Aflat în vizită pe şantierul din zona municipiului Paşcani, la turbionul care face legătura dintre autostrada A7 şi A8, ministrul Sorin Grindeanu a subliniat că este optimist în ceea ce priveşte construcţia autostrăzii Moldovei.
Când se va circula de la Paşcani până la Bucureşti pe autostradă? Anunțul Guvernului
"În acest nod, lângă Paşcani, avem cea mai mare intersecţie din ţară, intersecţia celor două autostrăzi extrem de importante - A7 şi A8. Am văzut tot traseul autostrăzii începută, mă refer la faza de execuţie, în urmă cu un an şi un pic.
Să ştiţi că rămân optimist în ceea ce am spus, în sensul că acele şase noduri şi jumătate ce am spus că vor fi finalizate anul acesta, vor fi finalizate. Contractual, cred că ar fi trebuit să fie patru dintre ele: două între Ploieşti-Buzău şi încă două între Buzău-Focşani.
Vor fi terminate şase şi jumătate. Jumătatea e acea legătură de la Adjud care va fi folosită pe post de centură şi va ajuta foarte mult la trafic. Celelalte şase şi jumătate, fiindcă vorbim de 13 loturi din A7, vor fi finalizate anul viitor. La sfârşitul anului viitor se va circula de aici, de la Paşcani până la Bucureşti, pe autostradă", a afirmat ministrul Sorin Grindeanu.
Ministrul a ţinut să precizeze că autostrada Unirii, Autostrada A8, care este şi va rămâne un proiect prioritar, va fi construită din bani europeni.
"În ce priveşte autostrada A8, există unele semne de întrebare şi e normal să le aibă unii până la un moment dat. Continuăm să facem ce m-am angajat public şi eu şi alţi colegi de-ai mei, şi ceea ce am spus celor doi Bogdani de faţă aici (Bogdan Cojocaru - candidatul PSD la preşedinţia CJ şi Bogdan Balanişcu - candidatul PSD la Primăria Iaşi - n.r), şi celorlalţi senatori şi societăţii civile, că A8 rămâne proiect prioritar pentru Ministerul Transporturilor. Autostrada A8 va fi construită din bani europeni, ca să fie cât se poate de clar. Când terminăm o documentaţie, o şi scoatem la licitaţie", a declarat ministrul Transporturilor.
Potrivit acestuia, în acest moment, pentru Autostrada A8 există un contract atribuit de la Leghin la Târgu Neamţ.
"Mă refer la capătul estic al A8. Este în licitaţie în acest moment Leghin-Pipirig. Se termină documentaţia şi studiile de fezabilitate şi pentru celelalte tronsoane ca să trecem Carpaţii. Asta ca să nu mai fie semne de întrebare şi anumite lucruri să fie puse sub semnul îndoielii. (...) Partea de la Târgu Neamţ-Iaşi-Ungheni, la fel de importantă pentru că face legătura spre Chişinău, studiul de fezabilitate, din ce au spus colegii de la CNAIR, se termină pe parcursul acestui an.
Deci vom putea până la sfârşitul anului 2025 să scoatem la licitaţie şi această legătură. Eu cred că e o treabă importantă să facem legătura cu Paşcaniul să se poată merge în jos, spre Bucureşti, pe autostradă, şi, bineînţeles, cu A8 peste Carpaţi", a menţionat ministrul Grindeanu.
Acesta a precizat că "A8 se va face din fonduri europene, nu există altă variantă mai sigură decât asta".
El a exclus posibilitatea ca anumite tronsoane din A8 să fie făcute în parteneriat public-privat, însă a arătat că rămâne de văzut ca astfel de parteneriate să fie încheiate în cazul altor autostrăzi. "Vom vedea unde vom putea aplica această soluţie. În niciun caz nu va fi aplicată pe autostrada A8 Ungheni-Iaşi-Târgu Mureş", a specificat Grindeanu.
Ministrul Transporturilor şi Infrastructurii a mai declarat că se va circula destul de repede pe primul tronson din Autostrada A8, Târgu Neamţ-Leghin, "pentru că constructorul a depus deja proiectul de proiectare". "Asta înseamnă că după ce este acceptat şi se acceptă studiul de fezabilitate, asta înseamnă că se poate da ordinul de începere a fazei de execuţie. A8 este diferit de A7. A8 este proiectare şi execuţie, A7 este execuţie", a mai menţionat ministrul Sorin Grindeanu.