Guvernul Ciolacu a aprobat, la propunerea Ministerului de Interne, în şedinţa de joi, 10 august, nota de fundamentare privind necesitatea şi oportunitatea efectuării cheltuielilor aferente proiectului de investiţii ”HeliPol”, în valoare de 459 milioane lei. Adică, 91,8 milioane de euro. Banii vin din fonduri europene (POIM, 85%) și cu cofinanțare de la Guvern (15%).
„Vrem să creştem gradul de siguranţă pe şosele printr-un concept integrat, realizat mai ales pe banii europeni. Este pentru prima oară când există această abordare în România.
Poliţia Română va spori monitorizarea şi gestionarea traficului rutier folosind noi echipamente de comunicaţii prin satelit şi alte tehnologii.
Suntem încă, din păcate, pe unul dintre primele locuri în Europa la numărul victimelor din accidente rutiere şi de aceea consider că acest proiect este efectiv vital”, a declarat Marcel Ciolacu, joi, 10 august, la începutul şedinţei de Guvern.
Citește și: Poliția Română cumpără alte zeci de vehicule BMW, Mercedes și Audi cu 19,7 milioane de lei
Ce achiziții face Guvernul Ciolacu prin proiectul ”HeliPol”
- 4 elicoptere (3 cu autonomie de minimum 120 minute, un elicopter cu autonomie de minimum 240 minute)
- 200 autovehicule SUV 4x4
- 75 motociclete
- 200 de sisteme mobile de depistare a substanțelor psihoactive în salivă
- 800 de etilometre
- 3 echipamente tip Sistem electronooptic FLIR
- 1.000 de computere desktop (din care 200 să permită utilizarea de softuri de procesare și reprezentare grafică bidimensională și tridimensională)
- 50 de laptop-uri
- platformă IT pentru digitalizare
- 1.000 de seturi de lămpi de avertizare
- 1.000 de lanterne
- 200 de stații de comunicații portabile
- 50 de softuri tahograf
- 200 de kituri de semnalizare rutieră
- 200 de sisteme de cercetare la fața locului
- soluție de comunicații satelitare
- 15 autospeciale (din care 3 tip I DALI și 4 tip II DALI)
Dacă în ceea ce privește cele 75 de noi motocicletele de poliție acestea vor fi 99% tot BMW, bavarezele fiind cam singura opțiune, la capitolul SUV-uri 4x4 e greu de anticipat alegerea.
Printre cele mai ieftine SUV-uri 4x4 se numără Dacia Duster și Suzuki Vitara, cu rețuri de bază de circa 24.000 de euro, TVA inclusă. Dar au motoare „slăbuțe”, de 115 - 130 de cai putere, iar în 2022, când Poliția Rutieră s-a dotat cu BMW-uri 320i xDrive s-au dorit mașini puternice, nu ca Logan-urile și VW-urile Polo.
Citește și: De ce ia Poliția Română motociclete BMW. Țările care au optat pentru producătorul german
Prin proiectul „HeliPol”, Ministerul Afacerilor Interne va achiziţiona unităţi de suport şi coordonare aeriană, 200 de autospeciale tip SUV 4x4 şi 75 de motociclete de intervenţie şi va dezvolta infrastructura de comunicaţii şi cercetare.
Printre principalele obiective ale proiectului sunt și achiziţia a trei elicoptere medii, cu autonomie de zbor de 120 de minute, şi a unui elicopter greu, cu capacitate de zbor de 240 minute.
De asemenea, vor fi achiziţionate echipamente opto-electronice de tip FLIR (Forward Looking InfraRed), 200 de autospeciale pentru poliţia rutieră, 75 de motociclete, 800 de etilometre, 200 de teste care depistează substanţele psiho-active, sisteme de comunicaţii mobile şi sisteme de cercetare la faţa locului.
”În ciuda unor îmbunătăţiri recente, siguranţa rutieră rămâne o problemă în România. Anual, în ultimii ani, în ţara noastră îşi pierd viaţa peste 1.700 de persoane, iar alte 8.200 sunt rănite grav, fapt care ne plasează în topul ţărilor cu risc rutier crescut”, arată MAI.
Principalele cauze generatoare de accidente rutiere grave sunt: indisciplina pietonală, cu o pondere de aproximativ 21% din total, urmată îndeaproape de viteza excesivă (aproximativ 19%) şi neacordarea priorităţii de trecere (aproximativ 17%).
”Poliţia Română trebuie să fie bine echipată. Absorbim fonduri europene pentru dotarea Poliţiei Române. HeliPol înseamnă mai multă siguranţă în trafic pentru cetăţeni. 85% din programul de aproximativ 460 mil. lei este finanţare europeană. Cer Poliţiei Române continuarea măsurilor pentru creşterea calităţii actului poliţienesc şi eforturi continue pentru creşterea siguranţei în trafic, parte a siguranţei generale a cetăţenilor”, a declarat ministrul Afacerilor Interne, Cătălin Predoiu.
De ce cumpără Guvernul Ciolacu 200 de SUV-uri 4x4 și încă 75 de motociclete pentru Poliția Rutieră
Guvernul Ciolacu afirmă în nota de fundamentare a HG pentru aprobarea „HeliPol” că, „pentru a susține o activitate corespunzătoare”, necesarul de autovehicule pentru Poliția Rutieră este de circa 1.800, în acest moment existând un deficit de circa 500 de autovehicule și o dotare „aproape inexistentă” cu autovehicule tip SUV.
„În realitate parcul auto al poliției rutiere are un deficit de aproximativ 500 de autovehicule, ceea ce face ca fiecare unitate de poliție rutieră să aibă în medie doar 29 de autovehicule funcționale.
Având în vedere deficitul total de autospeciale (autovehicule 4x4 SUV), dar și faptul că dotarea poliției rutiere cu autospeciale (autovehicule SUV) cu capabilități 4x4 este aproape inexistentă, se consideră faptul că numărul de autospeciale (autovehicule 4x4 SUV) achiziționate în proiect (200 de autovehicule) reprezintă o cifră minimă pentru a acoperi parțial necesarul poliției rutiere, astfel încât activitățile operative să se poată desfășura în condiții decente pentru a aduce un aport substanțial siguranței de trafic.
Autospecialele (autovehiculele 4x4 SUV) vor fi distribuite regional, în directă coordonare cu unitățile aeriene propuse în prezentul proiect, urmând a fi amplasate în zona punctelor negre, a nodurilor rutiere în apropierea municipiilor / orașelor, pentru a maximiza eficiența intervenției acestora.
Implementarea unui concept pilot unități aeriene – unități terestre în sistem integrat va fi de natură să asigure o conducere și coordonare unitară și eficientă a acțiunilor de prevenire și intervenție, rezultatul final al tuturor măsurilor fiind creșterea gradului de siguranță și scăderea numărului de decese înregistrate în urma accidentelor rutiere.
O altă nevoie identificată o reprezintă achiziția a 75 de motociclete.
Prin dotarea cu această componentă se are in vedere prevenirea producerii de accidente rutiere printr-un modul ultra-mobil de acțiune.
Astfel combaterea unor comportamente periculoase ale conducătorilor auto se va realiza eficient putându-se lua măsuri foarte rapide de depistare și corijare a acestora.
Totodată gradul de mobilitate pentru intervenție la asigurarea locului unui eveniment și măsurile de urgență, va fi influențat în mod direct, iar de acest aspect se poate lega în mod indirect creșterea gradului de siguranță al participanților la traficul rutier”, se arată în nota de fundamentare a HG.