Prima versiune Competition a X3-ului M, cu ai săi 510 cai putere pur-sânge, este o bijuterie tehnologică și o mașină cu potențial de colecție, în contextul electrificării care bate la ușă.
BMW X3 M Competition poate trece nevăzut, dar nu și neauzit. Neinițiații l-ar putea confunda cu ușurință cu un X3 cu pachet optic M – parașocuri, oglinzi, praguri etc.
Cele patru guri generoase ale evacuării M Sport duc, însă, imediat cu gândul la X3 M. Iar cei 30 de cai în plus sună mai grav.
Te convingi imediat ce iei loc în spatele volanului, îți ajustezi perfect scaunul cu logo-ul M iluminat, apeși butonul Start/Stop și deschizi clapeta activă a sistemului de eșapament prin intermediul unei taste ilustrate sugestiv de pe tunelul central.
Habitaclul este inundat imediat de un sunet grav rafinat, reglat, parcă, să ridice nivelul de adrenalină al șoferului. Iar în ture multe, cele patru guri de evacuare grohăie și pocnesc, anunțându-te că herghelia este pregătită în orice moment pentru o nouă provocare.
Apoi, mai există câteva detalii care diferențiază X3 M Competition de X3 M și, bineînțeles, de un X3 cu pachet M.
De pildă, la Competition conturul grilei radiatorului, capacele oglinzilor retrovizoare şi branhiile M de pe aripile față sunt sub forma High-gloss Black și jantele M de culoare negru lucios, din aliaj ușor, au 21 de inch standard.
Un M3 practic și versatil
X3 M Competition nu este un alt SUV super-sport. Este, pur și simplu, o alternativă mai practică și versatilă la un M3 F80 (M3-ul G20, despre care se spune că va avea același motor BMW S58, de 3.0 litri bi-turbo, de pe X3 M și tracțiune integrală, încă nu a apărut).
Dacă M3-ul F80 de 431 CP accelerează de la 0 la 100 km/h în 4,3 secunde și oferă un portbagaj de 480 de litri, X3 M Competition se laudă cu 4,1 secunde și cu un portbagaj de 550 de litri, extrem de util în aventurile în familie.
Iar, cel mai important pentru un pasionat de plăcerea de conduce, X3 M Competition stă pe drum ca un sedan supersport.
Sigur, poziția în scaune este înaltă, ca la X3, și, în ciuda scaunelor sport M, pe virajele abordate la viteze superioare apare o senzație ușor ciudată – mașina stă lipită de drum, grație suspensiei ferme (un mare plus, pentru suspensia clasică, cu arcuri și amortizoare controlate electronic, care citește impecabil drumul și transmite un feedback real șoferului, față de suspensiile pneumatice reglabile!), însă pasagerii se mișcă în scaune sau pe banchetă respectând legile fizicii.
100.641 €
este prețul de bază pentru
BMW X3 M Competition, TVA inclusă
Din această „ligă”, doar Porsche Macan mai surprinde cu astfel de comportament de sedan supersport.
Reversul? Cei care se uită la X3 M Competition și se așteaptă la un confort de X3 nu-l vor găsi.
Chiar și în modul „Comfort”, suspensia este dură și simte aproape orice denivelare. Prin urmare, luând în considerare și jantele standard de 21 de inch încălțate cu pneuri cu talon mic, de 30, aventurile în afara asfaltului nu sunt recomandate.
Un drum de macadam, până la o cabană ascunsă în pădure sau la o plajă mai puțin frecventată, merge. Dar ușor, că e păcat.
Trei butoane magice
X3 M Competition are trei butoane magice, două roșii, M1 și M2, pe volan, și unul aproape invizibil, dar extrem de important, pe măciulia schimbătorului de viteze.
Da, este vorba despre un buton care a apărut prima dată pe M3-ul E46 cu transmisie automată SMG și care modifică timpii și modul de răspuns al cutiei.
În cazul lui X3 M Competition, vorbim despre o cutie automată cu convertizor de cuplu și opt trepte, botezată Steptronic M.
Iar butonul comunică cu sistemul Drivelogic, care oferă trei moduri. Primul favorizează schimbările line și eficiența, al doilea schimbă treptele mai repede, iar cel de-al treilea schimbă agresiv (dă, cum se spune, „ciocane” în cutie) și menține motorul într-un regim de turații ridicat pur sportiv.
Interesant, în modul „Manual”, cutia Steptronic M stă în treaptă chiar dacă motorul ajunge în limitare, adică la 7.200 rpm.
Da, recunosc, am cam chinuit „bestia“. Dar plăcerea a fost reciprocă, pentru că, făcând abstracție de silueta de SUV, mașina e făcută pentru plăcerea de a conduce.
Mi-a șoptit cu toate cele patru guri de evacuare cu diametrul de 100 de milimetri și la fiecare oprire pentru realimentare, de-a lungul unui drum București – Sibiu – Axente Sever – Brașov – București.
Ca idee, la dus, până la pensiunea deschisă în cadrul Bisericii Fortificate din Axente Sever, ce datează din secolul al XIII-lea și pe care v-o recomand, consumul s-a stabilizat la 15,9 – 16,1 l/100 km.
Iar la întoarcerea în București, după circa 700 de kilometri, consumul mediu afișat a fost de 13,9 l/100 km. Pentru un SUV de peste două tone cu 510 CP sub capotă nu e rău deloc.
X3 M Competition dispune de cel mai puternic motor pe benzină cu șase cilindri dispuși în linie ce a echipat vreodată un model BMW M.
Acesta foloseşte un sistem biturbo twinscroll, ceea ce înseamnă că fiecare din cele două turbine este alimentată separat de grupul 1-3 și, respectiv, 4-6 de cilindri.
Cuplul maxim de 600 Nm este livrat între 2.600 şi 5.950 rpm, ceea face ca mașina să aibă resurse suficiente la aproape orice turație.
Sistemul de tracțiune integrală M xDrive este aproape același cu cel aflat pe ultimul BMW M5. Din păcate, roțile motoare față nu pot fi decuplate ca la M5, dar are două moduri de funcționare.
În „Sport+”, sistemul permite șoferului să aloce din consolă mai multă putere pe puntea spate, iar diferențialul M activ spate este la locul lui.
Prin urmare, cu electronica decuplată, se poate glisa frumos cu X3 M Competition.
Cele două butoane roșii, M1 și M2, de pe volan sunt configurabile și permit șoferului să-și creeze două profile și să schimbe setările mașinii într-o fracțiune de secundă (accelerație, direcție, frâne, suspensie, tracțiune integrală, sistem de stabilitate), fără a răsfoi prin iDrive.
Verdict Newsweek
+ Motor puternic și deosebit de elastic, cutie de viteze rapidă și care dă senzații, direcție cu un feedback impecabil, suspensie clasică, cu arcuri și amortizoare controlate electronic, sunetul evacuării M Sport, frâne prompte și extrem de eficente, ergonomie, tracțiunea integrală configurabilă.
– Capacități off-road limitate de jantele de 21 inch și suspensia supersport, preț de achiziție piperat, opționale scumpe, zgomot destul de mare la rulare, la viteze de peste 150-160 km/h, din cauza anvelopelor foarte late.