușor Dan.
Președintele PSD i-a cerut demisia lui Nicușor Dan
Preşedintele PSD, Marcel Ciolacu i-a răspuns lui Nicuşor Dan, care a acuzat PSD că se află în spatele deciziei ANPC de a opri 80 de autobuze, troleibuze şi tramvaie ale Societăţii de Transport Bucureşti (STB). Cel mai bine să îşi dea demisia şi scapă şi bucureştenii şi scapă şi Nicuşor Dan de o tortură, de a duce la îndeplinire funcţia de primar al Bucureştiului, depăşit total de această funcţie, a spus liderul PSD, despre primarul Capitalei.
”Cel mai bine să îşi dea demisia şi scapă şi bucureştenii şi scapă şi Nicuşor Dan de o tortură, de a duce la îndeplinire funcţia de primar al Bucureştiului, depăşit total de această funcţie şi de atribuţiile şi de calitatea lui”, a spus preşedintele PSD, după atacul lui Nicuşor Dan la PSD şi la Gabriela Firea.