Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie

DE Mircea Neacșu | Actualizat: 20.06.2024 - 17:21
Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie - Foto: historia.ro
Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie - Foto: historia.ro
Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie - Foto: Facebook
Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie - Foto: Facebook

Podul Prieteniei, Giurgiu-Ruse, singurul între România și Bulgaria până în 2013, aniversează 70 de ani. A fost făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, după peste 50 de ani de negocieri între cele două țări, și inaugurat pe 20 iunie 1954. Un pod la standarde actuale e doar pe hârtie.

SHARE

Unul dintre cele mai importante și aglomerate poduri din sud-estul Europei, Podul Prieteniei, dintre Giurgiu și Ruse, care leagă România de Bulgaria și face parte din principala rută rutieră între vestul continentului și Turcia și Grecia, aniversează 70 de ani pe 20 iunie 2024, motiv pentru care traversarea e gratuită, nu se percepe taxă. 

Numit simbolic ''Podul Prieteniei'', construcţia era la acea dată cel mai mare pod combinat (cale ferată şi şosea) din Europa.

Cum la această venerabilă vârstă Podul Giurgiu - Ruse, cu o singură bandă pentru autovehicule pe sens, e depășit demult, autoritățile din România și Bulgaria discută de mai mulți ani construirea unuia nou în aceeași zonă, însă, până în prezent, nu s-a depășit nivelul hârtiei. 

În februarie 2024, abia a fost aprobat un studiu de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de România pe fondurile de mobilitate militară, potrivit comisarului european pentru Transporturi, Adina Vălean. 

Citește și: VIDEO Ungaria a făcut Pod peste Dunăre în 40 luni. România „cârpește” pe cel de la Giurgiu de 70 ani

Podul Giurgiu–Ruse, făcut în 2,5 ani sub bagheta URSS, aniversează 70 de ani. Unul nou, pe hârtie

Studiile privind posibilitatea de a construi un pod peste Dunăre între România și Bulgaria de astăzi și de a implementa astfel o cale de comunicație între Europa de Vest și Centrală, pe de o parte, și peninsula Balcanică, pe de alta, au început încă de la sfârșitul Războiului Crimeei (1853 – 1856). 

Dar primii pași mai concreți au fost făcuți la începutul secolului XX, după ce România a recunoscut independența Bulgariei. 

Iar construcția primului pod peste Dunăre între România și Bulgaria a început în anii 1952, sub coordonarea Ministerului Transporturilor din Uniunea Sovietică. Lucrările au durat aproximativ 2,5 ani, Podul Prieteniei Giurgiu-Ruse fiind inaugurat pe 20 iunie 1954. 

Citește și: De ce București - Giurgiu a fost prima cale ferată din România? Circulația se redeschide după 19 ani

La inaugurare au participat liderii comunişti români, Gheorghe Gheorghiu-Dej şi dr. Petru Groza, bulgar - Vâlko Cervenkov şi sovietic - G. M Malenkov, dar şi invitaţi din Ungaria, Polonia şi fosta Cehoslovacie. 

Proiectat de V. Andreev și Nikolai Nikolaevici Rudomazin, Podul Giurgiu - Ruse are 2,8 kilometri lungime și a fost singurul pod peste Dunăre dintre România și Bulgaria până în 2013 când a fost inaugurat Podul Calafat-Vidin, restul traficului fiind preluat de bacuri.

Construirea Podului Giurgiu-Ruse peste Dunăre a pornit simultan pe ambele maluri ale fluviului. Pentru executarea lucrărilor a fost aplicat, în premieră, sistemul executării terasamentelor prin hidromecanizare. Lucrările au implicat şi ridicarea altor obiective: două gări mari, clădiri de serviciu pe malurile bulgar şi român.

Podul Prieteniei are punte rutieră cu două benzi și punte pentru traficul feroviar, precum și trotuare pentru pietoni. Secțiunea centrală de 85 metri lungime poate fi, teoretic, ridicată pentru a permite trecerea navelor mai mari. 

Citește și: Coșmar pentru șoferii care merg în vacanță în Grecia și Bulgaria. De ce vor sta cu orele la Giurgiu?

Cum Podul Giurgiu - Ruse face parte din principala cale de comunicație între Europa de Vest și Centrală și peninsula Balcanică, iar traficul rutier din anii 1950 nu mai are nicio legătură cu cel din secolul XXI, construirea unui nou pod în aceeași zonă este subiect de discuții între România și Bulgaria de mai mulți ani.

Dar, din păcate nu s-au făcut progrese notabile. Româna a reparat partea sa din Podul Prieteniei în anii 2015-2016, iar cum Bulgaria repară partea sa timp de doi ani, 2024-2025. 

Studiu de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de România pe fondurile de mobilitate militară, aprobat în februarie 2024

Comisarul european pentru Transporturi, Adina Vălean, a declarat în februarie 2024 că studiul de fezabilitate pentru un nou pod Giurgiu-Ruse, depus de România pe fondurile de mobilitate militară, a fost aprobat.

"A venit relativ târziu proiectul pentru un studiu de fezabilitate, a fost depus de România pe fondurile de mobilitate militară.

A fost aprobat, dar (aprobarea) este în acest moment doar pentru studiul de fezabilitate. Eu sper ca lucrurile se miște cât mai repede, să poate să aplice și pentru finanțarea efectivă a lucrărilor. În acest moment el este depus doar ca un pod rutier, cu opțiune pentru feroviar. Eu sper să fie un pod și cu feroviar, pentru că este pe acest Coridor Nord-Sud, care trebuie să fie deservit de o trecere modernă peste Dunăre", a afirmat în februarie 2024 comisarul european pentru transporturi.

Ea a afirmat că, în conformitate cu cele mai noi hărți de infrastructură europene adoptate, Podul Giurgiu-Ruse 2 ar trebui să fie un pod rutier și de cale ferată.

"Comisia a investit sute de milioane în refacerea căii ferate București-Giurgiu. Este absolut natural ca acest coridor să continue spre sud, mai ales în contextul noilor posibilități de conectivitate care vin în Marea Egee dinspre Grecia, Bulgaria, deci pe Coridorul Nord-Sud, pe care acum România se află.

Un coridor nou pe care l-am adus României, Coridorul Nord-Sud - de la Marea Baltică, la Marea Egee, cu conectare la Marea Neagră.

Deci este foarte important ca acest pod să fie la standarde și Comisia este perfect dornică să investească în el", a precizat Adina Vălean, potrivit Agerpres.

Google News Urmărește-ne pe Google News
Comentarii 0
Trebuie să fii autentificat pentru a comenta!

Alege abonamentul care ți se potrivește

Print

  • Revista tipărită
  • Acces parțial online
  • Newsletter
  •  
Abonează-te

Digital + Print

  • Revista tipărită
  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
Abonează-te

Digital

  • Acces total online
  • Acces arhivă
  • Newsletter
  •  
Abonează-te
Articole și analize exclusive pe care nu trebuie să le ratezi!
Abonează-te