John Elkann, șeful interimar al Stellantis, avertizează cu privire la amenințările cu care se confruntă industria auto în Europa și SUA. El subliniază că taxele vamale suplimentare impuse de Trump în SUA și reglementările de mediu din Europa creează turbulențe economice în sector și amplifică și mai mult criza gnenerată de costurile electrificării.
Citește și: Războiul economic al lui Trump lovește Ford. A oprit exporturile de mașini sport și 4x4 în China
Șeful Fiat, Citroen, Opel, Chrysler, Peugeot, Alfa, Ferrari: „Industria auto e în pericol în Europa”
Industria auto este amenințată de ambele părți ale Atlanticului, a avertizat John Elkann, președinte interimar al Stellantis, în cadrul adunării generale anuale a grupului care a avut loc recent.
Între politicile vamale agresive și obiectivele de mediu nerealiste, sectorul se confruntă cu provocări „fără precedent”, a punctat Elkann.
„Cu tarife dureroase și reglementări excesiv de rigide, industriile automobilelor din SUA și Europa sunt în pericol, în timp ce China se află pe o traiectorie diferită”, a declarat Elkann, succesorul lui Carlos Tavares la conducerea Grupului Stellatis din decembrie 2024.
Citește și: Criza lovește și industria auto din România. Producția Dacia și Ford a scăzut cu 11% în 2025
Potrivit Stellantis, Statele Unite și Europa merg într-o direcție greșită
În Statele Unite, gigantul auto este îngrijorat de noile suprataxe vamale. De la începutul lunii aprilie, au fost impuse taxe vamale de 25% asupra importurilor de vehicule și piese de schimb, ceea ce afectează în special Stellantis, care își asamblează o mare parte din producție în Mexic și Canada.
În plus, potrivit lui John Elkann, există taxe suplimentare pe aluminiu, oțel și alte componente auto, creând un mediu economic din ce în ce mai restrictiv pentru producători în SUA.
Europa, la rândul său, se confruntă cu o altă formă de presiune: cea a tranziției energetice.
Șeful Stellantis denunță o „traiectorie nerealistă” impusă de reglementările privind emisiile de CO2.
"Guvernele din Europa - uneori brusc - au retras stimulentele de cumpărare, iar infrastructura de reîncărcare rămâne inadecvată. Ca urmare, consumatorii se străduiesc să treacă la vehiculele electrice", a deplâns acesta.
Citește și: Volkswagen și Porsche pregătesc trecerea la industria de război. Cum răspund Fiat, Peugeot, Citroen?
China profită
Între timp, China se afirmă ca lider incontestabil în sectorul auto. Până la sfârșitul anului, producătorii chinezi ar putea vinde mai multe vehicule decât Statele Unite și Europa la un loc. O dinamică despre care unii cred că a fost încurajată de o politică industrială mai bine coordonată și de un sprijin mai constant pentru inovare.
Cu toate acestea, John Elkann, moștenitorul familiei fondatoare Fiat, este încă optimist. El s-a declarat „încurajat” de comentariile recente ale lui Donald Trump, care au sugerat posibilitatea unui compromis privind tarifele.
Pentru John Elkann, o schimbare politică rapidă este crucială. "Un eșec americano-european ar fi o tragedie, deoarece producția de automobile este o sursă de locuri de muncă, inovare și comunități puternice. Dar nu este prea târziu dacă SUA și Europa iau măsurile urgente necesare pentru a promova o tranziție fără probleme”, a declarat el.