Într-un experiment făcut, nu la o oră de vârf, viteza medie de deplasare a fost de 12 kilometri pe oră.
Atribuţiile Autorităţii Metropolitane de Transport Bucureşti au fost transferate, anul acesta, din subordinea Ministerului Transporturilor către Asociaţia de Dezvoltare Intercomunitară pentru Transport Public Bucureşti-Ilfov. Dar transportul public nu s-a schimbat în bine.
Localitatea Dârza se află la 20 de kilometri de linia de Centură a Bucureștiului. Populația s-a dublat după ce, în ultimii ani, numeroși bucureșteni s-au mutat în cartierele de case nou construite. Aproape toți lucrează la București. Și aproape toți folosesc mașina.
De ce? Pentru că e singura soluție.
Am plecat din Dârza la ora 11.15. Până în orașul Buftea sunt în jur de 4 kilometri. Un maxi taxi trece din jumătate în jumătate de oră, dar, ghinion, într-o singură direcție de mers. Și nu în cea bună. Pentru a colecta cât mai mulți pasageri și a face mai puține curse, microbuzul face un ocol de trei sferturi de oră. Dacă ar fi existat o mașină care să circule și în sens opus, aș fi ajuns la Buftea în 5 minute.
Astfel, singura opțiune, pentru a ajunge la Buftea este mersul pe jos, care durează în jur de 45 de minute. Pe drumul județean te pândesc câinii vagabonzi, agresivi mai ales iarna. Grijă mare la mașinile care stropesc deoarece, în lipsa unor refugii pentru pietoni, ești nevoit să mergi pe carosabil.
Ajuns pe DN1A, trebuie să fii extrem de atent, drumul fiind foarte tranzitat, chiar și de camioane. Cum nu există refugii sau trotuare, ești nevoit să mergi un kilometru prin noroi. Noroiul ține până la indicatorul care îți urează „Bun venit la Buftea”.
În stație la Buftea, aștepți 10-15 minute ca să vină autobuzul de București. Din prima stație, în autobuz se face înghesuială. Oamenii stau în picioare. Autobuzul este folosit și de cei care au treabă doar în Buftea pentru că vehiculul face multe stații. La mijlocul zilei, din Buftea până la Piața Chibrit din București, am făcut încă 55 de minute.
Astfel, am ajuns la Piața Chibrit (3 km de la intrarea în București) la ora 12.55, după o oră și 40 de minute de la plecarea de acasă. Cum traficul din București este la fel de prost, mai ales când e ninsoare afară, până la redacție am luat-o pe jos încă un kilometru jumătate. Sosirea: ora 13 și 12 minute.
În total, am parcurs un drum Dârza – București, de 22 de kilometri, în două ore (pe jos și cu mijloace de transport public). Cum nimănui nu îi convine un asemenea transport „public”, nimeni din „suburbii” nu va renunța la mașină.
P.S.: Dimineața când este extrem de aglomerat, iar la Șoseaua de Centură se așteaptă și trei sferturi de oră pentru a intra în București, șoferii de autobuz sau microbuz depășesc coloana intrând într-o benzinărie și în curtea unui Mega Image.