Oficiali din Ministerul Transporturilor au precizat, în urmă cu puțin timp, că Ucraina s-a angajat să oprească orice fel de dragaj pe Canalul Bâstroe, până la clarificarea situaţiei.
Ucraina a oprit dragajul pe Bâstroe până la clarificarea situației
Reprezentanți ai Comisiei Europene, însoțiți de autorități din România, au mers marți în Ucraina, pentru a negocia condițiile în care vor fi făcute măsurătorile pe Canalul Bâstroe.
Acestea ar putea să înceapă pe 15 martie, iar ambarcațiunile folosite de către experți vor fi protejate de armată.
Cu mare discreție, reprezentanții Comisiei Europene s-au prezentat marți la punctul de trecere a frontierei de la Isaccea, în județul Tulcea. În fața presei au refuzat să facă orice declarație.
Pentru a se stabili exact ce lucrări au fost făcute, măsurătorile pe canal ar urma să înceapă pe 15 martie.
Deocamdată, însă, potrivit lui Ionel Scrioșteanu, secretar de stat în Ministerul Transporturilor, Ucraina şi-a asumat că va înceta orice formă de dragaj, fie el operaţional, de întreţinere sau altă formă până la clarificarea situației.
Kievul spune că a adâncit canalul pentru a putea trece și navele de mare tonaj.
Ionel Scrioșteanu, secretar de stat Ministerul Transporturilor: ”Vom continua discuțiile despre ce se întâmplă pe Chilia și Bâstroe. Mergem să ne informăm și să pregătim tehnic inspecția”.
Negocierile au început, de fapt, de săptămâna trecută, când la nivelul Ministerului Transporturilor de la noi au fost desemnați doi experți tehnici, cu rolul de a stabili detaliile măsurătorilor.
Romeo Soare, Administrația Fluvială a Dunării de Jos: ”Deja am purtat negocieri cu partea ucraineană. Știți foarte bine că este o zonă de conflict. Acolo probabil există reguli specifice zonei respective, având în vedere că se desfășoară acțiuni militare”.
Lucrările ucrainenilor de adâncire a canalului din Delta Dunării au creat confuzie, dar și reacții mai dure, atât la Bruxelles cât și la București.
Ministerul Infrastructurii de la Kiev a anunțat că a mărit adâncimea Brațului Bâstroe până la 6,5 metri, astfel încât pe aici să treacă și navele de mare tonaj, necesare în contextul comerțului maritim, grav afectat de războiul din țara vecină.
Cei de la Apele Române consideră că lucrările de până acum nu au afectat Delta Dunării.
Oficialii români au primit, încă de anul trecut, informații potrivit cărora Ucraina ar fi încălcat convențiile internaționale și ar fi făcut lucrări de lărgire a Canalului Bâstroe pentru a putea exporta pe acolo cereale fără a mai plăti taxe, ca până acum, către partea română.
Pentru a stabili dacă este sau nu așa și dacă Delta Dunării are de suferit de pe urma eventualelor modificări ale albiei la sfârșitul lunii februarie, deja au fost făcute măsurători de către specialiștii de la Apele Române.
Marius Grama: ”Din dispoziția Ministrului Mediului, reprezentanții Institutului Național de Hidrologie au făcut măsurători pe brațul Chilia în 14 puncte și au comparat datele cu unele obținute în 2017”.
Deocamdată, potrivit primelor măsurători, concluzia celor de la Apele Române este că nu există modificări semnificative, după operațiunile făcute de uraineni pe Bâstroe, iar repartiția debitelor este normală.