Compania de Drumuri le solicită constructorilor să asigure (din nou) un ”BARDOU” în loc de ,,BATARDOU” pe noul traseu al Autostrăzii Transilvania, viaductele de la Nădășelu și Topa Mică scoase din contractul cu UMB, scrie Economedia.
Nu e prima dată când apare, însă această eroare. La mijlocul lunii septembrie, CNAIR anunța că licitația pentru proiectarea tronsonului 2 din autostrada Făgăraş – Sibiu a fost suspendată. Motivul invocat atunci: prea multe solicitări de clarificare.
Între timp, caietul de sarcini al Autostrăzii Sibiu – Făgăraș a devenit izvor de ironii din partea constructorilor la adresa Companiei de Drumuri care, dintr-o eroare de redactare, a inclus în documentația tehnică „bardoul” (specie hibrid, rezultată din încrucișarea dintre un armăsar și o măgăriță) în loc de „batardou”, termen tehnic care înseamnă un dig sau baraj provizoriu.
Unul dintre ofertanții care ar putea intra în cursa pentru proiectarea și execuția Autostrăzii Sibiu – Făgăraș (4 loturi) a sesizat eroarea de redactare și a ironizat situația printr-o solicitare de clarificare:
„Având în vedere dimensiunea extrem de redusă (200 mm) a hibridului obținut prin încrucișarea dintre un armăsar și o măgăriță (bardou), la care face referire Autoritatea Contractantă în Art. 12.25.12 din Cerinţele Beneficiarului, viitorului Antreprenor îi va fi imposibil să se conformeze acestor cerinţe”.
De această dată, bardoul apare în caietul de sarcini pentru traseul noul de la Nădășelu și Topa Mică.
Erori din documente
Eroarea a fost sesizată de Horațiu Cosma, fost secretar de stat în Ministerul Transporturilor. Cosma susține că, valoarea mare din licitație de 1,1 miliarde lei pentru doar 3,2 km. de viaduct este de fapt ca un ,,buffer” financiar pentru viitoarele probleme de pe loturile UMB (total 42 km. Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului) și, fără să numească, lasă să se înțeleagă că doar UMB ar urma să depună ofertă.
”Caietul de sarcini e o nouă comedie tragică demnă de Caragiale (206 pagini in care găsim povești copy paste de altundeva despre intersecții cu calea ferată și alte asemenea fără legătură cu proiectul, nelipsitul bardou, zero asumare la CNAIR chiar și acolo unde legea obligă expres, totul aruncat în căruța viitorului constructor).
Citește și: VIDEO Cum era sărbătorit 1 Mai Muncitoresc în „Epoca de Aur”: Defilări și cântece patriotice
<Cerință imperativă: se vor respecta limitele șantierului>. Care limite? Alea stabilite de viitorul constructor.
Deși e cerință legală ca cei din CNAIR să pună la dispoziție la licitație culoarul expropriat, leneșii au aruncat totul la viitorul constructor.
Au pus în cârca lui identificarea proprietarilor, redactarea documentației de expropriere, până și emiterea hotărârii de guvern de expropriere și emiterea deciziei de expropriere, acte 100% aflate în responsabilitatea legală a statului”, notează Cosma.