Linia 5 de tramvai din București se redeschide, după aproape 5 ani în care a fost suspendată, iar linia de navetă 605 se desființează. Suspendarea liniei 5 a survenit în septembrie 2017, din cauza nefinalizării buclei de intoarcere de la Aeroportul Băneasa și mutării tramvaielor bidirecționale pe linia 55, în timpul lucrărilor la Granitul.
Dacă pe bulevardul Barbu Văcărescu linia și stațiile au fost cât de cât refăcute, traseul din zona veche a Bucureștiului, Piața Gemeni - Piața Sf. Gheorghe (Vasile Lascăr, Calea Moșilor, etc.), infrastructura este într-un avansat grad de degradare.
Potrivit Asociației „Metrou Ușor” redeschiderea liniei 5 de tramvai are plusuri și mai multe minusuri.
Argumentele pro sunt reintroducerea transportului electric, ce ajută la reducerea poluării și posibilitatea de reducere a duratei de călătorie la orele de vârf, în eventualitatea delimitării cu garduri a șinelor de tramvai.
Iar argumentele contra sunt mult mai mute. „Infrastructura tramvaiului este veche și foarte deteriorată pe o mare parte din traseu, ceea ce reduce viteza de circulație și scade semnificativ gradul de confort al călătorilor. În plus, deși s-a intervenit pentru reabilitarea peroanelor, acestea nu respectă standardele de accesibilitate (lipsa rampei înclinate conform Normativului 051), de siguranță (lipsa gardurilor) și de minim confort (lipsa copertinelor și a băncuțelor)”, scrie Asociația „Metrou Ușor” pe Facebook.
„Călătorii vor aștepta mai mult în stații. În zilele lucrătoare, linia 605 avea 17 vehicule alocate, în timp ce linia 5 va avea doar 10 vehicule.
Se reduce conectivitatea rețelei de transport în zona Unirii și în zona Băneasa.
În ciuda accentului declarativ pus pe transportul electric, cei 5 ani de pauză nu vor aduce îmbunătățiri semnificative pentru călători față de momentul suspendării.
Ne-am fi dorit ca autoritățile să fi demarat procedurile pentru modernizarea infrastructurii încă din septembrie 2017, când s-a dispus suspendarea lui 5. Astăzi, linia 5 ar fi putut reveni pe o infrastructură modernă. Însă, nu așa s-a întâmplat. Începând de mâine, putem spune că ne întoarcem în timp, în continuare fără garanția că planurile de modernizare a infrastructurii liniei 5 vor fi puse în aplicare, inclusiv prin prelungirea acesteia până la Complexul Băneasa.
Nu putem omite faptul că linia 605, înființată în locul tramvaiului, a fost asigurată cu cele mai noi autobuze disponibile, impactul revenirii la circulația cu tramvaie vechi pe infrastructură veche fiind astfel maximizat”, mai notează Asociația „Metrou Ușor” pe Facebook.