O ramă electrică Alstom Coradia Stream, primul tren nou cumpărat de România în ultimii 30 de ani, a primit autorizaţia de a circula și a intrat în ţară sâmbătă, 2 decembrie, pentru livrarea la Bucureşti şi Făurei, fiind estimat să sosească în Capitală în cursul zilei de luni.
Cum arată primul tren electric cumpărat de România în ultimii 30 de ani. Vine spre București. Costă circa 13 milioane de euro
"Trenul a fost autorizat să circule în România pentru livrarea la Bucureşti şi Făurei. Acum se lucrează la pregătirea trasei şi, în perioada următoare, operatorul de marfă LTE, care asigură operarea în România, va primi undă verde de a pleca spre Bucureşti. Sosire estimată, la acest moment, în cursul zilei de 4 decembrie 2023", potrivit informaţiilor transmise de Autoritatea pentru Reformă Feroviară (ARF), informează Agerpres.
Citește și: FOTO Una dintre cele mai spectaculoase linii de tren din România, inaugurată acum 75 de ani
Autorizaţia de circulaţie a fost eliberată de ASFR şi prin aceasta se atestă că "vehiculul feroviar vagon motor din compunerea ramei electrice inter-regionale tip RE-IR101 (...), deţinut de persoana juridică ALSTOM Ferroviaria SpA (...) îndeplineşte condiţiile tehnice pentru acces pe infrastructura feroviară publică din România, în scopul deplasării pe relaţiile Staţia CFR Curtici Frontieră - Staţia CFR Bucureşti Griviţa (SC Atelierele CFR Griviţa SA) - Staţia CFR Bucureşti Nord - Staţia CFR Făurei (Centrul de testări Feroviare Făurei) - Staţia CFR Ciulniţa - Staţia CFR Călăraşi - Staţia CFR Constanţa.
Vehiculul este autorizat să circule pe infrastructura feroviară publică din România în următoarele condiţii de circulaţie: în stare rece şi însoţit; cu respectarea reglementărilor specifice privind circulaţia pe infrastructura feroviară.
Prezenta autorizaţie este valabilă până la data de 2.01.2024. Dacă în intervalul de valabilitate a prezentei autorizaţii vehiculul a fost avariat, deraiat sau a fost supus unor reparaţii la unul din echipamentele, instalaţiile sau subansamblurile menţionate în procesul verbal de constatare tehnică, prezenta autorizaţie îşi pierde valabilitatea".
Citește și: FOTO Gara București Progresul a împlinit 63 de ani. Află de ce stă închisă pentru călători de 18 ani
Testarea ramei va începe din 6 decembrie la Bucureşti şi la Făurei şi pe reţeaua publică, pentru că trebuie să parcurgă 10.000 de kilometri.
"Pentru momentul acesta, meritul de a ne mişca în grafic aparţine întregii familii feroviare (începând cu echipa Alstom care urmăreşte acest tren de la plecarea din fabrica, AFER care autorizează circulaţia pentru livrare, ASFR care autorizează trenul pentru circulaţia cu călători, CFR Infrastructură care trasează şi dirijează trenul, LTE operatorul de marfă care operează trenul de livrare pe teritoriul României, CFR Călători care este implicat în preluarea şi operarea trenurilor în perioada următoare). Mai avem câteva hopuri în acest decembrie, dar sper că le trecem cu bine", a precizat ARF, pe pagina sa de Facebook.
Potrivit ARF, prima ramă electrică Alstom Coradia Stream a intrat în România sâmbătă seara, în jurul orei 21:30.
România a contractat 37 de trenuri electrice Alstom Coradia Stream
Aceasta face parte din setul de 37 de rame electrice inter-regionale (RE-IR1) care au fost contractate de ARF. Ele au fost produse de Alstom Ferroviaria SpA la fabrica de la Katowice (Polonia) şi vor conecta Bucureştiul cu principalele centre urbane ale ţării.
De asemenea, vor facilita şi conexiunile inter-regionale, contribuind la asigurarea mobilităţii, scăderea timpilor de călătorie şi îmbunătăţirea nivelului general al serviciilor publice prestate pentru transportul public pe calea ferată.
Rutele ce vor fi deservite de ramele electrice de lung parcurs sunt: Bucureşti Nord - Constanţa, Bucureşti Nord - Braşov - Arad - Timişoara, Bucureşti Nord - Braşov - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov - Deda - Cluj, Bucureşti Nord - Braşov, Bucureşti Nord - Iaşi, Bucureşti Nord - Suceava, Bucureşti Nord - Galaţi, Bucureşti-Nord - Craiova - Târgu Jiu - Petroşani - Simeria, Bucureşti Nord - Craiova - Timişoara - Arad, Cluj - Timişoara, Cluj - Suceava - Iaşi.
Valoarea totală a contractului pentru achiziţia celor 37 unităţi electrice multiple şi serviciile de mentenanţă aferente acestora pentru o perioadă de 15 ani se ridică la un total de 2.421.771.878 lei, fără TVA (un tren costă circa 13 milioane de euro, fără TVA).
Finanţarea proiectului este asigurată din fonduri europene nerambursabile şi de la bugetul de stat.